Jump to content

Kuumakäynnistykseen apuja ?


Recommended Posts

Nyt helteillä bussin kuumakäynnistys on alkanut rassata ihan tosissaan. Kylmänä lähtee kuin palmun alta, kuumanakin jos sammuttaa ja heti starttaa, niin kertalaakista käyntiin. Mutta kuumana jos antaa seisoa vaikka minuutin pari, niin sitten saa sahata pitkään kaasu pohjassa. Alle 20 lämmöissä ei kauheasti ole ongelmia mutta nyt kun päivä lämmöt pyörii +30 asteessa, niin konettaa saa pyörittää ihan tosissaan lyhyenkin ajon jälkeen. Ei tartte ajaa kuin muutama kilsa uimarannalle ja uimarannalta lähtiessä alkaa jo hävettää sahaaminen, jos auto on seisonut alta puoli tuntia.

 

Täysin vakio 2L type 4 kone, kaikki on just niin kuin alunperinkin. Paitsi että kaasarit ovat tuliterät uustuotanto Brosol/Solexit. Imusarjojen ja kaasareiden välissä on alkuperäiset lämpölaipat. Startti pyörittää iloisesti eli kone kyllä pyörii. Parillakin puolalla on tullut kokeiltua. Jos puola ottaisi itseensä lämmöistä, niin ei kai tuo sahaamalla lähtisi käyntiin ?

 

Mahtaakohan tässä nyt bensa höyrystyä vai tulviiko tuo aina hetken ajon jälkeen. Tulvimista on tullut tutkittua ja mielestäni kaasarit eivät tippaise yhtään bensaa imusarjoihin, kun koneen sammuttaa, tai sitten se ei ole just tuolloin tutkimis hetkellä sattunut sitä tekemään. Kohokammioissa on aina bensaa eli ainetta tuolla on kyllä tarjolla ja kylmänä ei tarvitse sahata yhtään.

 

Oisko vinkkejä mitä tässä nyt alkaisi kokeilemaan ?

Link to comment

kyllä tuo kaasupohjassa sahaamalla lähtee mutta ku hävettää ;)

 

Just tsekkasin, taas kerran, neulaventtiilit ja bensapinnat. Neula pitää ja näissä uustuotannoissa bensapinta on jotain 18mm eli ei ainakaan tuolta pitäisi tulvia. 

 

Tuohon 123 jakajan kaveriksi voisi kyllä kokeilla jotain muutakin kuin vakio puolaa...

Link to comment
kyllä tuo kaasupohjassa sahaamalla lähtee mutta ku hävettää ;)
 
Just tsekkasin, taas kerran, neulaventtiilit ja bensapinnat. Neula pitää ja näissä uustuotannoissa bensapinta on jotain 18mm eli ei ainakaan tuolta pitäisi tulvia. 
 
Tuohon 123 jakajan kaveriksi voisi kyllä kokeilla jotain muutakin kuin vakio puolaa...
Kyllä näillä romuilla ajellessa saa hävetä jatkuvasti.
Eikö se ole tärkeintä, että se kuitenkin joka kerta lähtee tulille?
Link to comment

Kyllä se ongelma tulee myös mopoissa vw koneella...siinä ei letkut kuumassa mene, mutta kun lämpöö alkaa olla siinä l'ähempänä 30 astetta  ajaa koneen kuumaksi, niin n. 15 min sisällä jos käynnistää ilman kaasua ,se napsahtaa käyntiin heti, mutta sopivasti pidempi seisonta kuumana vaatii pidemmän startin ja hieman kaasua mukaan...liekö kuuma kiuas haihduttaa kaiken palamiskelpoisen polttoaineen ajan saatossa pois....taas kylmänä kaikki ok.

Link to comment

Kyllä moottoripyörien kaasareissa (ilmajäähy)polttoaine usein höyrystyy kohokammioissa..jos on kirkkaat polttoaineletkut niin kuplat iloisesti nousee ...mutta tähän ilmiöön se ei ainakaan mulla tule kysymykseen, koska sähköpumppu työntää "viileää" polttoainetta tankista heti kun virta kytketään, ....

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

bensan kiehumispiste jossain? 60c astetta (kiehuu haihtuu jne ), 10mm rättipakeliitti levyt kaasuttimien ja imusarjojen sekä kansien imusarjojen väliin jolla saadaan lämmön siirtyminen kaasareihin rajoitettua. Vähemmän ahdistavat pakosarjat siirtää kansista lämpöä tehokkaammin pois jolloin viileemmät kannet antaa oikea aikaisen käynnistymisen helpommin. Sähköisellä bensapumpulla saa kaasarit täyteen nopeasti viileämmällä polttoaineella ja paineen säätimellä kierrätttää polttoainetta. Kilpa autoissa käyttävät öljynjäähdyttimien tapaan flekteillä varustettuna myös bensan jäähdyttimiä ( myös jäähile jäävesi jne jäähdyttimiä käyttävät ) ja sehän auttaa myös. Moottoriöljyn parhaat ominaisuudet noin 80c asteessa joten öljyn jäähdytys auttaa moottorin jäähdytykseen ( suuri öljytilavuus ja öljyn jäähdyttimet jne ) Moottoritila kun on viileämpi niin kaasareissa oleva polttoaine ei mene kihumapisteelle niin helposti aiheuttaen käynnistysongelmia. Raittiin ilman ohjaus konetilaan kasvatettava, sähköiset flektit määrätyissä tapauksissa ja veneistä tutut polttoaineen kaasuuntumisen huuhtelu moottoritilan puhaltimilla jne. Kaikki helpottaa käynnistykseen ja onhan se hienoo jotta hellettäkin Suomessa kunnolla.

Link to comment

Jos on vakiokaasari ja -imusarja, niin kesäksi tulppaisin tuon esilämmityksen sopivalla peltilevyllä joko kokonaan, tai poraisin tukkeeseen muutaman millin reijän, joka vähentää kuuman pakokaasun kiertoa. Tää oli varmin keino saada splitin kone kesällä laakista käyntiin myös kuumana. Ja tietenniin se startin hela pitää olla just hyvä

Link to comment

On tää jotenkin konekohtaistakin. Vakio 1600 oli juniksen perässä ja aina heti tulille vaikka vaunua veti lämmöt tapissa. Nyt sama kone ghiassa ja ei nikottele kuumanakaan.

Juniksessa oli 2110 pitkällä, auton alla kiertävällä putkella eikä ongelmia, seuraavana kesänä vintage speedin pönttö ja pari kertaa sahautti hieman lämpimänä. Itse tein päätelmän että vaimennin luovutti lämmön takaisin kansiin/kaasareihin. Tässä oli nurkkabrosolit. 

 

Itseäni kyllä vituttais sahata kuumana tulille kaasu pohjassa kun tiedän että niin ei tarvitse olla ja uumoilen ettei Kimmokaan kaasu pohjassa tyydy konettaan starttailemaan. Kyllä auton kuuluu käynnistyä sahaamatta niinkuin saksalainen insinööri on sen suunnitellut tekevän. 😊

 

Edit: vaikkakin saksalaisen insinöörin ohjekirjassahan kehoitetaan kuumana starttaamaan kaasu pohjassa eli kyseessä lienee ominaisuus ?? joka onneksi ghian koneesta puuttuu

Edited by Kemin Karavaanari
  • Like 1
Link to comment

Ettei kasipätkä fiiussa (Fiat 850) ollut vastaavanlaisia ongelmia joskus nuoruudessa kylän jätkillä..

Taisivat väittää vaihteiston valurauta kuorien johtavan lämpöä starttiin, jolloin se otti enemmän

virtaa vastaan ja seurauksena ei riittänyt tarpeeksi tulpille sähköä.?

 

Link to comment
9 hours ago, vwagen said:

Nelostyypin moottoriin löytyy valmiita bakeliittilaippoja helposti myös kannen ja imusarjan väliin,oli ruiskukoneessa vakiona.

 

Näitäkin mulla hyllyssä on mutta pitäis vaihtaa kansista pultit pidemmiksi ja sitten kaasarit siirtyy niin paljon sivuille ettei vivusto ja orggis imusarja enää mene paikoilleen :(

 

Konehuoneeseen tuntuu nousevan näillä helteillä vain niin reippaasti kuumaa ilmaa pysähtymisen jälkeen että polttoaine varmasti ottaa liikaa lämpöä itseensä. Ei auta mitkään bakeliitit. Koskaan ei ole näin kuuma ollutkaan kun bussi mulla on ollut. Eilen nappasin konehuoneesta metalliset suodattimet pois, olivat hetken seisomisen jälkeen nekin aivan kuumat. Lyhensin pa-letkut ja siirsin ne kulkemaan kauemmaksi koneesta osista. 

 

Museopelissäkin alkoi vastaavat oireet (273 V8 koneena) kun ulkolämmöt kipus melkein kolmeen kymppiin, lämpimäksi ajon jälkeen jos seisoo tovin, niin sitten saa sahata hetken kun muuten lähtee niin kylmänä kuin kuumanakin kun vähän vain avaimeen koskee.

 

Eiköhän nuo kelit viimeistään jouluksi viilene....

Link to comment

Pari päivää sit lueskelin lontooksi kys. Asiasta ja joku oli sitä mieltä että imusarjan seinämiin/pintaan jää polttoainetta joka sit lämmetessään höyrystyy ja sit ei lähekkään käyntiin. Nykyleluissa ei tota murhetta oo. Fitechin ruiskun manuskassa sanotaan että pari kolme kertaa kun kääntää virrat päälle ennen starttia niin se suhauttaa imariin polttoainetta ja sit lähtee heti.

Kaasarivehkeissä vanha kunnon polkimen pumppauskin pelaa.

Link to comment

Ihan selkeästi pienestä on kiinni kun äsken kävin kaupassa (varjossakin jo +28) ja asioinnin ajaksi jätin moottoriluukun auki. Lähti ilman ongelmia vähän kaasua avaten käyntiin kun aiempina päivinä on saanut sahata aika pitkään kaasupohjassa. Kuuma asfaltti alla ja luukku kiinni, niin ei tuo kylkien räppänöiden kautta niin äkkiä tuuletukkaan :(

 

Tuota kaasun pumppausta en ole uskaltanutkaan vielä kokeilla kun aiemmin elin siinä uskossa että tää tulvi jo muutenkin mutta ihan selvästi höyrystyy. 

Link to comment
2 hours ago, Matti-Pekka said:

Ehkä näissä wanhemmissa auttaisi jos kipinän tehoa saisi korostettua käynnistyksessä...yleensä laihempikin kakku pamahtaa jos vaan on kunnon kipinää....

Puolalle tuleva virta kiertää virtalukon kautta ja sillä matkalla voi olla hävikkiä. Vois tietysti kokeilla auttaako, jos syöttää virtaa suoraan akulta.

Link to comment
35 minutes ago, x-pj said:

Puolalle tuleva virta kiertää virtalukon kautta ja sillä matkalla voi olla hävikkiä. Vois tietysti kokeilla auttaako, jos syöttää virtaa suoraan akulta.

 

Sen verran orggiksesta olen poikennut että olen laittanut ihan oikean starttireleen bussiin. Startin virta ei siis kierrä virtalukon kautta. Kaikki muut piuhat on uusittu ja tarpeeksi paksuilla karvoilla eli sen puoleen pitäisi olla sähkönpuutetta puolallakaan.

Link to comment

Olen ajatellut käyttää mopossa esivastuksellista puolaa kokeeksi...mulla kun on tuo starttiakku niinkin tehokas kun11..12 Ah!! ja se pyörittää sitten Nissanin startin avulla tuota vw kiuasta... jos laittais sellaisen n.8V esivastus puolan johon releen kautta startatessa ohi suoraan 12 v (tai mitä sieltä akulta sitten kisua riittää...)

Link to comment

Kyllä tuolla starttausjännitteellä on tosiaan selvä vaikutus asiaan, huomaa hyvin omassa 6v vehkeessä. Ihmettelin kyn välillä joutui lämpimänä sahaamaan niin pirusti, kunnes latasin akun täyteen niin ongelma hävisi. Tosin parantaa jo kylmäkäynnistystäkin kun saa kunnon kipinän.

Link to comment

Pikkujutuilla homma parani, ei täydelliseksi mutta enää ei pelota auton sammuttaminen helteilläkään ;)

 

- metalliset isot polttoainesuodattimet pois konehuoneesta, keräsivät lämpöä aivan hillittömästi koneen sammuttamisen jälkeen. Toinen suodatin oli jostain syystä aina tyhjä, kun antoi hetken seisoa kuumaksi käytön jälkeen. Ihan kuin polttoaine olisi aina karannut toiselle kaasarille menevään letkuun ja siellä olevaan suodattimeen.

 

- polttoaineletkujen pituuden minimoiminen ja pois kosketuksista lohkoon ja muihin konehuoneen metalliosiin. Alunperin letku oli nippareilla kiinni jarrutehostimen metallisessa alipaine putkessa mikä on kiinni jäähypellissä/lohkossa. Tuo putki kuumeni tosi paljon kun koneen sammutti ja antoi hetken seisoa.

 

- akun ja vaihteiston maadoituspisteiden putsaaminen vingulla/teräsharjalla. Alkoi starttikin pyöriä taas vauhdilla vaikka kone on kuuma. 

 

- uustuotanto Solex/Brosolien sähköttömien tyhjäkäyntisuuttimien korvaaminen sähköisillä cut-off-solenoideilla. Jotenkin jäi sellainen kutina, että varsinkin kone kuumana nuo "mekaaniset" suuttimet päästivät ainetta ohitse vielä sammuttamisen jälkeenkin. Jälkikäyntiä ei tosin tällä koneella ole esiintynyt vielä kertaakaan.

 

- hyllystä toinen puola koneeseen, vielä kun jostain keksisi 123:sen kaveriksi soppelin tehopuolan

 

Nyt saattaa välillä jopa hörähtää samantien tulille kun vähän avaa kaasua vaikka auto on hetken kuumana seisonutkin. Pienellä sahaamisellakin lähtee kaasupohjassa, aiemmin tuntui että akku/startti hyytyy hetkenä minä hyvänsä. Maadoituksen fiksaus auttoi tähän.

  • Like 2
Link to comment
On 30.7.2018 at 12:57 PM, Simon Templar said:

Arvatkaas kiusaako tuo vaiva näillä helteillä? Kyyyyllä. Mulla on tossa megaruikuttaja mutta en oikein keksi mistä vitusta sitä säädetään että lähtee kuumana paremmin käyntiin.

Mulla taas oli megalla aivan päinvastoin. Kylmänä sai sarttaa moneen kertaan että jakosi jäädä käyntiin. Kuumana kesäpäivänä kiihdytysajossa ei mitään ongelmia, aina tärähti laakista vaikka konehuone hohti punaisena.

Onko sulla 1 vai 4 läppää?

Link to comment

1

 

kylmänä lähtee kivasti käyntin mut kuumana joutuu kaasupohjassa starttaa ja sit kone ryntää mielellään. Ei hyvä. Heat soke on tietty mahdollista mutta sen mittaus on hieman kesken.

 

Imuilma on on todella kuumaa, jotain 60-70 kun ajelee näillä keleillä. Lisää starttauksen aikasta ruiskutusaikaa?

Link to comment
30 minutes ago, KimmoH said:

Katos vain, mikäs tuossa biltsun puolassa mahtaa olla vastus ? Uskaltanee tökätä 123:sen kaveriksi ?

 

Muistaakseni 1 ohm, mulla on kahdessa autossa tuollainen 123:n kanssa.

 

Edit: 123:n sivuilta napattu lainaus: "For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better."

  • Like 1
Link to comment

Tietäjä muistaa missä vw mallissa on ennen bensapumppua suljin.Kaynnistettäessä tulee aina tuoretta bensaa.Tätä konstia käytti myös Kikka Korhonen TT pyörässään.Bensahanoja saa mopoliikkeistä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...