KimmoH Posted June 10 Posted June 10 Juniori halusi talviauton ja sen piti sitten olla Polo. Ajamalla torstaina kotia mutta harrastamiseksihan tää odotetusti heti muuttui 😂 Kaasarista roskat pois, vesipumppu, jakopäänhihna ja PA-pumppu vaihdettu viikonloppuna. Loppuviikosta vielä vähän uutta syttyosaa ja kaasariin tiivistesarja. Jospa sitten uskaltaisi ottaa päivittäiseen ajoon ja pääsisi taas omien projektien kimppuun... Jostain pitänee vielä haalia Boschin jakaja kun eihän nuo kärjettömät setit taidakkaan passata Ducellierin jakajaan mikä tuolta koneen kyljestä löytyi. Quote
Tutkija Posted June 10 Posted June 10 Laita samantien uudempi boschin kärjetön jakaja ja syttyosat Quote
P_Valtonen Posted June 13 Posted June 13 (edited) Elämäni ensimmäinen väliprojekti; budjetti n 250e ja aikaa paloi alle 20h Esikuva oli AliExpress - kaupan VolksPod, jossa 125ccm Mankin päällä kuplan lokareita muistuttava Kate. Juutuubissa on aiheesta ziljona videota, niin ajovideoita kuin teko ohjeita. Tuon bensa vehkeen hinta (n 2ke) + rekisteröinnin haasteet ajoi tekee itte jotakin. Lähtökohta oli siis KiinanSkuutti (30km Range, 110kg max massa ja istuimella), tän lisäksi pariskunta kuplan etuloksuja, työpaikan metalli jäteroskiksesta polkupyörän tarakka + erilaista metallin palasta pari kourallista. Pitää taikinoida tuohon vielä paikalleen umpio ja tavaroille säilytys kori jalkatappien väliin. Sekä mahdollinen fender skirt toispuoleisesti (mustana, niin näyttää optisesti että on ummessa molemmin puolin) Oliko tässä mtn järkeä, ni jos talouden hameväeltä asiaa tiedustelee, niin ei. Mutta onneksi olen oppinut tässä jo aikaa sitten laittaa suodattimet & suotimet päälle heidän jutuissaan :) Edit1: Rangea luvattu 30km. Nyt ajettu tasasella ja suuria mäkiä yläs/alas ja n 18km on todellinen mun reiteillä ja ajotavoilla ajomatka täydellä akulla Edit2: Olin satamassa ilta sahdilla viimeviikolla ja kohtelias Nais-Immeinen kysy että mikä tuo on parkissa olevalaite on. Kun selitin, hän pyysi sitten lupaa kuvata, johon toki suostuin. Mulle tuntemattoman kuvajan tuotos oli kiertänyt yhteisen tuttavamme kautta lopulta mulle asti. :) Edit.3 Tuli sitten lisättyä se umpiokin eteen. Kait tämä nyt sitten on "valmis" ? Edited July 16 by P_Valtonen 5 1 Quote
DOODAH Posted June 27 Posted June 27 (edited) Laiteltiin mustaan vinkkaripaksutolppaan pannu kiinni. Ei ole liikkunut sitten 70 luvun tämä fläkä. Edited June 27 by DOODAH 3 Quote
metake Posted June 29 Posted June 29 Pohjolan tallissa oli sateen välissä hyvä laikkailla westy helpommin kuljetettavaan muotoon. 3 Quote
Kurre Posted July 14 Posted July 14 Tämäkin kävi ottamassa happea oikein tallin ulkopuolella, 4 Quote
Kurre Posted July 14 Posted July 14 Siis tämä videossa näkyvä puuttuva pelti 😉 Kolkki_käy.mp4 Kärjet, akku ja bensalinjan putsaus. Sit vois vaikka mennä naurattamaan insinööriä. Kuinka herkästi ne laittaa ajokieltoon nykyään? 1 Quote
Kurre Posted July 14 Posted July 14 1 hour ago, Kurre said: Siis tämä videossa näkyvä puuttuva pelti 😉 Heti kun uhkailee, niin kyllä ilmottautui. Nyt on takaisin paikallaan. Seuraavat osapuutteet listalla - tankin anturi, putkimalli - etuluukun tiiviste - etujarrukilvet - matot ja penkkien verhoilut ..... tai kaavat mattoihinkin riittää aluksi Quote
Tanhis Posted August 5 Posted August 5 Kauan ollut mielessä väsätä kylmälaukku finnfoamista mutta jäänyt ajatustasolle. Tallissa myös kauan pyöninyt vanha coleman jonka styroxit ei nyt kauhean kauaa mitään kylmänä pitäisi. Myös muovit olivat nähneet parhaat päivänsä vuosikymmeniä sitten. Väsäsin tähän uuden pohjan pellistä ja loppu muovipohja vaihtui suikaleeseen alumiinia. Sisältä kaikki vanha pois ja tilalle loota 30mm finnfoamista. Kanteen D nauha lisätiivistykseksi. Vedän vielä alumiiniteipin saumoihin ja sitten saa toimia versio kakkosena tälläisenään. Sitten kun saan vähän lisää innostusta niin olisi tarkoitus kuiduttaa sisäosa ja ratkaista kannen ja lootan liitos paremmin. 2 Quote
Hebster52 Posted August 7 Posted August 7 (edited) Jotain typerää ajanhaaskausta taas keksiny... Uudestaan ehkä tänään... Edited August 7 by Hebster52 2 Quote
Hebster52 Posted August 7 Posted August 7 5-6 uutta yritystä... Aina jotain meni pieleen. Joko liian kuuma silitysrauta, en silittäänyt koko pintaa yhtä hyvin, jne. jne... Joten puhdistin suruuni ekaa ja maalasin uudestaan... Saa kohta kelvata... 1 Quote
Mäki Posted September 23 Posted September 23 Muutaman vuoden paussin jälkeen tuli haettua tähänkin leima. Ajoin jopa 800 metriä, jonka jälkeen säilöin taas talliin. 6 Quote
Hebster52 Posted October 11 Posted October 11 Jotain on pakko tehdä vaikka olenkin saikulla.... Quote
mllks Posted October 15 Posted October 15 Olen tässä tehnyt junikseeni peltitöitä viimeiset 9kk ja vihdoin alkaa olla valmista. Auto on siis ollut itsellä ajossa edelliset 8 kesää, mutta maalipinta ja väritys muutenkin on ollut hieman sinnepäin. Ja pakkohan sitä on pellit maalin alta laittaa myös kuntoon ennen uuden maalipinnan vetämistä. Tällä viikolla lähtee vihdoin maalaukseen. Perinteinen "vähän helmoja ja pieniä juttuja sieltä täältä" eskaloitui hieman. Vielä olisi pieniä juttuja listalla loppuviikolle, puskurien lommojen oikaisua ja sen sellaista, mutta muuten alkaa ollakin valmista. Ensi kesäksi taas ajoon. 8 Quote
Stidi Posted October 15 Posted October 15 1 minute ago, mllks said: Olen tässä tehnyt junikseeni peltitöitä viimeiset 9kk ja vihdoin alkaa olla valmista. Auto on siis ollut itsellä ajossa edelliset 8 kesää, mutta maalipinta ja väritys muutenkin on ollut hieman sinnepäin. Ja pakkohan sitä on pellit maalin alta laittaa myös kuntoon ennen uuden maalipinnan vetämistä. Tällä viikolla lähtee vihdoin maalaukseen. Perinteinen "vähän helmoja ja pieniä juttuja sieltä täältä" eskaloitui hieman. Vielä olisi pieniä juttuja listalla loppuviikolle, puskurien lommojen oikaisua ja sen sellaista, mutta muuten alkaa ollakin valmista. Ensi kesäksi taas ajoon. Mikä väritys tulee? Quote
mllks Posted October 15 Posted October 15 (edited) Palautellaan auton alkuperäiseen tehtaan väriin, eli yksivärinen turkoosi, L380 Edited October 15 by mllks 3 Quote
Kurre Posted Sunday at 04:17 AM Posted Sunday at 04:17 AM Tulevaan sahararalliin suunnittelin jo huoltoautoa, mutta lava on liian lyhyt 4 Quote
Etelän Hetelmä Posted Sunday at 07:32 AM Posted Sunday at 07:32 AM Talvikuplalla on ajeltu 2020 lopun jälkeen noin 32.000 km viitenä talvena. Nyt syksyllä tuli aika kohentaa sisätiloja. Hankittiin niskanojalliset etupenkit, jotka voi kääntää lepoasentoon. Takajalkatilojen lämmitys on aikaisemmin poistettu, joten kuskia lähinnä oleva säätövipu jäi toimettomaksi. Yhdistin säätövivun vasemman lämmönvaihtimen säätömekanismiin, joten nyt sekä kuski että kartanlukija voivat säätää lämmityksen itselleen sopivaksi. 1 Quote
Kharon Posted Monday at 01:20 PM Posted Monday at 01:20 PM Käyttöautossa (Octavia) oli vähän huonot jarrut ja tuumasin että vaihdetaanpa palat, mahtanevat olla loppu. No, olihan ne. Kaikki levyt tuhannen ruosteessa ja satulat aika ruosteisen näköisiä. etusatulat sentään vielä toimivat ja sai männät sisään, takana ei tapahtunut enää mitään (VAG-nerokkuus käsijarrussa ja sehän tunnetusti ruostuu jumiin) ja levytkin olivat kuluneet alamittaisiksi. Hohhoi. Hyvin taas eskaloitui pikkuhuolto siihen että taakse tuli uudet satulat, levyt ja palat, edessä selvisi uusilla paloilla. Vielä pitää ilmata, mutta homma katkesi kun rupesi tulemaan vettä niskaan taivaalta. Takalevyjä (kuva) kun katseli niin jäi miettimään että mitenköhän tämä on toiminut vuosi sitten katsastuksessa, ei tuohon sen jälkeen ole tullut kuin muutama tuhat kilometriä. Toki suolateillä, sillä on aina oma osuutansa. Edessä on paljon paremmat levyt, varmaan vaihdettu välillä uusiin. Quote
Lasse Posted Monday at 07:32 PM Posted Monday at 07:32 PM Ei tallissa mutta lähellä. Elintasoajoneuvot valohoidossa. Quote
metake Posted Monday at 07:38 PM Posted Monday at 07:38 PM Käyttöautossa (Octavia) oli vähän huonot jarrut ja tuumasin että vaihdetaanpa palat, mahtanevat olla loppu. No, olihan ne. Kaikki levyt tuhannen ruosteessa ja satulat aika ruosteisen näköisiä. etusatulat sentään vielä toimivat ja sai männät sisään, takana ei tapahtunut enää mitään (VAG-nerokkuus käsijarrussa ja sehän tunnetusti ruostuu jumiin) ja levytkin olivat kuluneet alamittaisiksi. Hohhoi. Hyvin taas eskaloitui pikkuhuolto siihen että taakse tuli uudet satulat, levyt ja palat, edessä selvisi uusilla paloilla. Vielä pitää ilmata, mutta homma katkesi kun rupesi tulemaan vettä niskaan taivaalta. Takalevyjä (kuva) kun katseli niin jäi miettimään että mitenköhän tämä on toiminut vuosi sitten katsastuksessa, ei tuohon sen jälkeen ole tullut kuin muutama tuhat kilometriä. Toki suolateillä, sillä on aina oma osuutansa. Edessä on paljon paremmat levyt, varmaan vaihdettu välillä uusiin.Nuo vaggilaisen levyt ja satulat on niin halpoja että olen aina vaihtanut suosiolla uudet osat niin toimii muutaman vuoden ilman murheita. Satula taitaa olla 25€ / kpl ja levy vajaan kympin, niin ei oikein maksa vaivaa herkistellä vanhoja. Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote
Kharon Posted Monday at 08:47 PM Posted Monday at 08:47 PM 1 hour ago, metake said: . Satula taitaa olla 25€ / kpl ja levy vajaan kympin, niin ei oikein maksa vaivaa herkistellä vanhoja. Ei noita ihan niin halvalla enää saanut, takasatulat oli á 64e, levyt 17e ja setti paloja pari kymppiä. Eteen satulat viitisenkymppiä ja levyt hiukan alle 30 per kpl. Quote
Tutkija Posted yesterday at 05:55 AM Posted yesterday at 05:55 AM 9 hours ago, Kharon said: Ei noita ihan niin halvalla enää saanut, takasatulat oli á 64e, levyt 17e ja setti paloja pari kymppiä. Eteen satulat viitisenkymppiä ja levyt hiukan alle 30 per kpl. Saa edelleen halvalla mut ei suomesta... Quote
ovaaliheppu Posted yesterday at 06:13 AM Posted yesterday at 06:13 AM ja se laatu halvoissa just sellasta että joka leimalle saa ne vaihtaa. Kattellu vuosikausia kaverin Golf/Passat jarruremppoja tohon tyyliin kerran vuodessa. Kumpaankin meidän A6 audiin vaihtelin taakse uudet männät ja tiivistesatsit, eteen tiivisteet, puhalsin ja maalasin satulat tyyliin 200-250tkm sitten, ei edelleenkään mitään vikoja, kertaalleen levyt vaihdettu tuona aikana sen takia että menivät ohuiksi. Melko usein noihin on juuri syynä se että autolla ajetaan vähän. Porukoilla Kia Ceed, jolla tulee vuodessa noin 3000-4000km ajoa, vuosittain saa jarrut rempata myös, ihan tolkuttoman rujoks menee levyt, ja satulat muuttuu ruoste/hapettuma paakuiksi 2 Quote
Kharon Posted 3 hours ago Posted 3 hours ago On 10/21/2025 at 9:13 AM, ovaaliheppu said: Melko usein noihin on juuri syynä se että autolla ajetaan vähän. No sehän se tässäkin. Talviauto joka seisoo kesät ulkona ja aito VAG-konstruktio, tämä on huono yhdistelmä. Tänä kesänä vielä kesä jatkui pitkälle syyskuuhun, niin en edes yrittänyt tuota liikenteeseen aiemmin ja se on vapusta asti seissyt parkkipaikan kulmalla. No, ruosteisiin levyihin satunnaiset ajelutkaan eivät olisi auttaneet, mutta ehkäpä satulat eivät olisi jumittuneet niin pahasti. Parissa harrasteautossa takajarrulevyssä on pieni rumpu samassa ja käsijarru sitten käyttää sitä. Paljon parempi, mutta tietty myös kalliimpi rakenne. Quote
Kharon Posted 3 hours ago Posted 3 hours ago On 10/21/2025 at 8:55 AM, Tutkija said: Saa edelleen halvalla mut ei suomesta... ... ja jaksaa odotella että ne tulevat tontille. Josko olisi ollut fiksu ja olisi ruvennut korjaamaan talviautoa jo kesällä, niin tämä olisi ollut ihan toimiva vaihtoehto, nyt piti saada osia heti tai ainakin äkkiä käteen. Vaan taas viisastui: Harrasteautoja ropataan talvella ja käyttöauto(j)a kesällä. Jos/kun ei tee mitään, niin syksyllä on Ongelma(tm) kun talviauto(t) ei toimikaan. Tällä kertaa päästiin korjaamaan pakoputki (mätä) ja jarrut (loppu). Optio b) tietty olisi ollut vaihtaa koko auto ja se on kyllä uhkaavan lähellä joka tapauksessa, tuo pahus alkaa ruostua. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.