KimmoH Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Nyt helteillä bussin kuumakäynnistys on alkanut rassata ihan tosissaan. Kylmänä lähtee kuin palmun alta, kuumanakin jos sammuttaa ja heti starttaa, niin kertalaakista käyntiin. Mutta kuumana jos antaa seisoa vaikka minuutin pari, niin sitten saa sahata pitkään kaasu pohjassa. Alle 20 lämmöissä ei kauheasti ole ongelmia mutta nyt kun päivä lämmöt pyörii +30 asteessa, niin konettaa saa pyörittää ihan tosissaan lyhyenkin ajon jälkeen. Ei tartte ajaa kuin muutama kilsa uimarannalle ja uimarannalta lähtiessä alkaa jo hävettää sahaaminen, jos auto on seisonut alta puoli tuntia. Täysin vakio 2L type 4 kone, kaikki on just niin kuin alunperinkin. Paitsi että kaasarit ovat tuliterät uustuotanto Brosol/Solexit. Imusarjojen ja kaasareiden välissä on alkuperäiset lämpölaipat. Startti pyörittää iloisesti eli kone kyllä pyörii. Parillakin puolalla on tullut kokeiltua. Jos puola ottaisi itseensä lämmöistä, niin ei kai tuo sahaamalla lähtisi käyntiin ? Mahtaakohan tässä nyt bensa höyrystyä vai tulviiko tuo aina hetken ajon jälkeen. Tulvimista on tullut tutkittua ja mielestäni kaasarit eivät tippaise yhtään bensaa imusarjoihin, kun koneen sammuttaa, tai sitten se ei ole just tuolloin tutkimis hetkellä sattunut sitä tekemään. Kohokammioissa on aina bensaa eli ainetta tuolla on kyllä tarjolla ja kylmänä ei tarvitse sahata yhtään. Oisko vinkkejä mitä tässä nyt alkaisi kokeilemaan ? Quote Link to comment
Urbantoy Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Tämä kiinnostaa myös koska samoja vinkeitä valaallakin.. kone typ-1nen vakiokaasarilla mutta samat oireet.. helteellä tykkää oikutella vähän Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Juu mulla on kans ihan sama "vika".Koneena 1650cc nurkka Lortoilla.Eipä tuo ole isommin haitannu, kun on oppinu sahaamaan lämpösenä käyntiin kaasu auki. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 mmm5mMattiH:n kanssa samaa mieltä kaasu auki (pohjassa) starttaamisesta. Kaverin 6-volttiseen kuplaan auttoi korkeatehopuolan asennus. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 24, 2018 Author Share Posted July 24, 2018 kyllä tuo kaasupohjassa sahaamalla lähtee mutta ku hävettää ;) Just tsekkasin, taas kerran, neulaventtiilit ja bensapinnat. Neula pitää ja näissä uustuotannoissa bensapinta on jotain 18mm eli ei ainakaan tuolta pitäisi tulvia. Tuohon 123 jakajan kaveriksi voisi kyllä kokeilla jotain muutakin kuin vakio puolaa... Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 kyllä tuo kaasupohjassa sahaamalla lähtee mutta ku hävettää ;) Just tsekkasin, taas kerran, neulaventtiilit ja bensapinnat. Neula pitää ja näissä uustuotannoissa bensapinta on jotain 18mm eli ei ainakaan tuolta pitäisi tulvia. Tuohon 123 jakajan kaveriksi voisi kyllä kokeilla jotain muutakin kuin vakio puolaa...Kyllä näillä romuilla ajellessa saa hävetä jatkuvasti. Eikö se ole tärkeintä, että se kuitenkin joka kerta lähtee tulille? Quote Link to comment
jarkki86 Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Itselläni korjautui sama vika ihan vain sytkä+venttiilit säätämällä. Kylmänä lähti hipaisusta ja lämpimänä sai hävetä huoltoaseman pihassa. Kärkiväli taisi tuolloin olla jotain 0,10 ja pari venttiiliä kantoi. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Bensaletkujen uudelleen reitittämisiä voisi koettaa konehuoneen puolella, varsinkin jos menee lämpimien paikkojen ohi. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 "Kyllä näillä romuilla ajellessa saa hävetä jatkuvasti. Eikö se ole tärkeintä, että se kuitenkin joka kerta lähtee tulille?" Nasevasti sanottu! Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Kyllä se ongelma tulee myös mopoissa vw koneella...siinä ei letkut kuumassa mene, mutta kun lämpöö alkaa olla siinä l'ähempänä 30 astetta ajaa koneen kuumaksi, niin n. 15 min sisällä jos käynnistää ilman kaasua ,se napsahtaa käyntiin heti, mutta sopivasti pidempi seisonta kuumana vaatii pidemmän startin ja hieman kaasua mukaan...liekö kuuma kiuas haihduttaa kaiken palamiskelpoisen polttoaineen ajan saatossa pois....taas kylmänä kaikki ok. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Höyrylukko kannen imukanavaan/imusajaan jääneestä bensasta aiheuttaa tuon ilmiön. Kaasu pohjassa startatessa tuulettaa ylimääräisen höyryn pois ja lähtee käyntiin. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Voisko olla, että kuumassa alkais kiehua? Yritin katsoa bensiinin kiehumispistettä, mutta oli vain jotain 30...210 ast. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 (edited) Kyllä moottoripyörien kaasareissa (ilmajäähy)polttoaine usein höyrystyy kohokammioissa..jos on kirkkaat polttoaineletkut niin kuplat iloisesti nousee ...mutta tähän ilmiöön se ei ainakaan mulla tule kysymykseen, koska sähköpumppu työntää "viileää" polttoainetta tankista heti kun virta kytketään, .... Edited July 24, 2018 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 bensan kiehumispiste jossain? 60c astetta (kiehuu haihtuu jne ), 10mm rättipakeliitti levyt kaasuttimien ja imusarjojen sekä kansien imusarjojen väliin jolla saadaan lämmön siirtyminen kaasareihin rajoitettua. Vähemmän ahdistavat pakosarjat siirtää kansista lämpöä tehokkaammin pois jolloin viileemmät kannet antaa oikea aikaisen käynnistymisen helpommin. Sähköisellä bensapumpulla saa kaasarit täyteen nopeasti viileämmällä polttoaineella ja paineen säätimellä kierrätttää polttoainetta. Kilpa autoissa käyttävät öljynjäähdyttimien tapaan flekteillä varustettuna myös bensan jäähdyttimiä ( myös jäähile jäävesi jne jäähdyttimiä käyttävät ) ja sehän auttaa myös. Moottoriöljyn parhaat ominaisuudet noin 80c asteessa joten öljyn jäähdytys auttaa moottorin jäähdytykseen ( suuri öljytilavuus ja öljyn jäähdyttimet jne ) Moottoritila kun on viileämpi niin kaasareissa oleva polttoaine ei mene kihumapisteelle niin helposti aiheuttaen käynnistysongelmia. Raittiin ilman ohjaus konetilaan kasvatettava, sähköiset flektit määrätyissä tapauksissa ja veneistä tutut polttoaineen kaasuuntumisen huuhtelu moottoritilan puhaltimilla jne. Kaikki helpottaa käynnistykseen ja onhan se hienoo jotta hellettäkin Suomessa kunnolla. Quote Link to comment
SePi Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Jos on vakiokaasari ja -imusarja, niin kesäksi tulppaisin tuon esilämmityksen sopivalla peltilevyllä joko kokonaan, tai poraisin tukkeeseen muutaman millin reijän, joka vähentää kuuman pakokaasun kiertoa. Tää oli varmin keino saada splitin kone kesällä laakista käyntiin myös kuumana. Ja tietenniin se startin hela pitää olla just hyvä Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 (edited) On tää jotenkin konekohtaistakin. Vakio 1600 oli juniksen perässä ja aina heti tulille vaikka vaunua veti lämmöt tapissa. Nyt sama kone ghiassa ja ei nikottele kuumanakaan. Juniksessa oli 2110 pitkällä, auton alla kiertävällä putkella eikä ongelmia, seuraavana kesänä vintage speedin pönttö ja pari kertaa sahautti hieman lämpimänä. Itse tein päätelmän että vaimennin luovutti lämmön takaisin kansiin/kaasareihin. Tässä oli nurkkabrosolit. Itseäni kyllä vituttais sahata kuumana tulille kaasu pohjassa kun tiedän että niin ei tarvitse olla ja uumoilen ettei Kimmokaan kaasu pohjassa tyydy konettaan starttailemaan. Kyllä auton kuuluu käynnistyä sahaamatta niinkuin saksalainen insinööri on sen suunnitellut tekevän. 😊 Edit: vaikkakin saksalaisen insinöörin ohjekirjassahan kehoitetaan kuumana starttaamaan kaasu pohjassa eli kyseessä lienee ominaisuus ?? joka onneksi ghian koneesta puuttuu Edited July 24, 2018 by Kemin Karavaanari 1 Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 10 hours ago, mmm5mMattiH said: Juu mulla on kans ihan sama "vika". Koneena 1650cc nurkka Lortoilla. Eipä tuo ole isommin haitannu, kun on oppinu sahaamaan lämpösenä käyntiin kaasu auki. Nää bakelittit auttoivat miulla kuumastarttia ihan hurjasti tupla-DRLA:iden kanssa: https://www.csp-shop.com/en/engine/heat-insulation-flanges-129-707-040p-14457a.html Quote Link to comment
Tanhis Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Tuolla oli jo mainittu että ne vakio bakeliitit on siellä imarin ja kaasarin välissä jo. 1 Quote Link to comment
vwagen Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Nelostyypin moottoriin löytyy valmiita bakeliittilaippoja helposti myös kannen ja imusarjan väliin,oli ruiskukoneessa vakiona. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 24, 2018 Share Posted July 24, 2018 Ettei kasipätkä fiiussa (Fiat 850) ollut vastaavanlaisia ongelmia joskus nuoruudessa kylän jätkillä.. Taisivat väittää vaihteiston valurauta kuorien johtavan lämpöä starttiin, jolloin se otti enemmän virtaa vastaan ja seurauksena ei riittänyt tarpeeksi tulpille sähköä.? Quote Link to comment
KimmoH Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 9 hours ago, vwagen said: Nelostyypin moottoriin löytyy valmiita bakeliittilaippoja helposti myös kannen ja imusarjan väliin,oli ruiskukoneessa vakiona. Näitäkin mulla hyllyssä on mutta pitäis vaihtaa kansista pultit pidemmiksi ja sitten kaasarit siirtyy niin paljon sivuille ettei vivusto ja orggis imusarja enää mene paikoilleen :( Konehuoneeseen tuntuu nousevan näillä helteillä vain niin reippaasti kuumaa ilmaa pysähtymisen jälkeen että polttoaine varmasti ottaa liikaa lämpöä itseensä. Ei auta mitkään bakeliitit. Koskaan ei ole näin kuuma ollutkaan kun bussi mulla on ollut. Eilen nappasin konehuoneesta metalliset suodattimet pois, olivat hetken seisomisen jälkeen nekin aivan kuumat. Lyhensin pa-letkut ja siirsin ne kulkemaan kauemmaksi koneesta osista. Museopelissäkin alkoi vastaavat oireet (273 V8 koneena) kun ulkolämmöt kipus melkein kolmeen kymppiin, lämpimäksi ajon jälkeen jos seisoo tovin, niin sitten saa sahata hetken kun muuten lähtee niin kylmänä kuin kuumanakin kun vähän vain avaimeen koskee. Eiköhän nuo kelit viimeistään jouluksi viilene.... Quote Link to comment
x-pj Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Nykybensat taitaa höyryyntyy helpommin kun 70-luvun aineet, joille auto on suunniteltu. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 hmm, onkohan E10 95:sen ja 98:n välillä tässä suhteessa havaittavia eroja ? Quote Link to comment
tolvana Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Pari päivää sit lueskelin lontooksi kys. Asiasta ja joku oli sitä mieltä että imusarjan seinämiin/pintaan jää polttoainetta joka sit lämmetessään höyrystyy ja sit ei lähekkään käyntiin. Nykyleluissa ei tota murhetta oo. Fitechin ruiskun manuskassa sanotaan että pari kolme kertaa kun kääntää virrat päälle ennen starttia niin se suhauttaa imariin polttoainetta ja sit lähtee heti. Kaasarivehkeissä vanha kunnon polkimen pumppauskin pelaa. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Ehkä näissä wanhemmissa auttaisi jos kipinän tehoa saisi korostettua käynnistyksessä...yleensä laihempikin kakku pamahtaa jos vaan on kunnon kipinää.... Quote Link to comment
KimmoH Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 Ihan selkeästi pienestä on kiinni kun äsken kävin kaupassa (varjossakin jo +28) ja asioinnin ajaksi jätin moottoriluukun auki. Lähti ilman ongelmia vähän kaasua avaten käyntiin kun aiempina päivinä on saanut sahata aika pitkään kaasupohjassa. Kuuma asfaltti alla ja luukku kiinni, niin ei tuo kylkien räppänöiden kautta niin äkkiä tuuletukkaan :( Tuota kaasun pumppausta en ole uskaltanutkaan vielä kokeilla kun aiemmin elin siinä uskossa että tää tulvi jo muutenkin mutta ihan selvästi höyrystyy. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 KimmoH:n konsti moottoriluukun auki jättämisestä on todettu toimivaksi Keski-Euroopan moottoriteiden bensa-asemilla pysähdyttäessä. Mutta luukun auki jättäminen saattaa hävettää, heh-he... 1 Quote Link to comment
x-pj Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 2 hours ago, Matti-Pekka said: Ehkä näissä wanhemmissa auttaisi jos kipinän tehoa saisi korostettua käynnistyksessä...yleensä laihempikin kakku pamahtaa jos vaan on kunnon kipinää.... Puolalle tuleva virta kiertää virtalukon kautta ja sillä matkalla voi olla hävikkiä. Vois tietysti kokeilla auttaako, jos syöttää virtaa suoraan akulta. Quote Link to comment
KimmoH Posted July 25, 2018 Author Share Posted July 25, 2018 35 minutes ago, x-pj said: Puolalle tuleva virta kiertää virtalukon kautta ja sillä matkalla voi olla hävikkiä. Vois tietysti kokeilla auttaako, jos syöttää virtaa suoraan akulta. Sen verran orggiksesta olen poikennut että olen laittanut ihan oikean starttireleen bussiin. Startin virta ei siis kierrä virtalukon kautta. Kaikki muut piuhat on uusittu ja tarpeeksi paksuilla karvoilla eli sen puoleen pitäisi olla sähkönpuutetta puolallakaan. Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Olen ajatellut käyttää mopossa esivastuksellista puolaa kokeeksi...mulla kun on tuo starttiakku niinkin tehokas kun11..12 Ah!! ja se pyörittää sitten Nissanin startin avulla tuota vw kiuasta... jos laittais sellaisen n.8V esivastus puolan johon releen kautta startatessa ohi suoraan 12 v (tai mitä sieltä akulta sitten kisua riittää...) Quote Link to comment
APO Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Kyllä tuolla starttausjännitteellä on tosiaan selvä vaikutus asiaan, huomaa hyvin omassa 6v vehkeessä. Ihmettelin kyn välillä joutui lämpimänä sahaamaan niin pirusti, kunnes latasin akun täyteen niin ongelma hävisi. Tosin parantaa jo kylmäkäynnistystäkin kun saa kunnon kipinän. Quote Link to comment
hpa Posted July 25, 2018 Share Posted July 25, 2018 Ojekirjan mukaan ajoneuvo kuumana käynnistetään kaasupoljin pohjaan painettuna.Myöskin moottorin sammuttaminen kaasupoljin pohjassa kuumana auttaa. Quote Link to comment
Simon Templar Posted July 30, 2018 Share Posted July 30, 2018 Arvatkaas kiusaako tuo vaiva näillä helteillä? Kyyyyllä. Mulla on tossa megaruikuttaja mutta en oikein keksi mistä vitusta sitä säädetään että lähtee kuumana paremmin käyntiin. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 2, 2018 Author Share Posted August 2, 2018 Pikkujutuilla homma parani, ei täydelliseksi mutta enää ei pelota auton sammuttaminen helteilläkään ;) - metalliset isot polttoainesuodattimet pois konehuoneesta, keräsivät lämpöä aivan hillittömästi koneen sammuttamisen jälkeen. Toinen suodatin oli jostain syystä aina tyhjä, kun antoi hetken seisoa kuumaksi käytön jälkeen. Ihan kuin polttoaine olisi aina karannut toiselle kaasarille menevään letkuun ja siellä olevaan suodattimeen. - polttoaineletkujen pituuden minimoiminen ja pois kosketuksista lohkoon ja muihin konehuoneen metalliosiin. Alunperin letku oli nippareilla kiinni jarrutehostimen metallisessa alipaine putkessa mikä on kiinni jäähypellissä/lohkossa. Tuo putki kuumeni tosi paljon kun koneen sammutti ja antoi hetken seisoa. - akun ja vaihteiston maadoituspisteiden putsaaminen vingulla/teräsharjalla. Alkoi starttikin pyöriä taas vauhdilla vaikka kone on kuuma. - uustuotanto Solex/Brosolien sähköttömien tyhjäkäyntisuuttimien korvaaminen sähköisillä cut-off-solenoideilla. Jotenkin jäi sellainen kutina, että varsinkin kone kuumana nuo "mekaaniset" suuttimet päästivät ainetta ohitse vielä sammuttamisen jälkeenkin. Jälkikäyntiä ei tosin tällä koneella ole esiintynyt vielä kertaakaan. - hyllystä toinen puola koneeseen, vielä kun jostain keksisi 123:sen kaveriksi soppelin tehopuolan Nyt saattaa välillä jopa hörähtää samantien tulille kun vähän avaa kaasua vaikka auto on hetken kuumana seisonutkin. Pienellä sahaamisellakin lähtee kaasupohjassa, aiemmin tuntui että akku/startti hyytyy hetkenä minä hyvänsä. Maadoituksen fiksaus auttoi tähän. 2 Quote Link to comment
HSuomi Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 On 30.7.2018 at 12:57 PM, Simon Templar said: Arvatkaas kiusaako tuo vaiva näillä helteillä? Kyyyyllä. Mulla on tossa megaruikuttaja mutta en oikein keksi mistä vitusta sitä säädetään että lähtee kuumana paremmin käyntiin. Mulla taas oli megalla aivan päinvastoin. Kylmänä sai sarttaa moneen kertaan että jakosi jäädä käyntiin. Kuumana kesäpäivänä kiihdytysajossa ei mitään ongelmia, aina tärähti laakista vaikka konehuone hohti punaisena. Onko sulla 1 vai 4 läppää? Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 1 kylmänä lähtee kivasti käyntin mut kuumana joutuu kaasupohjassa starttaa ja sit kone ryntää mielellään. Ei hyvä. Heat soke on tietty mahdollista mutta sen mittaus on hieman kesken. Imuilma on on todella kuumaa, jotain 60-70 kun ajelee näillä keleillä. Lisää starttauksen aikasta ruiskutusaikaa? Quote Link to comment
metake Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 10 hours ago, KimmoH said: - hyllystä toinen puola koneeseen, vielä kun jostain keksisi 123:sen kaveriksi soppelin tehopuolan Biltema, vain halvin on kyllin hyvää: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/sytytysosat/suurtehosytytyspuolat/suurtehosytytyspuola-2000017983 Noilla mä olen ajanut jo useamman vuoden. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 2, 2018 Author Share Posted August 2, 2018 Katos vain, mikäs tuossa biltsun puolassa mahtaa olla vastus ? Uskaltanee tökätä 123:sen kaveriksi ? Quote Link to comment
metake Posted August 2, 2018 Share Posted August 2, 2018 30 minutes ago, KimmoH said: Katos vain, mikäs tuossa biltsun puolassa mahtaa olla vastus ? Uskaltanee tökätä 123:sen kaveriksi ? Muistaakseni 1 ohm, mulla on kahdessa autossa tuollainen 123:n kanssa. Edit: 123:n sivuilta napattu lainaus: "For 4 cylinder engines you could use the original coil or other coils with a primary resistance of at least 1.0 Ohm. For standard street engines we advise a "Bosch Blue" or "Beru ZS106" coil. For high rpm engines a "Bosch red (0 221 119 030)" or "Beru ZS109" is much better." 1 Quote Link to comment
hpa Posted August 3, 2018 Share Posted August 3, 2018 Tietäjä muistaa missä vw mallissa on ennen bensapumppua suljin.Kaynnistettäessä tulee aina tuoretta bensaa.Tätä konstia käytti myös Kikka Korhonen TT pyörässään.Bensahanoja saa mopoliikkeistä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.