Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted

Juniori halusi talviauton ja sen piti sitten olla Polo. Ajamalla torstaina kotia mutta harrastamiseksihan tää odotetusti heti muuttui 😂 Kaasarista roskat pois, vesipumppu, jakopäänhihna ja PA-pumppu vaihdettu viikonloppuna. Loppuviikosta vielä vähän uutta syttyosaa ja kaasariin tiivistesarja. Jospa sitten uskaltaisi ottaa päivittäiseen ajoon ja pääsisi taas omien projektien kimppuun...

 

Jostain pitänee vielä haalia Boschin jakaja kun eihän nuo kärjettömät setit taidakkaan passata Ducellierin jakajaan mikä tuolta koneen kyljestä löytyi.  

 

image.thumb.jpeg.c636d6c2825efbc7b2150037b2911207.jpeg

Posted (edited)

Elämäni ensimmäinen väliprojekti; budjetti n 250e ja aikaa paloi alle 20h

 

Esikuva oli AliExpress - kaupan VolksPod, jossa 125ccm Mankin päällä kuplan lokareita muistuttava Kate. Juutuubissa on aiheesta ziljona videota, niin ajovideoita kuin teko ohjeita. Tuon bensa vehkeen hinta (n 2ke) + rekisteröinnin haasteet ajoi tekee itte jotakin.

 

Lähtökohta oli siis KiinanSkuutti (30km Range, 110kg max massa ja istuimella), tän lisäksi pariskunta kuplan etuloksuja, työpaikan metalli jäteroskiksesta polkupyörän tarakka + erilaista metallin palasta pari kourallista.

 

Pitää taikinoida tuohon vielä paikalleen umpio ja tavaroille säilytys kori jalkatappien väliin. Sekä mahdollinen fender skirt toispuoleisesti (mustana, niin näyttää optisesti että on ummessa molemmin puolin)

 

Oliko tässä mtn järkeä, ni jos talouden hameväeltä asiaa tiedustelee, niin ei. Mutta onneksi olen oppinut tässä jo aikaa sitten laittaa suodattimet & suotimet päälle heidän jutuissaan :)

 

 

IMG-20250610-WA0023.jpg

IMG-20250613-WA0001.jpg

IMG-20250613-WA0005.jpg

IMG-20250613-WA0009.jpg

 

Edit1: Rangea luvattu 30km. Nyt ajettu tasasella ja suuria mäkiä yläs/alas ja n 18km on todellinen mun reiteillä ja ajotavoilla ajomatka täydellä akulla

 

Edit2: Olin satamassa ilta sahdilla viimeviikolla ja kohtelias Nais-Immeinen kysy että mikä tuo on parkissa olevalaite on. Kun selitin, hän pyysi sitten lupaa kuvata, johon toki suostuin. Mulle tuntemattoman kuvajan tuotos oli kiertänyt yhteisen tuttavamme kautta lopulta mulle asti. :)

Scuutti satamassa.jpg

 

Edit.3

Tuli sitten lisättyä se umpiokin eteen. Kait tämä nyt sitten on "valmis" ?

 

 

image.thumb.jpeg.099e4b6e619bf03ba3833cef84b854d4.jpeg

 

 

Edited by P_Valtonen
  • Like 5
  • Haha 1
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Laiteltiin mustaan vinkkaripaksutolppaan pannu kiinni. Ei ole liikkunut sitten 70 luvun tämä fläkä.

IMG-20250626-WA0038.jpg

 

 

Edited by DOODAH
  • Like 3
Posted

Pohjolan tallissa oli sateen välissä hyvä laikkailla westy helpommin kuljetettavaan muotoon. 

 

20250629_104051(1).thumb.jpg.f864f74ee377b0ccf2847b46c5b3d51a.jpg

20250629_112021(1).thumb.jpg.1a7dbcb11b2b66a616ffd8f12fd728d8.jpg

20250629_142207(1).thumb.jpg.9b7006c65baacd535bcbdbdaf09fc44f.jpg

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Siis tämä videossa näkyvä puuttuva pelti  😉

 

Kärjet, akku ja bensalinjan putsaus. Sit vois vaikka mennä naurattamaan insinööriä.
Kuinka herkästi ne laittaa ajokieltoon nykyään?

 

  • Like 1
Posted
1 hour ago, Kurre said:

Siis tämä videossa näkyvä puuttuva pelti  😉

Heti kun uhkailee, niin kyllä ilmottautui. Nyt on takaisin paikallaan.
Seuraavat osapuutteet listalla

- tankin anturi, putkimalli

- etuluukun tiiviste

- etujarrukilvet

- matot ja penkkien verhoilut  ..... tai kaavat mattoihinkin riittää aluksi

  • 4 weeks later...
Posted

Kauan ollut mielessä väsätä kylmälaukku finnfoamista mutta jäänyt ajatustasolle. Tallissa myös kauan pyöninyt vanha coleman jonka styroxit ei nyt kauhean kauaa mitään kylmänä pitäisi. Myös muovit olivat nähneet parhaat päivänsä vuosikymmeniä sitten.

 

Väsäsin tähän uuden pohjan pellistä ja loppu muovipohja vaihtui suikaleeseen alumiinia. 

Sisältä kaikki vanha pois ja tilalle loota 30mm finnfoamista. Kanteen D nauha lisätiivistykseksi. Vedän vielä alumiiniteipin saumoihin ja sitten saa toimia versio kakkosena tälläisenään. Sitten kun saan vähän lisää innostusta niin olisi tarkoitus kuiduttaa sisäosa ja ratkaista kannen ja lootan liitos paremmin. 

20250805_205057.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Jotain typerää ajanhaaskausta taas keksiny...

 

20250806_210055.jpg

20250806_223228.jpg

20250807_065940.jpg

 

Uudestaan ehkä tänään...

Edited by Hebster52
  • Like 2
Posted

5-6 uutta yritystä... Aina jotain meni pieleen. Joko liian kuuma silitysrauta, en silittäänyt koko pintaa yhtä hyvin, jne. jne...

20250807_163432.thumb.jpg.46731cdcfbdb040a5dd1fd0ed1ffb67b.jpg

 

Joten puhdistin suruuni ekaa ja maalasin uudestaan... Saa kohta kelvata...

2611309.jpg

 

  • Like 1
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Posted

Olen tässä tehnyt junikseeni peltitöitä viimeiset 9kk ja vihdoin alkaa olla valmista. Auto on siis ollut itsellä ajossa edelliset 8 kesää, mutta maalipinta ja väritys muutenkin on ollut hieman sinnepäin. Ja pakkohan sitä on pellit maalin alta laittaa myös kuntoon ennen uuden maalipinnan vetämistä. Tällä viikolla lähtee vihdoin maalaukseen. Perinteinen "vähän helmoja ja pieniä juttuja sieltä täältä" eskaloitui hieman. Vielä olisi pieniä juttuja listalla loppuviikolle, puskurien lommojen oikaisua ja sen sellaista, mutta muuten alkaa ollakin valmista. Ensi kesäksi taas ajoon.
image.thumb.jpeg.bf1836b85d1170890703a7bea764b52d.jpeg

  • Like 8
Posted
1 minute ago, mllks said:

Olen tässä tehnyt junikseeni peltitöitä viimeiset 9kk ja vihdoin alkaa olla valmista. Auto on siis ollut itsellä ajossa edelliset 8 kesää, mutta maalipinta ja väritys muutenkin on ollut hieman sinnepäin. Ja pakkohan sitä on pellit maalin alta laittaa myös kuntoon ennen uuden maalipinnan vetämistä. Tällä viikolla lähtee vihdoin maalaukseen. Perinteinen "vähän helmoja ja pieniä juttuja sieltä täältä" eskaloitui hieman. Vielä olisi pieniä juttuja listalla loppuviikolle, puskurien lommojen oikaisua ja sen sellaista, mutta muuten alkaa ollakin valmista. Ensi kesäksi taas ajoon.
image.thumb.jpeg.bf1836b85d1170890703a7bea764b52d.jpeg

Mikä väritys tulee?

Posted (edited)

Palautellaan auton alkuperäiseen tehtaan väriin, eli yksivärinen turkoosi, L380

Edited by mllks
  • Like 3
Posted

Talvikuplalla on ajeltu 2020 lopun jälkeen noin 32.000 km viitenä talvena. Nyt syksyllä tuli aika kohentaa sisätiloja. Hankittiin niskanojalliset etupenkit, jotka voi kääntää lepoasentoon. Takajalkatilojen lämmitys on aikaisemmin poistettu, joten kuskia lähinnä oleva säätövipu jäi toimettomaksi. Yhdistin säätövivun vasemman lämmönvaihtimen säätömekanismiin, joten nyt sekä kuski että kartanlukija voivat säätää lämmityksen itselleen sopivaksi.IMG_1392.thumb.jpeg.8d7695608554e7b0c3605576056e97ad.jpegIMG_1387.thumb.jpeg.32a5bb6488cc993209a3f9f649aeacd2.jpeg

Posted

Käyttöautossa (Octavia) oli vähän huonot jarrut ja tuumasin että vaihdetaanpa palat, mahtanevat olla loppu.

 

No, olihan ne. Kaikki levyt tuhannen ruosteessa ja satulat aika ruosteisen näköisiä. etusatulat sentään vielä toimivat ja sai männät sisään,  takana ei tapahtunut enää mitään (VAG-nerokkuus käsijarrussa ja sehän tunnetusti ruostuu jumiin) ja levytkin olivat kuluneet alamittaisiksi. Hohhoi.

 

Hyvin taas eskaloitui pikkuhuolto siihen että taakse tuli uudet satulat, levyt ja palat, edessä selvisi uusilla paloilla.

 

Vielä pitää ilmata, mutta homma katkesi kun rupesi tulemaan vettä niskaan taivaalta.

 

Takalevyjä (kuva) kun katseli niin jäi miettimään että mitenköhän tämä on toiminut vuosi sitten katsastuksessa, ei tuohon sen jälkeen ole tullut kuin muutama tuhat kilometriä. Toki suolateillä, sillä on aina oma osuutansa.

 

Edessä on paljon paremmat levyt, varmaan vaihdettu välillä uusiin.

IMG_2454.JPG

Posted
Käyttöautossa (Octavia) oli vähän huonot jarrut ja tuumasin että vaihdetaanpa palat, mahtanevat olla loppu.
 
No, olihan ne. Kaikki levyt tuhannen ruosteessa ja satulat aika ruosteisen näköisiä. etusatulat sentään vielä toimivat ja sai männät sisään,  takana ei tapahtunut enää mitään (VAG-nerokkuus käsijarrussa ja sehän tunnetusti ruostuu jumiin) ja levytkin olivat kuluneet alamittaisiksi. Hohhoi.
 
Hyvin taas eskaloitui pikkuhuolto siihen että taakse tuli uudet satulat, levyt ja palat, edessä selvisi uusilla paloilla.
 
Vielä pitää ilmata, mutta homma katkesi kun rupesi tulemaan vettä niskaan taivaalta.
 
Takalevyjä (kuva) kun katseli niin jäi miettimään että mitenköhän tämä on toiminut vuosi sitten katsastuksessa, ei tuohon sen jälkeen ole tullut kuin muutama tuhat kilometriä. Toki suolateillä, sillä on aina oma osuutansa.
 
Edessä on paljon paremmat levyt, varmaan vaihdettu välillä uusiin.
IMG_2454.thumb.JPG.ec513e38036badb7f9929f2c4e8343ce.JPG
Nuo vaggilaisen levyt ja satulat on niin halpoja että olen aina vaihtanut suosiolla uudet osat niin toimii muutaman vuoden ilman murheita. Satula taitaa olla 25€ / kpl ja levy vajaan kympin, niin ei oikein maksa vaivaa herkistellä vanhoja.

Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla

Posted
1 hour ago, metake said:

. Satula taitaa olla 25€ / kpl ja levy vajaan kympin, niin ei oikein maksa vaivaa herkistellä vanhoja.

Ei noita ihan niin halvalla enää saanut, takasatulat oli á 64e, levyt 17e ja setti paloja pari kymppiä.

 

Eteen satulat viitisenkymppiä ja levyt hiukan alle 30 per kpl.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...