sami55 Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Hei, Kyllä, osaan käyttää hakua. Olen lukenut muutamia keskusteluja öljyn valintaan liittyen. Oma motti on 1300sesta tehty 1600nen, jossa on virinokka, kevennetty vauhtipyörä, tuplakaasarit nurkissa ja parempi putkisto. Kysymys 1: - Mitä öljyä koneeseen? Sama öljy kuin orkkis-myllyyn? Kysymys 2: - Koneessa on normi öljypumppu. Olisiko syytä jotenkin parantaa öljynkiertoa / puhdistumista? Kysymys 3: - Onko normaalia, että säilytyksen aikana kone on kussut alleen? Liekö öljypumpun tiivisteestä... Quote Link to comment
Tanhis Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 1. Sama kun orkkikseen kun sellainen kone ainakin minun mielestä vielä on. 2. Pumppua tuskin mitään järkeä vaihtaa muutakin uuteen vastaavaan. Fullflo olisi fiksuin mutta jos kone jo nipussa niin se ei oiken helposti onnistu paitsi CSP:n öljyvenan paikalle tulevalla adapterilla. 3. Jos kone juuri koottu ja muutenkin uusi niin ei ole normaalia että kusee alleen. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Yleinen harhaluulo siitä että vanhan volkkarin kuuluu pikkaisen öljyä vuotaakin on väärä, sinnikkäällä tilkkimisellä sekä oikeiden öljyjen käyttämisellä bokserikin lakkaa vuotamasta... Quote Link to comment
sami55 Posted June 8, 2015 Author Share Posted June 8, 2015 Kiitos vastauksista. Veikkaan, että öljypumpun tiiviste vuotaa, koska öljypumpun kannen alareuna näyttää kostealta. Koneella on ajettu 2-3tkm. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Yleinen harhaluulo siitä että vanhan volkkarin kuuluu pikkaisen öljyä vuotaakin on väärä, sinnikkäällä tilkkimisellä sekä oikeiden öljyjen käyttämisellä bokserikin lakkaa vuotamasta... Ja mitä sitten tulee pikkuisin tihkutteluihin niin se on sitten omistajasta kiinni repiikö kannen irti muutaman suojaputkissa olevan öljytipan vuoksi. Quote Link to comment
metake Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Fullflo olisi fiksuin mutta jos kone jo nipussa niin se ei oiken helposti onnistu paitsi CSP:n öljyvenan paikalle tulevalla adapterilla. Ja tämäkään ei onnistu koska öljy ei sen jälkeen kierrä enää jäähdyttimen kautta. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Ja tämäkään ei onnistu koska öljy ei sen jälkeen kierrä enää jäähdyttimen kautta. Aivan niinpäs se olikin. Tai siis onnistuu mutta sit tarvitaan jo vähän muutakin kalikkaa koneen ulkopuolelle. Quote Link to comment
tolvana Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Ja kantsii lukea öljyistä vaikkapa wikipediasta. Nämä laitteet on tarkoitettu SAE 20w-50 öljyille kesäajossa. Kuumana ohkasempi esim. 10w-40 öljy ei pidä enää paineita. 105 astetta on vielä normilämpö ilma/öljyjäähymoottoriin toisin kuin wesiwessoihin. 40 öljy ei enää tolloin voitele kun on niin lirua ja öljynpainevalon orkkisanturi sytyttää valon 0,15-0,45 barin paineilla. Kuuma moottori,väärä öljy ja öljyvalon syttyminen tyhjäkäynnillä = Koneremontti. Nimim. Kokemusta on... Quote Link to comment
metake Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Nämä laitteet on tarkoitettu SAE 20w-50 öljyille kesäajossa. Tehtaan mukaan ne on kyllä tarkoitettu SAE 30 öljylle. Missään tehtaan opuksessa en ole nähnyt suositeltavan 20W-50 öljyä. Liian paksu öljy aikaansaa sen ettei öljy välttämättä kierrä öljynjäähdyttimen kautta kuten on tarkoitettu. Toki 20W-50 öljyä moni menestyksekkäästi käyttää, kuten itsekin, mutta ei mulla ole mitään ongelmia ollut 10W-40 öljyn, eikä toisaalta 10W-60 öljynkään kanssa. Quote Link to comment
hpa Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 (edited) Jostain tehtaalta ne käyttöohjeetkin ovat tulleet: http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?t=579329Voi käyttää muitakin ohjeita tai mitä haluaa,Tehtaan öljysuositukset perustuvat ulkoilman lämpötilaan.Moniko vaihtaa type 2 ajoneuvoonsa yli 25 asteen lämpötilassa numeroa kylmemmät sytytystulpat, ohjeen mukaan.(Tuon linkin takana on paremmat öljyt huonousjärjestyksessä, kunhan aukeaa. http://speedtalk.com/forum/index.php?sid=10182f87abc67d34d659bd4131ee8b0f ) oli backuppi menossa, eihän linkki toimi. Edited July 11, 2015 by hpa Quote Link to comment
sami55 Posted June 9, 2015 Author Share Posted June 9, 2015 Öljyjä myyvä verkkokauppa ehdotti tätä: Kendall GT-1 20W-50. Siinä näyttää olevan sinkkiä ja titaania seassa. Quote Link to comment
sami55 Posted June 9, 2015 Author Share Posted June 9, 2015 Mites tämä, aika edukasta: http://www.motonet.fi/fi/tuote/592062/British-Classic-Motor-Oil-20W-50-5l Quote Link to comment
NO H2O Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 (edited) Toi edellä mainittu on hyvä vaihtoehto bokseriin normaaliajeluihin pl. sisäänajo, tms muu erkoiskäyttö. Edited June 9, 2015 by NO H2O Quote Link to comment
-tipi- Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Ei näistä HVX-modeista varmaan haittaa ole. Ite ainakin teen noi joka koneeseen, vaikken full flowta tekiskään. Quote Link to comment
Guest Jussinbussi Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Siinä on kyllä ihan vissi ero jos koneessa on ollut 30 tai 40 öljyt ja tilalle laittaa 20w50 öljyt. Mulla ainakin öljyvuodot ja kulutus loppui siihen paikkaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Tuossa tuo tehtaan taulukko vähän luettavammassa muodossa. 2 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 "Kuumana ohkasempi esim. 10w-40 öljy ei enää pidä paineita"... Tämä ei kyllä ole mun kokemukseni. Käytän Bilteman Mineral 10W-40 kaikissa harraste-VW:eissä. Pitkillä tapahtumareissuilla on koneet ajettu kesällä moottoriteillä niin kuumaksi kuin ne suinkin tulevat... T1 kuplassa, T1 bussissa ja T4 914:ssä. Öljynpainevalo ei ole vilkkunut ajossa eikä tyhjäkäynnillä, eikä muitakaan oireita siitä että ei saisi tarpeeksi voitelua. Näiden koneiden perusrakenne on 1930-luvulta, ja nykyisistä nelitahtisille tarkoitetuista öljyistä lienee mahdotonta löytää jotakin, joka saisi nämä koneet hajoamaan, mikäli viskositeetti on edes suunnilleen kohdallaan. 1 Quote Link to comment
Roope Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Tuo bilteman öljy näyttää aika hyvältä ainakin sinkin osalta. http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36964_TDS.pdf Quote Link to comment
NO H2O Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Tappelu, tappelu... verta, verta... ;-) Quote Link to comment
KimmoH Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 (edited) Service manuaali sanoi mulla 20W-50 öljyä ja valitsin Motonetin öljyn kun siinä on hieno peltikanisteri :D Samasta dinosauruksesta ne kaikki öljyt lopulta tulee ;) EDIT: muuten tuo Motonetin öljy on vihreää. Oli pari tippaa öljyä moottorin pohjassa öljynvaihdon jäljiltä katsastuksessa. Inssi meinas, että mulla taitaa kone vuotaa jäähdytysnestettä :D Edited June 10, 2015 by KimmoH 2 Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Tätä oon ite käyttäny..http://www.motonet.fi/fi/tuote/597006/Valvoline-VR1-Racing-20W-50-5l Tämä taitaa kans olla ihan ok....http://www.uspartsperformance.fi/gulf-classic-20w50 Quote Link to comment
sami55 Posted June 10, 2015 Author Share Posted June 10, 2015 Hain samaa Motonetin tavaraa hinnan ja peltikanisterin takia. Ajattelin, että jos se kusee alleen, niin ei harmita niin paljon kuin 60€ öljyllä. Mielenkiintoinen juttu on vain se, että aikaisemmin moottori oli pohjan varassa siirtokärryssä. En tiedä onko ihan väärin. Silloin kone kusi alleen. Nyt kun se on telineessä, niin öljyä ei tule mistään. Öljyä on koneessa vielä n. 85% mittatikun rajasta, joten ei se ihan kuiviin ole valunut. Ja sitten muuten OT kysymys: Mikä olisi helpoin ja halpa tapa saada jonkinlainen mittari mittaamaan öljyn lämpötilaa? Hommasin koneeseen kromisen puhallinkopan (ulkomuodoltaan samanlainen kuin alkuperäinen), mutta siinä ei ole niitä ilmanohjaimia lauhduttimelle. Mietin vain, että olisi hyvä nähdä miten kuumana se käy. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Ja sitten muuten OT kysymys: Mikä olisi helpoin ja halpa tapa saada jonkinlainen mittari mittaamaan öljyn lämpötilaa? Hommasin koneeseen kromisen puhallinkopan (ulkomuodoltaan samanlainen kuin alkuperäinen), mutta siinä ei ole niitä ilmanohjaimia lauhduttimelle. Mietin vain, että olisi hyvä nähdä miten kuumana se käy. Kuplan koneessa pitkävartinen kinkkumittari taitaa olla halvin tapa. Ja ne ilmanohjaimet ei välttämättä vaikuta niin hirveästi kokonaislämpötilaan vaan siihen että kansiin/pyttyihin tulee jäähdytysilman eroja ja osa jäähdytyspinta-alasta jää käyttämättä. Quote Link to comment
toroidi Posted July 8, 2015 Share Posted July 8, 2015 (edited) En tiedä oliko tää jossain, mutta joku hörhö on testaillut moottoriöljyjen lämmönkestoa. Tai ainakin värimuutoksia... http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf Edited July 8, 2015 by toroidi Quote Link to comment
hpa Posted July 11, 2015 Share Posted July 11, 2015 Tuossa öljytestissä saatiin selville se, että kannattaa noudattaa suositustaulukkoa. Quote Link to comment
Kahviäijä Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Kuplan koneessa pitkävartinen kinkkumittari taitaa olla halvin tapa. Ja ne ilmanohjaimet ei välttämättä vaikuta niin hirveästi kokonaislämpötilaan vaan siihen että kansiin/pyttyihin tulee jäähdytysilman eroja ja osa jäähdytyspinta-alasta jää käyttämättä. Mites jos ei mietitä sitä halvinta vaan fiksuinta? öljynpaineanturin tilalle ja siihen haaroitin paineanturille (jos se edes näin piti tehdä) vaiko se öljynmitta-tikku anturi? joka muuten kuvien perusteella näyttää kolme kertaa liian pitkältä. Lähinnä mietin että kummasta paikasta on viisaampaa ottaa lukemaa? Kummassa öljy on kuumempana? niin tietää esim. reagoida nopeammin jos lämmöt lähtee nousee? Quote Link to comment
peruskallio Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 Kummastelen jos löydät öljypohjan tai paineanturin paikan väliltä mitattavaa eroa öljynlämmössä, ainakaan näillä autokäyttöön tarkoitetulla mittavälineillä. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted March 8, 2017 Share Posted March 8, 2017 VDO tikku VDO mittarilla näyttää ainakin itselläni oikein. Tikku on kyllä pitkä luonnossakin..mutta rokkaa hyvin ja omassa kombossani näyttää kuumimmasta paikasta. ( pumpulta ulosotto ulkoiselle suodattimelle sekä jäähylle josta paluu lohkoon eli paineanturin kohdalla oleva mittari näyttäisi jäähdytettyä lukemaa. Quote Link to comment
NordBling Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Mulla on useassa koneessa ollut lisäöljypohjan takareunassa öljynlämpömittarin anturi, siinä on ollut sopiva kohta koneistaa anturille paikka. Paineanturin kohdalla taas kaksitoiminen paine/valoanturi. Milloin Valvoline on hävinnyt Motonetin valikoimista? Mistäs sitä nyt voi ostaa, kannu kerrallaan? 20w50 racing on ollu käytössä parikymmentä vuotta... Quote Link to comment
UltraVW Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 (edited) Tällaista ei taida Suomesta löytyä? http://www.valvoline.com/our-products/motor-oil/racing-synthetic-motor-oil Edited March 10, 2017 by UltraVW Quote Link to comment
NordBling Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Tota just, 20w50 racing vr1, 5l pönttö, Motonet myi muistaakseni hintaan 39,90€ mutta ei näy valikoimissa enää. Quote Link to comment
Guest Bokseri 1500 Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Suositellaanko kuplaan mineraaliöljyä ja nyky öljy museo koneeseen liian hienoa. Pitkä oli väittely kuka mitäkin laittaa. Mut jos öljynpaine katoo niin eikö se ole väljän öljypumpun syy jos ei öljy ole 5/50 tai 0 / 50. Voihan olla myös väljät alakerran laakerit.Kyllä 10 /40 jo melko paksua on. Sit öljyt kehittyneen alkuajoista paljon. Miten raskaan kaluston shell Rimula 4 tai Delvac 15/40 mineraali öljyt. Molemmat ovat jäykkää ja kestää laakeri paineita öljy. Quote Link to comment
janskuk Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Tuolta, rahtivapaasti? http://www.svh.fi/Valvoline-VR1-Racing-20W-50-5L/5050/273278/ Quote Link to comment
Maasturi Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 (edited) Motonet lopetti Valvolinen myynnin kun Suomen "pääedustus" siirtyi Motoralille jolla ei ole erityisen hyvä maine kaupantekokulttuurissa (Leif Forsen aiheutti paljon ongelmia asiakkailleen). Öljyissä ei ole oikeastaan muuta merkitystä kuin nämä kaksi asiaa : täys tai puolisynteettinen jos autolla ajetaan talvella ja kesäkäytössä sopii myös sama mikäli moottori on kunnossa.... kesäkäyttöön soveltuu mineraaliöljy varsinkin jos moottori on hieman "kulunut". Tärkeintä on kuitenkin se, että öljynvaihdot tehdään riittävän usein ja käytetään riittävän laatuluokituksen öljyä. Edited March 11, 2017 by Maasturi Quote Link to comment
UltraVW Posted March 10, 2017 Share Posted March 10, 2017 Tällaista ei taida Suomesta löytyä? http://www.valvoline.com/our-products/motor-oil/racing-synthetic-motor-oil Tää on synteettistä? Quote Link to comment
peruskallio Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 (edited) Itse tavoistani poiketen tilasin täältä https://www.moottorioljy24.fi/Moottorioeljy/Valvoline/VR1-Racing-10W-60-Moottorioeljy/p-OIL-453 valvolinen vr1 racingia 4 purkkia. Yleensä ostanut romut tästä suomenmaalta, mutta saatavuus tuolle tutulle öljylle vaikutti nykyisellään heikolta. Maanantaina pitäisi olla lähetys perillä, saa nähdä miten käy. Hinta oli n.15€/purkki halvempaa kuin suomessa. Edited March 11, 2017 by peruskallio Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted March 11, 2017 Share Posted March 11, 2017 Tuo moottorioljy24.fi on Rengas-Onlinen ilmeisesti tytäryhtiö tai osasto tms. Delticom AG lukee molemmissa alareunassa. En usko että on mitään ongelmaa sieltä tilaamisen kanssa. Quote Link to comment
Zigzag Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Mitenkäs tämä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teboil-Silver-Classic-GT-S-20W-50 http://www.teboil.fi/yhtio/ajankohtaista/kuuma-uutuus-klassikoille--teboil-silver-classic-gt-s-20w-50/ Hinta ainakin kohdallaan. 2 Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 Täytyy lähtee öljykauppaan, meinaan ainakin kokeilla, hinta on ainakin sopiva. Quote Link to comment
Tutkija Posted March 12, 2017 Share Posted March 12, 2017 (edited) Silveriä sai aiemminkin mutta oli yli 15v välillä ettei saannut. Nyt näköjään palannut valikoimaan,hyvälaatuinen perusöljy millä on tullut ajettua monella ilmajäähdytteisellä kilpamoottorilla eikä ainakaan öljystä johtuvia vaurioita tullut. Edited March 12, 2017 by Tutkija Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.