Racing Posted September 17, 2017 Posted September 17, 2017 Olisiko vain sama moka kun mullakin eli kilpi tilaus paperissa rasti ruudussa mustapohjainen ja pitkä/normaali kun olisi pitänyt olla mustapohjainen ja lyhyt. Quote
jarkki86 Posted September 18, 2017 Posted September 18, 2017 Kilvet on tilannut aiempi omistaja ja samaa ihmettelin itsekkin kun näitä käsissä pyörittelin että mikä järki lyhyessä tunnuksessa jos kilpi on jokatapauksessa pitkä. Täytyypä tilata lyhyet. Quote
hezekiel Posted September 18, 2017 Posted September 18, 2017 Mielenkiintoinen tieto. Juuri tänään soittelin konttorille, että oman Kuplan alkuperäinen tunnus on vapaana. Tarvitsee vetää ruksit oikeaan kohtaan sitten kun lomaketta täyttelee. Quote
wp Posted September 21, 2017 Posted September 21, 2017 Pitkästä aikaa taas kansiprojektin parissa, testausta pääasiassa mutta aina pientä edistystä. Kuusi erilaista imuventtiiliä testatttu sekä imusarjan häviö, venttiilitestin voittajasta mittauslappu. Mitatut tulokset alkavat olla jo alueella, hivenen verran pienemmillä nostoilla kun saisi ulos... Kunhan seetien kulmat on viimeistelty niin eiköhän sekin toteudu. 3 Quote
Guest PKW Posted September 22, 2017 Posted September 22, 2017 Pitkästä aikaa taas kansiprojektin parissa, testausta pääasiassa mutta aina pientä edistystä. Kuusi erilaista imuventtiiliä testatttu sekä imusarjan häviö, venttiilitestin voittajasta mittauslappu. Mitatut tulokset alkavat olla jo alueella, hivenen verran pienemmillä nostoilla kun saisi ulos... Kunhan seetien kulmat on viimeistelty niin eiköhän sekin toteudu. DIY virtauspenkki? Saako kysyä mitä käytit rakennusohjeina ja mistä elektroniikka etc. on hankittu? Tuollainen olisi mielenkiintoinen projekti rakentaa. Quote
wp Posted September 22, 2017 Posted September 22, 2017 DIY virtauspenkki? Saako kysyä mitä käytit rakennusohjeina ja mistä elektroniikka etc. on hankittu? Tuollainen olisi mielenkiintoinen projekti rakentaa. Hieman vajaa parikymmentä vuotta sitten eräs Superflow 110- kopion rakentanut kansiseppä piirsi kaaviokuvat laitteen sisäkaluista. Suunnitelin koteloinnin ja teetin virtauksen säätöventtiilit paikallisella koneistamolla sekä mittauslevyn ammattikoulun levyseppäosastolla. Penkissä ei ole lainkaan mittauselektroniikkaa, vain manometrit ja näkisin että ne pitäisi olla vaikka mittaus itsessään olisi sähköinen. Niistä on apua mikäli penkkiin tulee toimintahäiriö tai vuoto, lisäksi manometrien ja mittausjärjestelmän rakentaminen "avaa" koko projektin aivan eri tavalla kuin valmiista palikoista rakentaminen. Ilmanlähteenä toimii 3 x keskuspölynimurin moottorit, sähkötehoa noin 1600W / kpl. Manometrien lukemat muuttuvat virtausmääriksi Excel- taulukon pohjalta johon ne syötetään manuaalisti, laite kalibroidaan ennen käyttöä koneistamieni tarkistuslevyjen avulla. Niiden tarkkuus on tarkistettu Superflown Flowcom- tietokoneella ja näin ollen penkkini mittaustulokset ovat vertailukelpoisia ko. virtauspenkkiin nähden normaalien mittausepätarkkuuksien ja käyttäjän virheiden puitteissa :) Nykyisen virtauspenkkitietämykseni perusteella en rakentaisi enää samanlaista, laite on turhan monimutkainen ja vaatii sisäänrakennettujen moottoreiden takia mittausten lämpötilakompensoinnin. Virtauspenkin rakentamiseen löytyy netistä valmiita ohjeita ja tietoa vähintäänkin riittävästi, tilanne ei ollut ihan sama kun omaa projektiani aloittelin. 2 Quote
Guest BUG63 Posted September 23, 2017 Posted September 23, 2017 Talli valmis ja Kupla talviunille Quote
Pepe Posted September 23, 2017 Posted September 23, 2017 On kyllä hieno talli ja auto! nimim. tallitta 2,5 vuotta and counting Quote
kari kittilä Posted September 23, 2017 Posted September 23, 2017 Pohja valmis ja lähtee huomenna hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. 3 Quote
Guest Toheltaja Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Pakko sanoo että pohjoisessa kyllä osataan hitsata nättiä saumaa! Quote
Jorrma Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Pakko sanoo että pohjoisessa kyllä osataan hitsata nättiä saumaa! Ykkössaumaa! Vai miten ne meni..... 1 Quote
kari kittilä Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 (edited) Ykkössaumaa! Vai miten ne meni..... Se nyt on mitä sattuu tulemaan? Kyllä tuo mulle kelpaa. Edited September 25, 2017 by kari kittilä 1 Quote
ARTO Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 (edited) Kyllä noi varmaan ihan kirkkaasti voittaa volkkarin Brasilian tuotantolinjan hitsaukset, kun näyttää ettei Pedro ja Pablo aina onnistu osumaan edes itse hitsattavaan kohteeseen,hihii. Edited September 25, 2017 by ARTO 1 Quote
Pepe Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Kun auton rakentaa kokonaan alusta loppuun itse, tarvitsee rakentamisessa aika monenlaista taitoa. Ei kaikissa asioissa työnjälki voi olla millilleen yhtä hieno kuin jollain ammattilaisella joka tekee 8h päivässä vain sitä yhtä asiaa. Eli laita Kari vaan jatkossakin kuvia miten etenee. 3 Quote
kari kittilä Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Juu, kyllä mä tänne aina välillä kuvia laittelen. Tuostahan tulee jonkinlainen "rotta" kyhäelmä, ei mikään näyttelyauto ja tarkotus ois saada loppukesäksi valmiiksi:) 3 Quote
sleepercooler Posted September 25, 2017 Posted September 25, 2017 Ykkössaumaa! Vai miten ne meni..... Joku hekkänahkainen kaveri olis voinnut ottaa kommentit Vittuiluna.... 1 Quote
Simon Templar Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Tosta mainitsinkin jossain ketjussa. Ja just ton takia en laittanut omaan projektiketjuun yhtään sauma kuvaa kun ei tota vittuilua jaksa lukea, varsinkaan sellaselta joka ei laita kuvia omista tekeleistään. 4 Quote
sleepercooler Posted September 26, 2017 Posted September 26, 2017 Ja ne vittuilijat on varmaan omasta mielestään niin parhaita hitsareita tai ei osaa hitsata ollenkaan.... 1 Quote
mikan Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Minä en osaa hitsata, mutta huomasin että paremmalla koneella saa parempaa jälkeä. Vanha kone oli noin 30 vuotta italialainen CO2-pullolla oleva, jossa virralle vain 4 asentoa. Uusi on Kempin Minarmig evo 200, jossa adaptiivinen säätö ja seoskaasu. Jälki parani kertalaakista, vaikka mun osaaminen ei muuttunut mihinkään. :-) t. Mika 2 Quote
Art_Zi Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Ite aattelin kans lähtä viikonloppuna turaamaan. Etelän vetelät saa tulla neuvomaan jos haluaa :) 7 Quote
Tanhis Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Jotkuthan hisaa puikkoja pystyyn kahteen eri pelliin ja sitten surraa ne puikkolangat yhteen. Quote
sleepercooler Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) Lokasuojien korjausta, hieman vittumaista hitsata,kun pelti on ohutta ja pakenee sitämukaa kun hitsaa... hyvät tuli. Etulokasuoja piti laitaa vielä muotoon. Edited September 27, 2017 by sleepercooler 1 Quote
SePi Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Lokasuojien korjausta, hieman vittumaista hitsata,kun pelti on ohutta ja pakenee sitämukaa kun hitsaa... hyvät tuli. Etulokasuoja piti laitaa vielä muotoon. En kuulu osaajiin, mutta mua noiden ohuiden peltiosien hitsauksessa on usein auttanu kuparista tehty lätkä, jonka laitan tai kiinnitän täytettävän reijän taakse. Kun tuon karttiprojektin varsinaisen kehikon hitsaaminen kuului luvan perusteella vain ammattilaiselle, niin on se vaan hämmästyttävää, että hänen tekemiään saumoja ei tarvii kaunistella hiomalla 2 Quote
PZQ Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Mulle on ainakin katsastusmies antanut täydet pisteet rehellisyydestä :) 6 Quote
sleepercooler Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) En kuulu osaajiin, mutta mua noiden ohuiden peltiosien hitsauksessa on usein auttanu kuparista tehty lätkä, jonka laitan tai kiinnitän täytettävän reijän taakse. Kun tuon karttiprojektin varsinaisen kehikon hitsaaminen kuului luvan perusteella vain ammattilaiselle, niin on se vaan hämmästyttävää, että hänen tekemiään saumoja ei tarvii kaunistella hiomalla Joo tollasen paksuseinämäisen putken sauman hitsaaminen on hieman on "helpompaa" kun ohuen pellin ns täyttöhitsaus..mutta kun ammatikseen hitsaa, on yleensä saumat kymppiä. Edited September 27, 2017 by sleepercooler 2 Quote
Ketsa Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 Joo tollasen paksuseinämäisen putken sauman hitsaaminen on hieman on "helpompaa" kun ohuen pellin ns täyttöhitsaus..mutta kun ammatikseen hitsaa, on yleensä saumat kymppiä. Vissiin mielipidehomma tämäkin, koska minusta ohuen lokarin hitsaaminen on huomattavasti helpompaa kuin kantavien turvallisuuten vaikuttavien rakenteiden. 3 Quote
-Alex- Posted September 27, 2017 Posted September 27, 2017 (edited) Kantavien rakenteiden hitsauksesta töissä pojat kahta mieltä, joko helppoa tai työlästä. Yks vanha hitsari sanoo että boforia tarpeeksi vaan. Osittain se on oikeessa kyllä, riittävän isoilla virroilla pitää hitsata ettei tule makkaraa, niin työkaveri opettanut minuakin vähäsen. Toisaalta harjoitteleminen jännittää vähemmän kuin itse tarkan kohteen teko (ja huonossa asennossa) Tuollaiset sain samoilla säädöillä ( 0,8 langalla n. 8m/min ja 21v) turvakaariputken harjoitussaumoja mitä ammattihitsari käytti. Pitäis vaan kyetä yhdellä palolla ainakin puolet vetään tuollaisesta niin tulee siistimpi. Oma kone on nykyaikainen Esabin caddy 200, tehokas valovirta kone. Vissiin mielipidehomma tämäkin, koska minusta ohuen lokarin hitsaaminen on huomattavasti helpompaa kuin kantavien turvallisuuten vaikuttavien rakenteiden. Edited September 27, 2017 by -Alex- Quote
JaniM Posted September 28, 2017 Posted September 28, 2017 Niin ei ne asetukset riitä että oikein. Pitäis se käden liikkua kans jouheesti samalla kun metalli surisee, jotta tulee se tasainen sauma. Siinä se harjoittelu tule eteen ja virtaa tarpeeksi. Ohut hapan pelti kyllä todella ärsyttävä tehdä. Mielelllän sitä millin peltiä täppäilee nippuun. Tosin sekin että saat sen vetelemättä kasaan, niin onkin jo haastavampaa kuin joku runkopalkki. Mut näköjään näissäkin eri koulukuntia kuten Kemppi/Esab klaanit :) Kempillä mennään.. Quote
Roope Posted October 1, 2017 Posted October 1, 2017 (edited) Hitsaus saumoista en tiedä mutta, Ensimmäistä kertaa pääsin kuplalla ajamaan tänään. 2v ja 1kk siihen meni. Hieman hidasta on ollut tehdä kun projektissa on ollut tarkoitus että kaikki tehdään itse omassa tallissa ja tekiöitä maksimassaan 2 pöljää ja pieni talli. Toki vielä on aika paljon töitä että pääsee varttimailille. https://www.youtube.com/watch?v=fd-dKyDMD5g&feature=youtu.be Edited October 1, 2017 by Roope 22 Quote
jaraku Posted October 1, 2017 Posted October 1, 2017 tää kaunokainen on tullut nähtyä pariinkin otteesee ja ollut ilo huomata etenee!! ja kun jaksetaa nysvätä pikku detalijen kaa jotka ei näy videolla tästä tulee komee kun on valmis! tykkään ja kovasti.. Quote
BOCKBY Posted October 3, 2017 Posted October 3, 2017 Hienoa Roope!Hyvältä ja nopealta näyttää!Lisää näitä WP...ym Jos vaikka itsekkin innostuis kilpurin kasaamiseen. 7 Quote
kari kittilä Posted October 3, 2017 Posted October 3, 2017 Hain tänään pohjalevyn puhalluksesta ja maalauksesta. Korin peltihommiakin aloiteltu. 8 Quote
levari Posted October 4, 2017 Posted October 4, 2017 Kauden päätteeksi kalusto purettu ja ehjäksi todettu. Tekniikka pelitti niin hyvin koko kesän, että epäilys on liian matalasta viritysasteesta ;) Nyt alkaa ensikauden suunnittelu. 10 Quote
kari kittilä Posted October 5, 2017 Posted October 5, 2017 Laitettiin pohjaan kivisuojaksi ruiskulla all-inn one saumakittiä. Koriin pientä askartelua myös. 3 Quote
jaketech Posted October 7, 2017 Posted October 7, 2017 Hieman vajaa parikymmentä vuotta sitten eräs Superflow 110- kopion rakentanut kansiseppä piirsi kaaviokuvat laitteen sisäkaluista. Suunnitelin koteloinnin ja teetin virtauksen säätöventtiilit paikallisella koneistamolla sekä mittauslevyn ammattikoulun levyseppäosastolla. Penkissä ei ole lainkaan mittauselektroniikkaa, vain manometrit ja näkisin että ne pitäisi olla vaikka mittaus itsessään olisi sähköinen. Niistä on apua mikäli penkkiin tulee toimintahäiriö tai vuoto, lisäksi manometrien ja mittausjärjestelmän rakentaminen "avaa" koko projektin aivan eri tavalla kuin valmiista palikoista rakentaminen. Ilmanlähteenä toimii 3 x keskuspölynimurin moottorit, sähkötehoa noin 1600W / kpl. Manometrien lukemat muuttuvat virtausmääriksi Excel- taulukon pohjalta johon ne syötetään manuaalisti, laite kalibroidaan ennen käyttöä koneistamieni tarkistuslevyjen avulla. Niiden tarkkuus on tarkistettu Superflown Flowcom- tietokoneella ja näin ollen penkkini mittaustulokset ovat vertailukelpoisia ko. virtauspenkkiin nähden normaalien mittausepätarkkuuksien ja käyttäjän virheiden puitteissa :) Nykyisen virtauspenkkitietämykseni perusteella en rakentaisi enää samanlaista, laite on turhan monimutkainen ja vaatii sisäänrakennettujen moottoreiden takia mittausten lämpötilakompensoinnin. Virtauspenkin rakentamiseen löytyy netistä valmiita ohjeita ja tietoa vähintäänkin riittävästi, tilanne ei ollut ihan sama kun omaa projektiani aloittelin. olisko sulla antaa noita piirustuksia? Quote
kari kittilä Posted October 8, 2017 Posted October 8, 2017 (edited) Osien ruosteenpoistoa ja sinkki pintaan ja takakynkät sai Temaduria pintaan. Edited October 8, 2017 by kari kittilä 2 Quote
BOCKBY Posted October 11, 2017 Posted October 11, 2017 Prosessi Wiimasta takaisin Panelwagoniksi on aloitettu.Varaosaauto haettu ja paloiteltu.Peltihommat sovittu Caracen kanssa ja maalari aloittaa urakkansa tammikuussa.Ei puutu kuin lisää voimaa koneeseen,ohjaus/jarrupäivitykset,ret- kisisusta ja stance kohilleen.Auto on museorekisterissä joten niissä rajoissa toimitaan.Mitäköhän tästäkin tulee?? 3 Quote
wp Posted October 11, 2017 Posted October 11, 2017 olisko sulla antaa noita piirustuksia? on valitettavasti ehtinyt kadota kyseinen ruutupaperille kynäilty luonnos. Suosittelen sen sijaan tutustumista http://www.flowbenchtech.com Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.