Jump to content

Öljyn valinta hieman kutiteltuun koneeseen


Recommended Posts

Hei,

 

Kyllä, osaan käyttää hakua. Olen lukenut muutamia keskusteluja öljyn valintaan liittyen.

Oma motti on 1300sesta tehty 1600nen, jossa on virinokka, kevennetty vauhtipyörä, tuplakaasarit nurkissa ja parempi putkisto.

 

Kysymys 1:

- Mitä öljyä koneeseen? Sama öljy kuin orkkis-myllyyn?

 

Kysymys 2:

- Koneessa on normi öljypumppu. Olisiko syytä jotenkin parantaa öljynkiertoa / puhdistumista?

 

Kysymys 3:

- Onko normaalia, että säilytyksen aikana kone on kussut alleen? Liekö öljypumpun tiivisteestä...
 

Link to comment

1. Sama kun orkkikseen kun sellainen kone ainakin minun mielestä vielä on.

2. Pumppua tuskin mitään järkeä vaihtaa muutakin uuteen vastaavaan. Fullflo olisi fiksuin mutta jos kone jo nipussa niin se ei oiken helposti onnistu paitsi CSP:n öljyvenan paikalle tulevalla adapterilla.

3. Jos kone juuri koottu ja muutenkin uusi niin ei ole normaalia että kusee alleen.

Link to comment

Yleinen harhaluulo siitä että vanhan volkkarin kuuluu pikkaisen öljyä vuotaakin on väärä, sinnikkäällä tilkkimisellä sekä oikeiden öljyjen käyttämisellä bokserikin lakkaa vuotamasta...

Ja mitä sitten tulee pikkuisin tihkutteluihin niin se on sitten omistajasta kiinni repiikö kannen irti muutaman suojaputkissa olevan öljytipan vuoksi.

Link to comment

Fullflo olisi fiksuin mutta jos kone jo nipussa niin se ei oiken helposti onnistu paitsi CSP:n öljyvenan paikalle tulevalla adapterilla.

Ja tämäkään ei onnistu koska öljy ei sen jälkeen kierrä enää jäähdyttimen kautta.

Link to comment

Ja tämäkään ei onnistu koska öljy ei sen jälkeen kierrä enää jäähdyttimen kautta.

Aivan niinpäs se olikin. Tai siis onnistuu mutta sit tarvitaan jo vähän muutakin kalikkaa koneen ulkopuolelle.

Link to comment

Ja kantsii lukea öljyistä vaikkapa wikipediasta. Nämä laitteet on tarkoitettu SAE 20w-50 öljyille kesäajossa. Kuumana ohkasempi esim. 10w-40 öljy ei pidä enää paineita. 105 astetta on vielä normilämpö ilma/öljyjäähymoottoriin toisin kuin wesiwessoihin. 40 öljy ei enää tolloin voitele kun on niin lirua ja öljynpainevalon orkkisanturi sytyttää valon 0,15-0,45 barin paineilla. Kuuma moottori,väärä öljy ja öljyvalon syttyminen tyhjäkäynnillä = Koneremontti.

Nimim. Kokemusta on...

Link to comment

Nämä laitteet on tarkoitettu SAE 20w-50 öljyille kesäajossa.

Tehtaan mukaan ne on kyllä tarkoitettu SAE 30 öljylle. Missään tehtaan opuksessa en ole nähnyt suositeltavan 20W-50 öljyä. Liian paksu öljy aikaansaa sen ettei öljy välttämättä kierrä öljynjäähdyttimen kautta kuten on tarkoitettu. Toki 20W-50 öljyä moni menestyksekkäästi käyttää, kuten itsekin, mutta ei mulla ole mitään ongelmia ollut 10W-40 öljyn, eikä toisaalta 10W-60 öljynkään kanssa.

Link to comment

Jostain tehtaalta ne käyttöohjeetkin ovat tulleet: http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=579329Voi käyttää muitakin ohjeita tai mitä haluaa,Tehtaan öljysuositukset perustuvat ulkoilman lämpötilaan.Moniko vaihtaa type 2 ajoneuvoonsa yli 25 asteen lämpötilassa numeroa kylmemmät sytytystulpat, ohjeen mukaan.(Tuon linkin takana on paremmat öljyt huonousjärjestyksessä, kunhan aukeaa. http://speedtalk.com/forum/index.php?sid=10182f87abc67d34d659bd4131ee8b0f ) oli backuppi menossa, eihän linkki toimi.

Edited by hpa
Link to comment
Guest Jussinbussi

Siinä on kyllä ihan vissi ero jos koneessa on ollut 30 tai 40 öljyt ja tilalle laittaa 20w50 öljyt. Mulla ainakin öljyvuodot ja kulutus loppui siihen paikkaan.

Link to comment

"Kuumana ohkasempi esim. 10w-40 öljy ei enää pidä paineita"... Tämä ei kyllä ole mun kokemukseni. Käytän Bilteman Mineral 10W-40 kaikissa harraste-VW:eissä. Pitkillä tapahtumareissuilla on koneet ajettu kesällä moottoriteillä niin kuumaksi kuin ne suinkin tulevat... T1 kuplassa, T1 bussissa ja T4 914:ssä. Öljynpainevalo ei ole vilkkunut ajossa eikä tyhjäkäynnillä, eikä muitakaan oireita siitä että ei saisi tarpeeksi voitelua.

Näiden koneiden perusrakenne on 1930-luvulta, ja nykyisistä nelitahtisille tarkoitetuista öljyistä lienee mahdotonta löytää jotakin, joka saisi nämä koneet hajoamaan, mikäli viskositeetti on edes suunnilleen kohdallaan.

  • Like 1
Link to comment

Service manuaali sanoi mulla 20W-50 öljyä ja valitsin Motonetin öljyn kun siinä on hieno peltikanisteri :D Samasta dinosauruksesta ne kaikki öljyt lopulta tulee ;)

 

EDIT: muuten tuo Motonetin öljy on vihreää. Oli pari tippaa öljyä moottorin pohjassa öljynvaihdon jäljiltä katsastuksessa. Inssi meinas, että mulla taitaa kone vuotaa jäähdytysnestettä :D

Edited by KimmoH
  • Like 2
Link to comment

Hain samaa Motonetin tavaraa hinnan ja peltikanisterin takia. Ajattelin, että jos se kusee alleen, niin ei harmita niin paljon kuin 60€ öljyllä. Mielenkiintoinen juttu on vain se, että aikaisemmin moottori oli pohjan varassa siirtokärryssä. En tiedä onko ihan väärin. Silloin kone kusi alleen. Nyt kun se on telineessä, niin öljyä ei tule mistään. Öljyä on koneessa vielä n. 85% mittatikun rajasta, joten ei se ihan kuiviin ole valunut.

 

Ja sitten muuten OT kysymys:

 

Mikä olisi helpoin ja halpa tapa saada jonkinlainen mittari mittaamaan öljyn lämpötilaa? Hommasin koneeseen kromisen puhallinkopan (ulkomuodoltaan samanlainen kuin alkuperäinen), mutta siinä ei ole niitä ilmanohjaimia lauhduttimelle. Mietin vain, että olisi hyvä nähdä miten kuumana se käy.

Link to comment

Ja sitten muuten OT kysymys:

 

Mikä olisi helpoin ja halpa tapa saada jonkinlainen mittari mittaamaan öljyn lämpötilaa? Hommasin koneeseen kromisen puhallinkopan (ulkomuodoltaan samanlainen kuin alkuperäinen), mutta siinä ei ole niitä ilmanohjaimia lauhduttimelle. Mietin vain, että olisi hyvä nähdä miten kuumana se käy.

Kuplan koneessa pitkävartinen kinkkumittari taitaa olla halvin tapa.

 

Ja ne ilmanohjaimet ei välttämättä vaikuta niin hirveästi kokonaislämpötilaan vaan siihen että kansiin/pyttyihin tulee jäähdytysilman eroja ja osa jäähdytyspinta-alasta jää käyttämättä.

Link to comment
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Kuplan koneessa pitkävartinen kinkkumittari taitaa olla halvin tapa.

 

Ja ne ilmanohjaimet ei välttämättä vaikuta niin hirveästi kokonaislämpötilaan vaan siihen että kansiin/pyttyihin tulee jäähdytysilman eroja ja osa jäähdytyspinta-alasta jää käyttämättä.

Mites jos ei mietitä sitä halvinta vaan fiksuinta? öljynpaineanturin tilalle ja siihen haaroitin paineanturille (jos se edes näin piti tehdä) vaiko se öljynmitta-tikku anturi? joka muuten kuvien perusteella näyttää kolme kertaa liian pitkältä. Lähinnä mietin että kummasta paikasta on viisaampaa ottaa lukemaa? Kummassa öljy on kuumempana? niin tietää esim. reagoida nopeammin jos lämmöt lähtee nousee?

Link to comment

VDO tikku VDO mittarilla näyttää ainakin itselläni oikein. Tikku on kyllä pitkä luonnossakin..mutta rokkaa hyvin ja omassa kombossani näyttää kuumimmasta paikasta. ( pumpulta ulosotto ulkoiselle suodattimelle sekä jäähylle josta paluu lohkoon eli paineanturin kohdalla oleva mittari näyttäisi jäähdytettyä lukemaa.

Link to comment

Mulla on useassa koneessa ollut lisäöljypohjan takareunassa öljynlämpömittarin anturi, siinä on ollut sopiva kohta koneistaa anturille paikka. Paineanturin kohdalla taas kaksitoiminen paine/valoanturi.

 

Milloin Valvoline on hävinnyt Motonetin valikoimista? Mistäs sitä nyt voi ostaa, kannu kerrallaan? 20w50 racing on ollu käytössä parikymmentä vuotta...

Link to comment
Guest Bokseri 1500

Suositellaanko kuplaan mineraaliöljyä ja nyky öljy museo koneeseen liian hienoa. Pitkä oli väittely kuka mitäkin laittaa. Mut jos öljynpaine katoo niin eikö se ole väljän öljypumpun syy jos ei öljy ole 5/50 tai 0 / 50. Voihan olla myös väljät alakerran laakerit.Kyllä 10 /40 jo melko paksua on. Sit öljyt kehittyneen alkuajoista paljon. Miten raskaan kaluston shell Rimula 4 tai Delvac 15/40 mineraali öljyt. Molemmat ovat jäykkää ja kestää laakeri paineita öljy.

Link to comment

Motonet lopetti Valvolinen myynnin kun Suomen "pääedustus" siirtyi Motoralille jolla ei ole erityisen hyvä maine kaupantekokulttuurissa (Leif Forsen aiheutti paljon ongelmia asiakkailleen).

Öljyissä ei ole oikeastaan muuta merkitystä kuin nämä kaksi asiaa : täys tai puolisynteettinen jos autolla ajetaan talvella ja kesäkäytössä sopii myös sama mikäli moottori on kunnossa.... kesäkäyttöön soveltuu mineraaliöljy varsinkin jos moottori on hieman "kulunut". Tärkeintä on kuitenkin se, että öljynvaihdot tehdään riittävän usein ja käytetään riittävän laatuluokituksen öljyä.

Edited by Maasturi
Link to comment

Itse tavoistani poiketen tilasin täältä https://www.moottorioljy24.fi/Moottorioeljy/Valvoline/VR1-Racing-10W-60-Moottorioeljy/p-OIL-453 valvolinen vr1 racingia 4 purkkia. Yleensä ostanut romut tästä suomenmaalta, mutta saatavuus tuolle tutulle öljylle vaikutti nykyisellään heikolta.

Maanantaina pitäisi olla lähetys perillä, saa nähdä miten käy. Hinta oli n.15€/purkki halvempaa kuin suomessa.

Edited by peruskallio
Link to comment

Silveriä sai aiemminkin mutta oli yli 15v välillä ettei saannut. Nyt näköjään palannut valikoimaan,hyvälaatuinen perusöljy millä on tullut ajettua monella ilmajäähdytteisellä kilpamoottorilla eikä ainakaan öljystä johtuvia vaurioita tullut.

Edited by Tutkija
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...