Stidi Posted April 21, 2018 Share Posted April 21, 2018 Myllytys- ja vahauspäivä 12 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Noudattaen Kemin Karavaanarin kehotusta kertoa projekteista, kerron mäkin lyhyesti omastani. Olen omistanut muut kolme ilmajäähdytteistä tyyppiä, paitsi tyyppi 3:a. Joten sehän piti vielä kokea. Variant oli ainoa vaihtoehto mulle sen runsaista tiloista johtuen. Kesäkuussa 2017 löysin Volkkaripalstalta yhden, ja kun sitä mentiin katsomaan, niin todettiin, että se on melkoinen tekninen ja ehostushanke, mutta hitsaamiset oli suurelta osin jo tehty. Konekin saatiin käymään, joten kaupat tehtiin. Waunu oli viimeisen kerran katsastettu kesäkuussa 1994, ja sitten poistettu rekisteristä heinäkuussa 1997. Joten se oli seissyt ladoissa ja sellaisissa parisen kymmentä vuotta. Tavoite oli saada Variant rekisteröityä maalis-huhtikuussa 2018. Työtä oli sen verran, että syksyllä 2017 mun piti tehdä päätös, että menen joka päivä kotona ollessani talliin, vaikka sitten vain tunniksi. Yhden viikon illat meni tankin puhdistamiseen, kun siellä olleet bensat olivat muuttuneet mönjäksi. Samoin keskitunnelin bensaputki piti avata sähköjohdolla. Kuitenkaan mitään ei ollut ruostunut käyttökelvottomaksi, vaan perusteellisen puhdistuksen jälkeen uudestaan paikalleen. Kaikki bensaletkut uusiksi kaikkia polttoaineita kestävällä letkulla. - etupyöriin uudet levyt ja jarrusatulat - takapyörien jarrujen perusteellinen kunnostus - kaasuttimien purku, puhdistus ja kasaus - bensalämmittimen poisto ja aukkojen sulkeminen - äänenvaimennin vaihtoon. Löysin käyttämättömän alkuperäistuotantoa olevan Ruotsista - lämmityslaite oli suurelta osin hyvässä kunnossa - ruostesuojausta sekä sisätiloissa että alustassa - laajaa korjausmaalaamista alkuperäisellä maalivärillä - kaasuttimen ja virranjakajan säätöjen jälkeen kone käy ajossa siististi ja siinä tuntuu olevan voimaa. Se on ainakin kerran peruskorjattu. - vetokoukun asennus CombiCampia varten - takalokasuojiksi paremmat käytetyt - toista sai hitsata - ym., ym. Tarkoituksena ei ole ollutkaan tehdä mitään huippuhienoa entisöintiä, vaan waunu jolla voi lähteä huoletta reissuun. Tekniikan luotettavuuteen on panostettu. Tavoitteena on "avaimesta käyntiin ja Eurooppaan". Tämän nasevan sanonnan keksijä ei tosin tietämäni mukaan ole vielä itse noudattanut neuvoaan... Lähiaikoina tulee vain pientä ajoa, mutta todellinen koeajo tehdään helatorstai viikonloppuna Helsinki > Ivalo > Helsinki; eiköhän Variant silloin osoita jotain kunnostaan. Kiitokset: - sleepercooler, Variantin myymisestä - MESIKÄMMEN, takalokareiden ja oheisosien myymisestä - Jouni Vaahtera, hitsaamisesta 8 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Nunnukkakin mahtuu niin hyvin häkkyrään.. Quote Link to comment
sleepercooler Posted April 22, 2018 Share Posted April 22, 2018 Kappasvaan, on se hieno ja tyylikäs kulkine, onnea vaan reissuun, toivotaan että toimii moitteettomasti?? Quote Link to comment
Unkki Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Kiitos kiittämästä, mukava oli naputella muutama palanen. Sen verran tarkennuksena, että vasemman takalokasuojan taakse piiloon jäävät saumat olivat siinä jo ennestään, ne eivät ole minun tekemiäni. Minä laitoin kai neljä palasta kiinni, kuvassa isoin. 3 Quote Link to comment
Lasse Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Mielenkiintoisia paikattavia noi takarapakaaret.... Quote Link to comment
Unkki Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Joo. Vähän aikaa hieroin päätäni, kun en laiskuuttani viitsinyt ruveta vanerista mitään 3D-mallia tekemään. Sitten keksin, että teen ensin pyöränkaareen palasen ja sitten hitsaan terveeseen osaan kiinni 2 mm:n levystä oikeankokoisen palasen, jota vasten saan alareunan kohdalleen ja taitettua. Sen jälkeen vähän takomista, lämpöä, englanninpyörää ja pala kiinni. Sitten 2-millinen apupala irti. Suurin osa saumoista kaasupillillä, loput MIGillä. 5 Quote Link to comment
Urbantoy Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Hienosti Jouni väkerretty.. On se upeaa kattoa ku metalli taipuu ja asettuu kohdilleen ku taidot on tuohon.. isot plussat Quote Link to comment
Unkki Posted April 23, 2018 Share Posted April 23, 2018 Kiitoksia! Näissäkin puuhissa tekemällä oppii. On sitä joskus tullut tehtyä tyytyväisenä sellaistakin jälkeä, jota ei nykyään itsekään viitsi juuri katsella, saati sitten muille näyttää. Osin siksikin oma ikiprojekti on ikiprojekti, aina voi tehdä paremmin ja paremmin... Quote Link to comment
hpa Posted April 25, 2018 Share Posted April 25, 2018 Jätin sylinterinkannet munimaan, nyt tutkimaan montako tuli. 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted April 29, 2018 Share Posted April 29, 2018 Keväthuolto. Venat, öljyt, syttö. 3 Quote Link to comment
MS940 Posted April 30, 2018 Share Posted April 30, 2018 Ajokausi lähestyy, joten on aika laittaa "ikkunat" kiinni vasemmankin puolen kotelosta. Surkea korjaus ruosteen päälle rälläköity pois ja 1mm kantattu profiili hitsattu tilalle, myös takapää parsittu. Tunkin korvakkeen vielä laitoin. Paras mahdollinen ei tietysti tule, kun kori on pohjalevyn päällä. Lämpökanava ei ollut onneksi rikki kuin vasemmasta etumutkasta. Sen korjasin viime talvena. On se nyt silti parempi kuin tähän asti. 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Jotakin edistymistä woima-osastolla 78x94 koesoitettuna & luovutus valmiina 69x94 lähes valmiina & odottaa koeponnistusta Quote Link to comment
ARTO Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Paljons petteri saat per mainostamiskerta aircooledilta rabattia... Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 1, 2018 Share Posted May 1, 2018 Saman verran ku Atro saa CCCP rahaa Ladan mainoistamisesta =) Quote Link to comment
Simon Templar Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 aijai pensafilsu konehuoneessa Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 7 minutes ago, Simon Templar said: aijai pensafilsu konehuoneessa Ja vielä painepuolella ;D Quote Link to comment
Jorrma Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Mut konehan on huoneessa, ei konehuoneessa, onko suodattimen paikalla silloin väliä? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 11 minutes ago, Jorrma said: Mut konehan on huoneessa, ei konehuoneessa, onko suodattimen paikalla silloin väliä? No eihän sillä muuta väliä ole kuin että mitä koneen ympäriltä ajatteli poltaa auton tai autotallin. Ja uskoisin että valtonen kyllä tietää riskit muovisuotimien kanssa. Vähän sama kuin vanhanliiton kaverit tietää riskin bensaletkujen klemmarien pois jättämisen kanssa. Quote Link to comment
Tutkija Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Ja rautalanka varmistus vielä letkun klemmarista pensapumpun ympäri on paikallaan muutamien pumpputyyppien yhteydessä. Quote Link to comment
hpa Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Itseltä paloi konehuone kun messinkiholkki irtosi kaasuttimesta, sitäkin on naputeltava kiinni ja varmistettava klemmari rautalangalla. Quote Link to comment
ARTO Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Varminta kun ei koske pitkällä tikullakaan näihin aircooled boksereihin ja elämä on paljon rennompaa:) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 1 hour ago, hpa said: Itseltä paloi konehuone kun messinkiholkki irtosi kaasuttimesta, sitäkin on naputeltava kiinni ja varmistettava klemmari rautalangalla. Miulla kävi tälleen nuorempana kans, onneks tallin pihassa ja sammuttimelle lyhyt matka. Laitoin lukkoliimaa ja naputin holkin paikalleen. Seuraavana aamuna liikenteeseen - no kohokammiossa riitti vielä bensaa hetken vaikken sitä letkua ollut muistanutkaan laittaa takas kiinni siihen holkkiin. Onneks oltiin vielä tallin pihassa ja toiselle sammuttimelle vaan vähän pitempi matka. Jälkimmäisellä kerralla piti sitten jo vaihtaa sähköjohtojakin mutta maalit ei vielä korista kuoriutuneet. Joka kerta ei kerrasta opi. 1 Quote Link to comment
Anpu Posted May 2, 2018 Share Posted May 2, 2018 Tääkin hauskuus loppui siihen kun pauterin pinnapultti pyöri auki kannesta ja työnsi kopan auki että oksensi öljyt rullalle. Hommasta selvittiin sähkähdyksellä...liimaa ja venttiilien säätö. 5 Quote Link to comment
DOODAH Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 (edited) Pannuruljanssi jatkuu taas eri idapannu veks ja varapannu kii. Onneks sataa. Huhtikuun kolmas ja toukokuun kolmas... Edited May 4, 2018 by DOODAH 4 Quote Link to comment
Racing Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 11 hours ago, DOODAH said: Pannuruljanssi jatkuu taas eri idapannu veks ja varapannu kii. Onneks sataa. Huhtikuun kolmas ja toukokuun kolmas... Onko sun koneen takapeltiä lyhennetty pituussuunnassa että mahtuu ? Quote Link to comment
DOODAH Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 jep. 30 heppasen pellistä muoto. Ja sivuhyllytkin sai laikkaa sillon kun strokereita laittelin. Nyt on yhdeksäs pannu kiinni tossa biilissä? 1 Quote Link to comment
P_Valtonen Posted May 12, 2018 Share Posted May 12, 2018 (edited) Remulimosa nr5 Hitto tää harrastaminen on hienoa :) Edited May 12, 2018 by P_Valtonen Quote Link to comment
wp Posted May 13, 2018 Share Posted May 13, 2018 Vaihteeksi tinnerin katkua ja maalisumua, etuakselin kaikki osat väreissä. Keltainen base coat, värimassa ja 2 kierrosta lakkaa 1 Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 14, 2018 Share Posted May 14, 2018 Koeajo Helsinki>Ivalo>Helsinki on tehty tuolla edellä kerrotulla Variantilla. Ivalon päässä pulmana oli hieman nykivä käynti ja tyhjäkäynnin puuttuminen. Epäilin heti tyhjäkäynnin sammutussuutinta. Kun järjestin uusilla johdoilla kunnolla sähköä suuttimeen, niin johan alkoi käydä tyhjäkäyntiä. Ja nykiminen, josta epäilin virranjakajaa, loppui myös. Nyt moottori toimii niin hienosti, että en ostakaan 123 virranjakajaa - pelataan toistaiseksi vakiovirranjakajalla ja vaihdellaan aika ajoin kärkiä ja kondensaattoreita. Kyllä tästä reissuwaunu tulee. 4 Quote Link to comment
wp Posted May 18, 2018 Share Posted May 18, 2018 Pian pääsee tallista ulos katsomaan millaiseen asentoon rullaava kori asettuu 7 Quote Link to comment
Pedalpusher Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Ei vitsi toi värimaailma on mahtava! Quote Link to comment
sleepercooler Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 On 14.5.2018 at 4:10 PM, Tuomo Pelli said: Koeajo Helsinki>Ivalo>Helsinki on tehty tuolla edellä kerrotulla Variantilla. Ivalon päässä pulmana oli hieman nykivä käynti ja tyhjäkäynnin puuttuminen. Epäilin heti tyhjäkäynnin sammutussuutinta. Kun järjestin uusilla johdoilla kunnolla sähköä suuttimeen, niin johan alkoi käydä tyhjäkäyntiä. Ja nykiminen, josta epäilin virranjakajaa, loppui myös. Nyt moottori toimii niin hienosti, että en ostakaan 123 virranjakajaa - pelataan toistaiseksi vakiovirranjakajalla ja vaihdellaan aika ajoin kärkiä ja kondensaattoreita. Kyllä tästä reissuwaunu tulee. Täytyy myöntää, vaikka seissyt vuosia, niin lähti yllättävän helposti käyntiin silloin kun käynnisteltiin ja ropattiin pumppua... Ja vielä pitkän reissun vetäisit leiman jälkeen, konetta avaamatta????? Quote Link to comment
sleepercooler Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 1 hour ago, Pedalpusher said: Ei vitsi toi värimaailma on mahtava! Uskallan melkein väittää, että on hienoimpia kilpureita mitä rakennettu?????? Quote Link to comment
wp Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Sain illaksi kaverin sovittamaan kuitukeulaa paikalleen 7 Quote Link to comment
HSuomi Posted May 19, 2018 Share Posted May 19, 2018 Voitko tehdä sen proju topikin? Tätä olis kiva seurata yhdestä paikasta. Tuleeko nitro nationalsseille ajoon? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.