Nikladz Posted June 26, 2021 Share Posted June 26, 2021 Miten oireilee pyöränlaakeri jos on n.s kaputt? Eri nopeuksilla kuuluu nousevaa ja laskevaa jurinaa? Quote Link to comment
peruskallio Posted June 26, 2021 Share Posted June 26, 2021 Kuulostaa sopivalta oireelta, jyrinä yleensä loppuu kaartaessa kun rikkinäisen laakerin puoli kevenee. Quote Link to comment
KaW Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 Mitä rasvaa olette käyttäneet etuakselin rasvauksessa? Quote Link to comment
peruskallio Posted July 12, 2021 Share Posted July 12, 2021 (edited) yleisrasva on ollut oma valinta, ei liene kauheasti merkitystä mitä on, kunhan jotain liukasta sinne välillä laittaa. Edited July 12, 2021 by peruskallio 1 Quote Link to comment
Rankkarii Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Tuli vahingossa tankattua löpöö bensamoottoriin. Tankki tyhjennettiin takapenkin päältä ulkoisella akulla omaa bensapumppua käyttäen tyhjäksi. Nyt bensamittari näyttää tyhjää. Sulakkeet kunnossa. Mikä voisi olla vikana? Autona vuoden 2014 Bensiini Polo 1.0. Quote Link to comment
beetlemania Posted July 16, 2021 Share Posted July 16, 2021 Vikana vettä moottorissa ja tankkasit löpöä. En muuta keksi. Ilmajäähyllä täällä mennään. Anteeksi ja kiitos. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 21, 2021 Share Posted July 21, 2021 Kuplan koneessa betonia? Näköjään sekin on mahdollista.... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 21, 2021 Share Posted July 21, 2021 Otetaan toinen kyssäri. Kuplan moottorissa on 8kpl symmetrisiä messinki osia. Kyse ei ole venttiilin ohjureista, vaan mistä? Mä tiedän, tiedätkö sä? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 21, 2021 Share Posted July 21, 2021 Tuliputkien(pakoputket) messinki mutterit😄 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 22, 2021 Share Posted July 22, 2021 Hyvä heitto, mutta kyseessä vakionmosa, joissa pakarin mutskut o mustaa rautaa... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted July 22, 2021 Share Posted July 22, 2021 Virranjakajan kannessa on 2x4kpl muotoista messinki osaa..nasta ja johdon holkki...mutta taitaa olla valussa yksi osa...ja ovat kumminkin kahta eri muotoa...taitaa kytkimen niittejäkin olla enempi...aika paha ,asiaa paremmin tuntemattomalle.😃 Quote Link to comment
VW-63 Posted July 22, 2021 Share Posted July 22, 2021 Jos ei olla tarkkoja materiaalista vaan riittää, että on messingin väristä niin yksi paikka on keinuvipujen holkit. Quote Link to comment
jupsu Posted July 22, 2021 Share Posted July 22, 2021 Itsellä tullut vastaan vakiokoneissa kaikennäköisiä messinkiosia. Mieleen tulee nyt äkkiseltään nuo messinkiset tönärin suojaputket (vakioita peltisiä vastaavat), sitten on tullut jonkun itse tekemät tönärit, nostajanpesän holkit, venan seetit, pytyn shimmit, kk-laakerit (kyllä, olivat kokonaan messinkiä), sitten on ollut yksi sarja 1600sen mäntiä jotka joku seppä oli holkittanut 1200sen tapeille ja viimeisenä 1300sen kanget mitkä tuplaholkitettu 1200sen männille. Siinä alkaa omalta osalta olemaan kaikki listattuna, osa noista on toki joidenkin seppien tekemiä virityksia. Quote Link to comment
JRi Posted July 31, 2021 Share Posted July 31, 2021 Tällä kertaa tyhmänä kysymyksenä venttiilivälykset ja venttiilien palaminen! elikkäs nyt ensimmäistä kertaa venttiilejä säädellessä tuli vastaan että 3. Sylinterin pakoventtiilin välys oli (ainoana venttiilinä) kaukana ohjearvosta (0,15mm). käytännössä 0,05mm tulkki meni nihkeästi väliin. Kone on lähtenyt hyvin käymään kylmänä ja kuumana (ja lähtee nyt säädön jälkeenkin), mutta heräsi ajatus että millä todennäköisyydellä tuo kantanut venttiilin on mahtanut ottaa damagea 🤔 koneena yksireikäisillä kansilla oleva vakio 1600 (B) jonka on ”tehdaskunnostanut” (tanskalainen tai hollantilainen) Vege-niminen yritys… Quote Link to comment
mikko k Posted July 31, 2021 Share Posted July 31, 2021 Tuskin on minkäänlaista ongelmaa tai vahinkoa tullut. Quote Link to comment
Vainika Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 Tuli sellainen kysymys mieleen kun olette A porautteneet kampilinjan niin oletko samalla myös A porautteneet nokkalinjan? Quote Link to comment
Tutkija Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 4 hours ago, Vainika said: Tuli sellainen kysymys mieleen kun olette A porautteneet kampilinjan niin oletko samalla myös A porautteneet nokkalinjan? Tänpäivän kampikammioissa kannattaa porata nokkalinjakin stanukokoon aina,tahtoo olla keskimmäinen nokkalaakeripukki aina pienentynny reiästään. Quote Link to comment
Vainika Posted September 5, 2021 Share Posted September 5, 2021 2 hours ago, Tutkija said: Tänpäivän kampikammioissa kannattaa porata nokkalinjakin stanukokoon aina,tahtoo olla keskimmäinen nokkalaakeripukki aina pienentynny reiästään. Kiitos näin vähän ajattelinkin Quote Link to comment
hpa Posted September 6, 2021 Share Posted September 6, 2021 On 7/31/2021 at 5:28 PM, JRi said: Tällä kertaa tyhmänä kysymyksenä venttiilivälykset ja venttiilien palaminen! elikkäs nyt ensimmäistä kertaa venttiilejä säädellessä tuli vastaan että 3. Sylinterin pakoventtiilin välys oli (ainoana venttiilinä) kaukana ohjearvosta (0,15mm). käytännössä 0,05mm tulkki meni nihkeästi väliin. Kone on lähtenyt hyvin käymään kylmänä ja kuumana (ja lähtee nyt säädön jälkeenkin), mutta heräsi ajatus että millä todennäköisyydellä tuo kantanut venttiilin on mahtanut ottaa damagea 🤔 koneena yksireikäisillä kansilla oleva vakio 1600 (B) jonka on ”tehdaskunnostanut” (tanskalainen tai hollantilainen) Vege-niminen yritys… Kolmosen pakoventtiili kuumenee ja venyy, tuota on seurattava vaikka viikottain. Omasta tt-korjaamasta moottorista venttiili katkesi kun välys oli loppunut kokonaan.Syytä kuumenemiseen olaaan muuallakin laajasti mietitty, yksi syy on ajon aikana sytytysennakon häviäminen.Toinen kolmosen pakoventtiilin kuumenemissyy on rakenteellinen, jos ei doghousea ole käytössä, jäähdytys on huonompi kuin muissa sylintereissä. 2 Quote Link to comment
vichyvesi Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 -73 1300 kuplassa käyntiongelmia. Kylmänä toimii asiallisesti mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa moottori hyytymään ja kaasulla pidätellä käynnissä. Hiljalleen hiipuu sammuksiin vaikka kaasu tasaisesti pohjassa. Bensalinjat tarkistettu ja putsattu. Sytkäpuolelle tämä nyt menee ilmeisesti. Sanokaahan mitä kannattaisi ensimmäisenä alkaa vaihtamaan... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted September 19, 2021 Share Posted September 19, 2021 Mitä siihen "bensalinjat tarkastettu" prosessiin kuului? jotenkin vaan tuntuisi että käy vaan ryypyn ajan ja sitten loppuu kakku,,,kun sitä käyttää siinä ja tuntuu alkavan uupuu, niin olisi mukava samalla seurata Ajoituslampulla (stropo) että loppuuko kipinä(välke) kun kone alkaa hyytyy ,vai tuikkiiko loppuun asti. Jos tuikkii niin silloin kyllä pitää katsoa takas kaasarin /pensapumpun suuntaan. 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 On 9/5/2021 at 6:25 PM, Tutkija said: Tänpäivän kampikammioissa kannattaa porata nokkalinjakin stanukokoon aina,tahtoo olla keskimmäinen nokkalaakeripukki aina pienentynny reiästään. Nokkalinja kalvaimella kuntoon. Quote Link to comment
Pyry Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Sähköpuolta ymmärtämätön harrastaja kysyy: onko joku saanut 12V autossa tollasella jännitteenalentajamötikällä 6V tuulilasinpyyhkijöitä toimimaan järkevällä nopeudella? Mulla aina olleet vähän hitaat. Nyt kun aloin tutkimaan asiaa niin tiputtaa jännitettä vähän liikaakin, johonkin 4 volttiin. Onko mulla vaan huono vai onko ne kaikki tollasia? Perjantaina pitäis lähteä siirtämään kuplaa talvisäilöön (600 km) ja lupaa vähän räntäsadetta matkalle, mietin että saisko pyyhkijät jotenkin liikkumaan vähän kovempaa. Quote Link to comment
x-pj Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Voishan sinne kokeilla pienempää vastusta 2 tai 3 ohm, niin pyörii kovempaa. Oletko kekeillut ilman vastusta? Quote Link to comment
Maasturi Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 Vivusto jumittaa ? Quote Link to comment
Pyry Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 (edited) Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. Edited October 19, 2021 by Pyry Quote Link to comment
Kharon Posted October 19, 2021 Share Posted October 19, 2021 On 9/19/2021 at 7:10 PM, vichyvesi said: -73 1300 kuplassa käyntiongelmia. Kylmänä toimii asiallisesti mutta kun alkaa lämmetä niin alkaa moottori hyytymään ja kaasulla pidätellä käynnissä. Hiljalleen hiipuu sammuksiin vaikka kaasu tasaisesti pohjassa. Bensalinjat tarkistettu ja putsattu. Sytkäpuolelle tämä nyt menee ilmeisesti. Sanokaahan mitä kannattaisi ensimmäisenä alkaa vaihtamaan... Komppaamme M-P:aa: Kuulostaa aivan siltä että pensapumpun käytötanko jumittuu kiinni ja sitten ei pensapumppu enää pumppaakaan mitään. Ihan vakiovika vanhemmissa koneissa ja niitähän nämä kaikki ovat jo nyt: Pumpun käyttötangon ohjurina oleva bakelliitti imaisee öljyä ja turpoaa ja sitten tanko ei enää seuraakaan käyttöpyörää, vaan jää ylös kun pumpun jousi ei jaksa painaa sitä alas. Helppo kokeilla: Kuumasta koneesta pensapumppu pois ja heiluttelemaan käyttötankoa. Jos/kun se ei liiku mihinkään niin vika oli siinä, sen pitäisi liikkua aivan nollavoimalla ylös/alas ja aavistus välystä sivusuunnassakin saisi olla. Korjauskeinoja on montakin. Paras tapa on vaihtaa uusi, vaan vanha ei yleensä lähde ehjänä irti ja sitten saa purkaa koneen että saa katkenneen alapään pois. Viimeksi tein niin että 8mm poranterään tukevasti vaseliinia ja sentin pätkissä reikää isommaksi, välillä putsaus ja uusi rasva joka kerää porausmurut että ne eivät valu kaikki koneeseen. Kairataan syvemmälle kunnes käyttötanko taas liikkuu vapaasti, omassa riitti vähän yli puoleen väliin porailu. Tuo reikähän valuu suoraan kampikammioon joten loput porausmurut voi huuhdella moottoriöljyllä ja sitten vaihtaa öljyt, saa ainakin enimmät murut pois koneesta. Nimim. kahdesta koneesta tähän mennessä korjannut ja samat oireet: Kun kone kuumenee, se ensin hyytyy ja lopulta sammuu. Quote Link to comment
x-pj Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 8 hours ago, Pyry said: Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. Partcolta löytyy vaihtoehtoja Quote Link to comment
SamiO Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Tuo bensan saanti ongelmahan selviää sillä ku avaa kaasarin kannen ja katsoo onko kohokammio tyhjä bensiinistä hyytymisen jälkeen. Mutta siltähän tuo vaikuttaa että menovesi loppuu.. Quote Link to comment
metake Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 Pyyhkijäkoneisto oli mulla äsken pöydällä ja irtoakulla testatessa kaikki toimi siinä ihan hyvin, 12 voltilla meni hyvää kyytiä ja tollasen vastusmötikän kanssa hitaammin. Ehkä kokeilen uutta tollasta vastusta (on vuodelta 2006) tai etsin jostain vaikka 3 ohm version. Edit: eli nopeus ei siis juurikaan muutu on sitten pyyhkijät paikallaan tai ei, vivusto ei tuntuis vaikuttavan käyntinopeuteen eikä myöskään vaikuta mitenkään huonolta. https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/tuulilasin-pyyhkijat/2417/Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
x-pj Posted October 20, 2021 Share Posted October 20, 2021 2 hours ago, metake said: https://www.paruzzi.com/fi/volkswagen/sahkoosat/tuulilasin-pyyhkijat/2417/ Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Tuo on paras ratkaisu, jos on SWF:n moottori. Quote Link to comment
Pyry Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 Partcolta 3,3 ohm vastus, nyt pyyhkijöillä on melko sopiva nopeus. En mitannut toteutunutta jännitettä (liian vähän käsiä). Toi moottorin vaihto olis varmaan oikea ratkaisu pitkässä juoksussa. 1 Quote Link to comment
metake Posted October 21, 2021 Share Posted October 21, 2021 Noilla vastuksilla on ikävä taipumus pienentää vastustaan lämmetessään, jos joutuu pidempään ajamaan pyyhkijät päällä niin nopeus nousee ja nousee...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Tanhis Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 14 hours ago, metake said: Noilla vastuksilla on ikävä taipumus pienentää vastustaan lämmetessään, jos joutuu pidempään ajamaan pyyhkijät päällä niin nopeus nousee ja nousee... Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Näin niinkuin tyhmänä kysymyksenä miksi pitää käyttää 50W vastusta jos esim 100W on myös saatavilla. Tai sitten ostaa neljä 50w vastusta ja laittaa kaksi rinnan ja kaksi sarjaan. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Ja aika nopeesti alkaa pyyhkimään rivakasti. Sain tuolta fb junis ryhmästä vinkin ja meinaan laittaa omaan puhallinmoottorivastuksen, pienimmästä nopeudesta polon vastus antaa kuulemma tasaista 7 volttia Quote Link to comment
remykv Posted October 27, 2021 Share Posted October 27, 2021 Minkä verran kytkinakseli saa liikkua? lähinnä akselissa on tuntuva päittäisvälys mikä mietityttää Quote Link to comment
Tero87 Posted November 6, 2021 Share Posted November 6, 2021 (edited) Että on hönö olo. Missä vika kun takapään jouset jää "vajaaksi" eli ei tule boorituksen loppuun asti? Auto swing peräinen kolkki. Olivat ennestään jo hieman sisällä molemmilta puolin. Nyt vaihdoin kumit alkuperäisten tilalle ja homma vaan paheni. Autossa säätölatat. Jouset 627mm pitkät. Pultit menee kyllä pohjaan asti mutta silti jää useamman sentin vajaaksi. Vai pitääkö edes tulla perille saakka eli hämääkö avonainen pääty? Edited November 6, 2021 by Tero87 Quote Link to comment
SamiO Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 (edited) Paljoko ne jää vajaaksi? Ei ne ihan tasalle tule jäiskö jotain millejä sisämmäksi. Tässä taitaa olla vaihtelua miten ne sinne asettuu, mutta en ois pikku vajauksesta huolissani jos paketti kasautuu ok. Edited November 8, 2021 by SamiO Quote Link to comment
Tero87 Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 16 hours ago, SamiO said: Paljoko ne jää vajaaksi? Ei ne ihan tasalle tule jäiskö jotain millejä sisämmäksi. Tässä taitaa olla vaihtelua miten ne sinne asettuu, mutta en ois pikku vajauksesta huolissani jos paketti kasautuu ok. Toiselle puolelle jäi 12mm ja toiselle 13mm vajautta. Uskoisin että pysyy nipussa koska toimi ennenkin. Meneehän boorit aika "syvälle" eikä jousessa ole pitkää booritusta. On vaan ruman näköinen. Kävin tänään asetteleen osat uudestaan ja meni ehkä hieman paremmin kasaan kun ekalla kertaa. Vaatii siis toistoa 😀 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.