Jump to content
Skipi_

Aloittelijan hölmöt kysymykset

Recommended Posts

Muistaakseni saranat käy, Jousesta ei ole mielikuvia.

Jos saranat ei natsaa saa siihen luukkuun vaihdettua koko yläpään missä saranat, jousenpaikka ym. On.

Poraa pistehitsit auki ja vaihtaa vanhasta. Muoto on sama.
 

Louveroinnin takia tästä W-luukusta oli irroitettu saranat, jostain 70-luvun luukusta napattu uudet tilalle.

997D02CD-DCCD-4CF9-BCFF-F8469F7C61AD.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 8/4/2015 at 12:46 PM, ranex said:

vaihdelaatikon etummainen kannake oireileenäin

13923537.t.jpg

on lepotilassa ja alla sitten kun konetta on nostettu takapäästä, tämän liikesarjanhan tuo paketti tekee lähtiessään

13923538.t.jpg

 

ite kannake näyttää ehjältä, mutta tuo soikio reikä ja sen sisässä oleva osan ovat toisiinsa nähden väljiä.

mitä kaikkee ostan, että saan tuon väljyyden pois?

Hyvä ohje tuon vaihtoon.

 

Share this post


Link to post

Nokka asiaa, katukoneeksi haaveilevani  kone pitää tällä hetkellä tälläistä osaa sisällään. Koneena lyhyesti 82x94, venttiilit 42 ja 37, kaasarit tulee luultavammin 40mm tai ehkä 44mm. Nokkana Scat c55 ja keinut 1:4. 

Tällä koneella en siis ole ikinä ajanut ja kysymys kuuluukin onko tuo nokka lähtökohtaisesti liian kireä katu moottoriin? Itse ainakin kauhistelin korkeaa astemäärää mutta sanokaa te kokeneemmat. Olen ajatellut että esim englen fk42 voisi olla sopivampi nokka tähän pakettiin mutta meneekö ihan metsään? 

Share this post


Link to post
9 hours ago, Tero87 said:

Nokka asiaa, katukoneeksi haaveilevani  kone pitää tällä hetkellä tälläistä osaa sisällään. Koneena lyhyesti 82x94, venttiilit 42 ja 37, kaasarit tulee luultavammin 40mm tai ehkä 44mm. Nokkana Scat c55 ja keinut 1:4. 

Tällä koneella en siis ole ikinä ajanut ja kysymys kuuluukin onko tuo nokka lähtökohtaisesti liian kireä katu moottoriin? Itse ainakin kauhistelin korkeaa astemäärää mutta sanokaa te kokeneemmat. Olen ajatellut että esim englen fk42 voisi olla sopivampi nokka tähän pakettiin mutta meneekö ihan metsään? 

 

C55 on hyvä nokka, laita kiinni vaan.

Share this post


Link to post
19 hours ago, Tero87 said:

Nokka asiaa, katukoneeksi haaveilevani  kone pitää tällä hetkellä tälläistä osaa sisällään. Koneena lyhyesti 82x94, venttiilit 42 ja 37, kaasarit tulee luultavammin 40mm tai ehkä 44mm. Nokkana Scat c55 ja keinut 1:4. 

Tällä koneella en siis ole ikinä ajanut ja kysymys kuuluukin onko tuo nokka lähtökohtaisesti liian kireä katu moottoriin? Itse ainakin kauhistelin korkeaa astemäärää mutta sanokaa te kokeneemmat. Olen ajatellut että esim englen fk42 voisi olla sopivampi nokka tähän pakettiin mutta meneekö ihan metsään? 

Ihan hyvä kysymys, jos nokan paras toiminta-alue alkaa 4500 kierroksesta ylöspäin ja katuajossa harvoin nousee kierrokset edes tuolle alarajalle. Suuresta sylinteritilavuudesta johtuen tuossa sinun moottorissa on kuitenkin todennäköisesti hyvä vääntö myös tuon toiminta-alueen alapuolella.

Minulla oli saman kokoisessa moottorissa FK8 nokka ja se jaksoi hyvin vääntää 1500 kierroksesta ylöspäin. Oli todella kiva ajella ihan normikaupunkiajoa. Auto oli kylläkin kupla. Sinulla kaiketi kolkki, joka on hiukan painavampi.

Jos nokka on jo sisällä en lähtisi sitä vaihtamaan, vaan kokeilisin miten toimii. Jos haluaa miedomman nokan, niin tuo FK42 on ehkä turhankin lievä noin isoon moottoriin, jossa isoventtiiliset kannet. Jos vaihtaa nokkaa, niin joutuu passaamaan puristussuhteen nokalle sopivaksi.

Kaasareiksi 40 milliset on mielestäni pienet tuohon koneeseen. Itse laittaisin mieluummin 44 milliset 36mm sisäkurkulla.

Share this post


Link to post

Jos haluat parempaa alavääntöä koneeseen niin vaihda Englen FK 42, sehän löytyy  Keiteleen Koneesta.

Share this post


Link to post
2 hours ago, x-pj said:

Ihan hyvä kysymys, jos nokan paras toiminta-alue alkaa 4500 kierroksesta ylöspäin ja katuajossa harvoin nousee kierrokset edes tuolle alarajalle. Suuresta sylinteritilavuudesta johtuen tuossa sinun moottorissa on kuitenkin todennäköisesti hyvä vääntö myös tuon toiminta-alueen alapuolella.

 

Minulla oli saman kokoisessa moottorissa FK8 nokka ja se jaksoi hyvin vääntää 1500 kierroksesta ylöspäin. Oli todella kiva ajella ihan normikaupunkiajoa. Auto oli kylläkin kupla. Sinulla kaiketi kolkki, joka on hiukan painavampi.

 

Jos nokka on jo sisällä en lähtisi sitä vaihtamaan, vaan kokeilisin miten toimii. Jos haluaa miedomman nokan, niin tuo FK42 on ehkä turhankin lievä noin isoon moottoriin, jossa isoventtiiliset kannet. Jos vaihtaa nokkaa, niin joutuu passaamaan puristussuhteen nokalle sopivaksi.

 

Kaasareiksi 40 milliset on mielestäni pienet tuohon koneeseen. Itse laittaisin mieluummin 44 milliset 36mm sisäkurkulla.

 

Nokka on jo sisässä ja kone nipussa mutta tarkoitus olisi se kuitenkin vielä avata ja tarkistaa ennen asennusta. Kaasareiksi vaihtui drla 45set koska sain tänään sellaisista hyvän tarjouksen. 

Share this post


Link to post
3 minutes ago, beetlemania said:

Mitä tarkistat ennen asennusta 🤔

Välykset ajattelin tarkistaa, kone on tietääkseni kyllä uusista osista kasattu mutta ei varmuutta kuinka se on kasattu.

Share this post


Link to post
13 minutes ago, beetlemania said:

Ok. Et ole ite kasannut sitä ja haluat tarkistaa. 👍

Kyllä. Ja lisäksi kampikammio hieman tihkuu öljyä ja siittä haluaisin eroon.

Share this post


Link to post
16 minutes ago, Tero87 said:

Välykset ajattelin tarkistaa, kone on tietääkseni kyllä uusista osista kasattu mutta ei varmuutta kuinka se on kasattu.

Kun purat sitä niin mittaa dekki ja palotila, jos ne ei ole tiedossa. Pääset laskemaan paljonko on purituksia. Se vaikuttaa nokan valintamahdollisuuksiin. Jos puristuksia haluaa laskea, niin joutuu suurentamaan kansien palotilaa. Jos siellä on valmiiksi "maltilliset" puristukset, niin se lisää mahdollisuuksia nokan suhteen. C55:llä puristukset kuuluisi olla lähellä 10 ja FK42:lla sais olla vaan 8.5.

Share this post


Link to post
45 minutes ago, x-pj said:

Kun purat sitä niin mittaa dekki ja palotila, jos ne ei ole tiedossa. Pääset laskemaan paljonko on purituksia. Se vaikuttaa nokan valintamahdollisuuksiin. Jos puristuksia haluaa laskea, niin joutuu suurentamaan kansien palotilaa. Jos siellä on valmiiksi "maltilliset" puristukset, niin se lisää mahdollisuuksia nokan suhteen. C55:llä puristukset kuuluisi olla lähellä 10 ja FK42:lla sais olla vaan 8.5.

Näin on tarkoitus, puristus tieto ei tosiaan ole periytynyt minulle asti. Sellainen käsitys on jäänyt että kympin paikkeilla olisi mutta en muista varmaksi. Aikaa kun on kulunut jo useampi vuosi kun kone minulle ajautui.

Share this post


Link to post
On 1/31/2020 at 8:11 PM, Maasturi said:

 

Tuossa videolla mainitaan että vuosimallit johon tuo ohje käy on 1962-1972.

Share this post


Link to post
On 1/31/2020 at 9:47 PM, x-pj said:

 C55:llä puristukset kuuluisi olla lähellä 10 ja FK42:lla sais olla vaan 8.5.

Onko tätä puristusdataa kerättynä johonkin www-sivustolle suurempaa määrää?

Share this post


Link to post
On 2/3/2020 at 5:11 PM, Nikladz said:

Tuossa videolla mainitaan että vuosimallit johon tuo ohje käy on 1962-1972.

 

vm. 9/61 - 7/65 käytetään erilaista vl. etukiinnikettä kuin vm. 8/65 - 72.  Vanhemmassa mallissa käytetään kuminystyrän päällä irrallista täyte (kumi ) holkkia , uudemmassa mallissa on vahvikekaulus kärkinystyrän ympärillä . Valinta menee siten auton korin vuosimallin mukaan, kummatkin mallit löytyvät Keiteleen Koneesta.

 

Share this post


Link to post

Millanen homma on muuttaa kannet käyttämään tuplajousia? Vai toimisko W120 nokka 1.1 keinujen, alutönäreiden ja esim logmechin jousten kanssa yksinkertaisilla jousilla?

Share this post


Link to post

Toimii,toimii paljon rajumpikin nokka logmechin  sinkkujousilla.

Edit

Ja vielä sillä kesymmällä jousella... 

Mut minun moottori jos olisi niin  vaihtaisin nokan w125 malliin jossa on paljon laajempi käyttöalue.

Edited by Tutkija

Share this post


Link to post

Talvikuplassa on harmillinen vika, johon en ainakaan ilman laajempaa tutkimusta keksi korjausta.

 

Autolla ajetaan talvirengaskautena liki päivittäin, eli käynnistetään melko usein. Kuitenkin viime- ja tämän talven aikana se on neljä kertaa täysin yllättäen ja varoittamatta tehnyt sen, että se ei starttaa. Käynnistimestä ei kuulu edes naksahdusta käynnistettäessä. Sisävalo ja mittarivalot himmenevät, kun avainta kääntää käynnistysasentoon, mutta moottori ei pyöri. Startin koputtelu vanhan liiton tapaan ei auta asiaan.  Vaikka virtalukkoa renkkaa ja avainta kääntelee vimmatusti edestakaisin, niin ei vaan starttaa.

Ongelma kuitenkin on joka kerta korjaantunut itsestään 15...30 min jälkeen. Tupakin tai pari kun nautiskelee, niin sitten yllättäen starttaa ja moottori syttyy käyntiin aivan normaalisti ensi pyörähdyksellä. 

Näin kävi viime talvena kerran ja tänä talvena kolme kertaa. Viimeksi tänään. Vikatilanteessa olen ollut aina marketin parkkipaikalla tms. muualla, kuin kotona/tallilla, joten en ole päässyt mittailemaan tai tutkimaan tarkemmin ongelman ollessa päällä.

 

Auto on 1302S '71, mieto 1641cc moottori, vakio 34:n kaasari, vakiojakaja Pertronixin kärjettömällä. Starttina on reilun vuoden vanha Skodan vaihteellinen pikkustartti (aikoinaan vakiostartilla tätä ongelmaa ei tapahtunut, mutta sillä pyöritti muuten laiskasti).

 

Muuten kaikki toimii hienosti. Nyt tänäänkin, kun se lopulta ja itsestään alkoi toimimaan, niin startti toimi taas hyvin. Kotitallissa sammutin ja käynnistin useita kertoja ja toimii. Sähköliitokset ovat mielestäni tiukat, vaihteiston maadoitus on kunnossa. Akunkengät ja -kaapelit ok jne.

 

Itse epäilisin virtalukkoa eniten, mutta ajattelen, että kun se ottaa virtaa kuitenkin valojen himmenemisestä päätellen, niin eikö silloin virtalukolta luulisi virtojen kulkevan hyvin? Epäilen myös tuota itäauton starttia tai solenoidia, mutta kun se ei edes naksahda vikatilanteessa.

 

Apuja ja neuvoja kaivataan.

 

Share this post


Link to post

Solenoidi on se joka saa naksahtavan äänen aikaiseksi. Työntää rattaan vauhtipyörälle ja kytkee virran starttimoottorille. Jos se on jotenkin jumissa, niin se mielestäni sopisi noihin oireisiin.

Share this post


Link to post

Solenoidi sopii Ongelmaan, mutta vaikka päällepäin kaikki liitokset ym. Näyttäisivät hyvältä voi 49 vuotias johto olla jotain muuta kuin hyvin johtava.
Laittaisin varmuudeksi releen läpi startin ohjauksen, eli virtalukko ohjaamaan relettä ja iso virta releen läpi. Varmasti halvin ja helpoin korjaus jos vika sillä korjaantuu.

 

edit. Aino huonopuoli tässä järjestelyssä on jos rele hitsaa kiinni. Epätodennäköistä mutta mahdollista. Startti jää tällöin päälle ja pyörii niin kauan kun jotain hajoaa. Päävirtakytkimellä saa varmuuden ettei näin pääse tapahtumaan. (Tämän ikäisessä autossa jos ei jo ole, laittaisin jokatapauksessa, halpa palovakuutus)

Edited by peruskallio
  • Like 1

Share this post


Link to post

Releitä olen joskus 6-volttisiin laitellutkin, mutta taidan nyt tosiaan laittaa tähänkin. Josko siten saisi sen verran enemmän sähköä solenoidille, että jaksaisi varmemmin vetää startin päälle. Jos ei auta, niin sitten vaihdetaan startti.

Share this post


Link to post
14 hours ago, Essi said:

 

Itse epäilisin virtalukkoa eniten, mutta ajattelen, että kun se ottaa virtaa kuitenkin valojen himmenemisestä päätellen, niin eikö silloin virtalukolta luulisi virtojen kulkevan hyvin? Epäilen myös tuota itäauton starttia tai solenoidia, mutta kun se ei edes naksahda vikatilanteessa.

 

 

Mulla oli jossain autossa aikoinaan saman oloinen ropleema. Luultavasti solenoidissa on jäätä/hyhmää/vaseliinikökköä joka jähmettyy kylmässä. Starttausyritykset lämmittävät mössön juoksevammaksi ja vähän ajan päästä käynnistyy. Eli ihan solenoidin avaaminen ja tarkastuskin saattaisi auttaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Vielä nopeamman korjauksen saat aikaiseksi pyyhkimällä solenoidin päässä olevan lattaliittimen latan hiekkapaperilla ja vaihtamalla piuhan liittimen uuteen. Saat ainakin tiedon, onko vika siinä.

Itsellä oli sama vika kesällä ja korjautui tuolla tavoin helposti. Rele on tosin jo ostettuna ja tarkoitus ujuttaa paikalleen vielä ennen meikäläisen ajokautta.

Share this post


Link to post
4 hours ago, Kemin Karavaanari said:

Ilmeneekö ongelma kylmällä vai lämpimällä koneella vai molemmilla?

Joka kerta ollut semmonen puolilämmin. Eli ajettu ruokakauppaan tms. ja sitten varttin päästä, kun pitäisi jatkaa matkaa, niin ei starttaa. Kylmänä on aina lähtenyt. Toisaalta myös kuumana on aina lähtenyt, esim tankilta.

Share this post


Link to post

Eilen oli aikaa ja voimia makoilla hetki Kuplan alla. Startin herätejohto - tai sen solenoidiin tuleva liitin näytti silmään hyvältä ja hetken tuntui sellaiselta kädessäkin. Mutta kun irrotin johdon takapenkin alta liitoksesta ja revin koko johdon irti autosta, niin eihän siellä liittimen sisällä montaakaan karvaa enää ollut. Tein johtoon uuden liittimen ja nyt seurataan tilannetta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 2/22/2020 at 9:40 AM, Essi said:

Releitä olen joskus 6-volttisiin laitellutkin, mutta taidan nyt tosiaan laittaa tähänkin. Josko siten saisi sen verran enemmän sähköä solenoidille, että jaksaisi varmemmin vetää startin päälle. Jos ei auta, niin sitten vaihdetaan startti.

 

Laita vain rele tähänkin... Itse olen laitellut kaikkiin kupliin ( 6v & 12v ) kun kyllästyin pelamaan tämmöisten ongelmien kanssa.

Edited by NO H2O
typo

Share this post


Link to post
8 hours ago, NO H2O said:

 

Laita vain rele tähänkin... Itse olen laitellut kaikkiin kupliin ( 6v & 12v ) kun kyllästyin pelamaan tämmöisten ongelmien kanssa.

Joo laitan kyllä, mutta nyt vielä haluan kokeilla hetken, että auttoiko tuo liittimen korjaus yhtään asiaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Löytyi laatikon pohjalta joskus 15-20 vuotta sitten metsään lahonneesta kuplasta pelastettu runkolätkä, tarviiko näitä kukaan? vai roskikseen vaan?

DSC_0737[1].JPG

Share this post


Link to post

Eikös nää vihasimmat "pussihousut" teen tuon pohjalta jo koko auton ...suorasta pellistä.....😀

Share this post


Link to post

Vaan kun ei ole runkolätkä vaan korilätkä... eli ei mitään arvoa kun on 1969 vuosimallista

Share this post


Link to post

Ei kun kumi-korkki, molempi sekovalmiste parempi, mielellään eurooppalaista valmistetta. Jos haluaa yltiövarmistaa, niin koppaan liima, kantta vasten vaseliini.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tarttis hyviä ideoita miten suojata takalokarien alaosat kivi ja hiekka sateelta. Taas joutui aika paljon paikkailemaan maalilla, peltisuojat ei ole vaihtoehto. Mikähän olisi soppeli kirkas liimattama muovi kalvo joka kestäisi aurinkoa ja pesuaineita?

IMG_20200129_182123.jpg

Share this post


Link to post
Quote

Tarttis hyviä ideoita miten suojata takalokarien alaosat kivi ja hiekka sateelta. Taas joutui aika paljon paikkailemaan maalilla, peltisuojat ei ole vaihtoehto. Mikähän olisi soppeli kirkas liimattama muovi kalvo joka kestäisi aurinkoa ja pesuaineita?

 

3M paksukalvo kivisuojateippi- samaa tavaraa löytyy myös uusista autoista. Kaikilla autoteippareilla suoraan hyllystä, arkkina tai rullatavarana.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Astinlaudoilla vois olla hyvä aloittaa? 🤔

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...