Jump to content

Aloittelijan hölmöt kysymykset


Guest Skipi_

Recommended Posts

Posted
22 hours ago, wp said:

 

3M paksukalvo kivisuojateippi- samaa tavaraa löytyy myös uusista autoista. Kaikilla autoteippareilla suoraan hyllystä, arkkina tai rullatavarana.

 

Tattis, pitääpä käydä tuota ostamassa.

 

Tässä on palkkihelmat ja astinlaudaksi tulee kiilloitettu rst putki joten se ei suojaa kovin hyvin, joten teippilinjalla mennään. 

 

Roiskeläppiä voisi myös mallailla kun kerkiäis harrastelemaan

Posted
5 hours ago, Maasturi said:

Todennäköisesti on turha ostos, kaarevalla pinnalla ei pysy kiinni ? mutta voithan kokeilla.

 

Löytyy kiveniskukalvoja myös sellaisia, jotka taipuvat ja pysyvät kaarevilla pinnoilla. Polymeerikalvot on yleensä paksuja ja jäykkiä, kestävät osumaa, mutteivät taivu. Eivätkä myöskään maksa paljoa. Sitten on eri paksuisia polyuretaanikalvoja, jotka sitten taipuvat ja pysyvät kaarevilla pinnoilla, näillä on hintaa hieman enempi.

Oracal 285F Stone Guard Filmillä teippasin yhden ralliauton takakyljet juurikin samasta syystä, ettei kivet hakkaa heti pintaa rikki. Kesti kunnes tuli se kivi, joka löi sen pellinkin rikki 😁

Posted

En ole varman että ymmärsinkö kysymystä ihan täysin, mutta riippuu aika vahvasti kuplasta, että onko lyhyet vai pitkät vetarit, sekä käytetyn vanteen ET:stä. Mulla on nyt takana 205/75-15 ja ne menee ns. "heittämällä".

Posted

Koittasin laittaa plussaan sähöä kun virrat on päällä, g nasta maihin ja ykkönen puolan miinukseen. Jollei noin pelaa niin sit tarttis raapia päätä vähän enempi.

  • Like 1
Posted

Onko tietoa tän vena jousen alkuperästä? VW,  jälkituotanto, joku kone remppaaja (Tammer dsl erc?)

 

Tullu vastaan monessa kannessa

 Wanhoissa jousissa hyvät arvot..mietin tän laatua, eli keatääkö toiset 100.000km.......

20200328_220614.jpg

Posted
13 hours ago, P_Valtonen said:

Onko tietoa tän vena jousen alkuperästä? VW,  jälkituotanto, joku kone remppaaja (Tammer dsl erc?)

 

Tullu vastaan monessa kannessa

 Wanhoissa jousissa hyvät arvot..mietin tän laatua, eli keatääkö toiset 100.000km.......

20200328_220614.jpg

Tammer dsl koneissa näitä tullu itellä vastaan ja kaikissa ollut arvot kohdillaan. Itellä kesti edellinen sarja sen 650 tuhatta ennenkuin kolmospytyn pakovenan jousi antoi periksi. Eli voisin sanoa että tulee kestämään toiset 100 tuhatta

  • Like 1
Posted

Kupla 6v  . oletteko laittanut  ? tai onko edes mahdollista ? akun latausta varten asentaa joku liitin / töpseli  (esimerkiksi taakse jalkatilaan) että ei tarvitsisi nostaa penkkiä ylös ja irroittaa akun kantta, jos vaikka välillä antaisi akulle virtaa ,jos on pitkään ollut ajamatta, tai kytkeä vaikka ylläpitolaturin.

Posted
38 minutes ago, Twn Cornet said:

Kupla 6v  . oletteko laittanut  ? tai onko edes mahdollista ? akun latausta varten asentaa joku liitin / töpseli  (esimerkiksi taakse jalkatilaan) että ei tarvitsisi nostaa penkkiä ylös ja irroittaa akun kantta, jos vaikka välillä antaisi akulle virtaa ,jos on pitkään ollut ajamatta, tai kytkeä vaikka ylläpitolaturin.

Aika useassa ylläpitolaturissa tulee sellainen kiinteä asennusjohto mukana ja sen saisi kivasti siihen jalkatilaan esille. Mutta en näe syytä että miksi sitä akkua pitäisi kokoajan latailla, päivittää optimaan niin ei tartte latauksia paljon miettiä. Omassa on kymmenisen vuotta ollut optima paikalla ja ei sitä ole tarvinnut latailla paitsi jos joku pöllö on unohtanut valot päälle eli allekirjoittanut.

Posted

Tässä ctek:n malli, kuva pöllitty Motonetin sivulta. Tuttu tuote kun itsellä ko. laturi. Eli tämmösistä ja vastaavista Tanhis vihjaili.

Näitähän myydään myös erikseen jos on useampi auto. Tämäkin maksaa Motonetissa 5,99€ eli ei oo hinnalla pilattu.

 

455529.jpg

  • Like 1
Posted

Ja kun kytkee tuon suoraan lataussäätimeltä lähteviin johtoihin niin ei tarvitse mennä edes sisälle laturin kanssa vaan pääsee lataamaan suoraan konepellin alta.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted

Noin juuri olen itsekin tehnyt, kun lataillut Kuplaa. Miinus kiinni kaasarin kiinnitysmutteriin ja plussa lataussäätimeltä akulle lähtevään plussaan. Turha sitä penkkiä on irrottaa.

Posted

Pitääkö olla huolissaan? 30 HP moottorin vauhtipyörästä päin kolmannen runkolaakerin lukitustappi päässyt syömään kulkusuunnassa reiän 

yläpäästä vajaan millin suuremmaksi (soikeaksi), pohjalta näyttäis olevan ok. Mitä tolle tekee, tappi liimalla kiinni, täyttää reikä ja porata uusi

reikä, ?

Posted
Pitääkö olla huolissaan? 30 HP moottorin vauhtipyörästä päin kolmannen runkolaakerin lukitustappi päässyt syömään kulkusuunnassa reiän 
yläpäästä vajaan millin suuremmaksi (soikeaksi), pohjalta näyttäis olevan ok. Mitä tolle tekee, tappi liimalla kiinni, täyttää reikä ja porata uusi
reikä, ?
Poraa uuden reiän toiseen kohtaan ja unohtaa sen vanhan.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
On 4/5/2020 at 9:15 AM, metake said:

Poraa uuden reiän toiseen kohtaan ja unohtaa sen vanhan.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

Kuulostaa aprillipilalta?

Posted
44 minutes ago, arkka said:

 

Kuulostaa aprillipilalta?

 

??

 

Mitä väliä sillä on että missä kohdassa se tappi on kunhan estää laakerin pyörähtämisen?

Posted

Ja aivan sama vaikka tappia ei olis ollenkaan ei se ole kuin sitä varten et ohjaa laakerin paikalleen. Jos laakeripesä on niin väljä ettei laakeri pysy kuin tapilla paikoillaan kampikammio kasattuna se on jo silloin kunnostusta vailla...

Posted

Jännästi oli talven aikana öljyn määrä kuplassa lisääntynyt huomattavasti... Eli bensaa ilmeisesti bensapumpun kautta vuotanut. Irrotin b-pumpun ja tiiviste näytti päällisin puolin olevan ok. Bakeliitin päällä olevissa koloissa oli mustaa nestettä, vissiin bensaa tai ehkä bensaa ja öljyä. Onko normaalia? Ja onko valistuneita arvauksia, että missä se vika sitten on? B-pumpussa vai jossain tiivisteessä?

 

Bakeliittia koitin nostaa pois, mutta tuntu olevan aika tiukasti kiinni. En alkanu sitä vielä sen enempää murjomaan kun en tiiä, että tarviiko sitä edes käyttää pois.

 

AR-koodilla on moottori jos sillä on jotain merkitystä. 

Posted (edited)

Anna bakeliitin olla, sillä ei ole varmasti vaikutusta ja todennäköisesti hajoaa ulosvetäessä.

 

Jos sinne bensaa valuu on syyllinen bensapumppu tai kaasuttimen neulaventtiili.  Haiseeko oljy bensalle?

 

se miltä tiiviste näyttää ei merkitse mitään, se pitää öljyn koneessa. Bensapumppu vuotaa sisältä, eli jos kalvossa on reikä.
 

Vähän se voi lisääntyä kun kaikki öljy kierrosta palaa öljypohjaan pitkän seisonnan aikana

 

 

Edited by peruskallio
Posted
16 hours ago, peruskallio said:

Anna bakeliitin olla, sillä ei ole varmasti vaikutusta ja todennäköisesti hajoaa ulosvetäessä.

 

Jos sinne bensaa valuu on syyllinen bensapumppu tai kaasuttimen neulaventtiili.  Haiseeko oljy bensalle?

 

se miltä tiiviste näyttää ei merkitse mitään, se pitää öljyn koneessa. Bensapumppu vuotaa sisältä, eli jos kalvossa on reikä.
 

Vähän se voi lisääntyä kun kaikki öljy kierrosta palaa öljypohjaan pitkän seisonnan aikana

 

 

 

Joo öljy haisee bensalle ja öljytikun perusteella sitä bensaa on siellä seassa ihan reilusti.

 

Annan bakeliitin olla ja alan syynäämään tota pumppua.

Posted

Kuinka suuri merkitys doghouse kopassa on näillä kahdella ohjauspellillä?

 

useampi koppa itseltä löytyy mutta kaikista näkyy uupuvan nuo. Kasaanko ilman vai aloitanko etsinnät?

c_c119431113ch.jpg_35c_2a8.jpg

Posted
34 minutes ago, jarkki86 said:

Kuinka suuri merkitys doghouse kopassa on näillä kahdella ohjauspellillä?

 

useampi koppa itseltä löytyy mutta kaikista näkyy uupuvan nuo. Kasaanko ilman vai aloitanko etsinnät?

 

Ne ohjaa kuuman ilman pois konehuoneesta. Jos kuuma ilma jää moottoritilaan, sitä käytetään "jäähdytysilmana".

Posted
10 hours ago, jarkki86 said:

Kuinka suuri merkitys doghouse kopassa on näillä kahdella ohjauspellillä?

 

useampi koppa itseltä löytyy mutta kaikista näkyy uupuvan nuo. Kasaanko ilman vai aloitanko etsinnät?

c_c119431113ch.jpg_35c_2a8.jpg

 

Etsintään. Noilla varmistetaan että jäähdyttimelle tulee mahdollisimman viileä ilma vaihteiston vierestä.

Posted
22 hours ago, mikko k said:

 

Etsintään. Noilla varmistetaan että jäähdyttimelle tulee mahdollisimman viileä ilma vaihteiston vierestä.

Niin siis puhaltaa jäähdyttimen ilman vaihteiston viereen ei toisinpäin.

Posted
2 hours ago, Tanhis said:

Niin siis puhaltaa jäähdyttimen ilman vaihteiston viereen ei toisinpäin.

 

No siis juurikin näinpäin. Sorry aiemmin jakamani virheellinen tieto ilman kulkusuunnasta.

Posted

Vaihdelaatikon tunnistamiseen liittyvä kysymys, minulla kaksi laatikkoa joissa pelkkä numerosarja, aikaisemmista viesteistä ymmärsin, että pitäisi olla kirjaimet edessä ja perässä numerot..löytyneistä taulukoista vahvistui sama asia..

laatikoiden no:t 9100186 ja 7738770, mitähän nämä lienee?

Posted
1 hour ago, askis said:

Vaihdelaatikon tunnistamiseen liittyvä kysymys, minulla kaksi laatikkoa joissa pelkkä numerosarja, aikaisemmista viesteistä ymmärsin, että pitäisi olla kirjaimet edessä ja perässä numerot..löytyneistä taulukoista vahvistui sama asia..

laatikoiden no:t 9100186 ja 7738770, mitähän nämä lienee?

60-luvun puolivälissä oli pelkkiä numeroita, kahdella kirjaimella alkavat tuli myöhemmin

Posted
37 minutes ago, askis said:

Eli  -65 ja -66 voisivat hyvinkin olla..toisen pitäisi olla kuusvitonen, perimätiedon mukaan..

Hyvin uskottavalta kuulostaa. On noista numeroista netissä jossain listakin. En sitä nyt löytänyt.

Posted

20200421_090924.thumb.jpg.1c9763d5fecc2b30ac841bd802473df9.jpg

Lupasin itselleni etten sekoita noita keskenään. Sekoitin kuitenkin. Voiko venttiilit olla samankokoiset? 

20200421_091137.thumb.jpg.3e0ca200e4282cd1e96e1982d0c2f0d5.jpg

Ja mistä kautta saranan vastakappaleen saa pois? Kuskin puolelta puuttuu, tarttis varmaan tehdä uusi.

 

Kiitos.

Posted (edited)
2 hours ago, EetuP said:

 

20200421_091137.thumb.jpg.3e0ca200e4282cd1e96e1982d0c2f0d5.jpg

Ja mistä kautta saranan vastakappaleen saa pois? Kuskin puolelta puuttuu, tarttis varmaan tehdä uusi.

 

Kiitos.

 

Ikävä sanoa mutta tähän vastakappaleeseen ei taida olla oikotietä onneen. Eli ei muutakuin peltiin reikä uuden vastakappaleen kehikon rakennus vanhan pettäneen tilalle ja kenties vastakappaleen onginta pilarin pohjalta ja sitten pelti takaisin kasaan hitsaamalla.

Edited by Tanhis

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...