Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted

Vaihdoinpa Karmanniin öljyt ja tietenkin huonot kupariprikat olivat vuotaneet, kaikki.

 

Kaivelin miljoonalaatikosta oikein vanhoja kuperiprikkoja, hehkutin ne ja pistin uusien tiivisteiden kera paikalleen, saa nähdä auttaako öljyvuotoon. Niitä tietty oli vain kolme, kolme noista vuotavista piti laittaa takaisin, toki hehkutettuna mutta silti.  Pitää seurailla ja vaihtaa kaikki alumiinisiin josko ei pidä.

 

Momenttiin vetäessä (10Nm) vielä kaksi kupumutteria korkkasi, voi huoha. Olihan se halpa setti (mistä lie tullut, ei jaksa muistaa), mutta kyllä nyt nimellismomentti pitäisi kestää.  Pitää hakea autotarvikkeesta/rautakaupasta kunnollisia tilalle.

 

Jos taas ei ole momentissa, niin paperitiivisteetkään eivät pida, pakko olla kiinni asti.

Posted

Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon...

  • Like 2
Posted
15 hours ago, Kharon said:

 

 

Momenttiin vetäessä (10Nm) vielä kaksi kupumutteria korkkasi, voi huoha. Olihan se halpa setti (mistä lie tullut, ei jaksa muistaa), mutta kyllä nyt nimellismomentti pitäisi kestää.  Pitää hakea autotarvikkeesta/rautakaupasta kunnollisia tilalle.

 

Jos taas ei ole momentissa, niin paperitiivisteetkään eivät pida, pakko olla kiinni asti.

Momenttihan riippuu onko mutteri 8.8 vai jotain muuta. Silti luulisi tuon 10nm kestävän, toki aika helposti tulee pinnpultitikin kampikammiosta ulos.

 

 

AC9141B7-B43C-4ABC-8CFB-61920432CC02.jpeg

Posted (edited)
On 7/14/2022 at 10:19 AM, peruskallio said:

Momenttihan riippuu onko mutteri 8.8 vai jotain muuta. Silti luulisi tuon 10nm kestävän, toki aika helposti tulee pinnpultitikin kampikammiosta ulos.

Toki siis momentti on VW:n manuaalista, vakiomutterit järjestään ovat 8.8 -luokituksella. Samoin kuin pultitkin tietty.

 

Hain sitten Motonetistä hattumutterit (rosteria kun ei muita sopivia ollut,voivoi) ja nätisti kiristyivät tuohon 10Nm momenttiin, ei mitään ongelmia. Paitsi tietty että myytiin 5kpl pussissa, ei ollut oikein kätevä määrä ja nyt on sitten 4 ylimääräistä. No, 3e/pussi että eihän ne kalliita olleet, varsinkin suhteessa M6 kupariprikkoihin, joista M halusi 99c/kpl(!). Huh.

 

 

On 7/13/2022 at 7:33 PM, pahanapuhallin said:

Osta silikooniset, niin eitartte muutako pestä ja pistää takasin. Oon käyttänyt jo reilu 20:ntä vuotta.

 

https://www.csp-shop.com/en/engine/gasket-setoil-strainer-silicone-198-031-113s-22885a.html

 

Ajatus ei ole lainkaan huono, juu. Toki kilometrejä tulee niin vähän että selviää yhdellä vaihdolla per vuosi.

 

On 7/14/2022 at 7:03 AM, -tipi- said:

Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon...

 

Tottakai. :)

 

Nämä eivät tartu että ihan pelkkää rautaa ne eivät olleet. Mutta epäillään että syy oli kuitenkin pahasti vajaassa momentissa: Nyt kun oli uusia muttereita kädessä, niin koitin vääntää vanhoja muttereita oikeasti 10 newtoniin (momenttiavaimella) eikä vain rannemittarilla ja loputkin 4  korkkasivat kierteensä, luokatonta kuraa. Voi huoh,

 

 

Edited by Kharon
Posted
12 hours ago, Kharon said:

 

 

Hain sitten Motonetistä hattumutterit (rosteria kun ei muita sopivia ollut,voivoi) ja nätisti kiristyivät tuohon 10Nm momenttiin

 

 

Toivottavasti saat ne myös auki. Rosterin kun kiristää mustaan sopivasti niin palasina joutuu ottamaan pois :)

Posted
On 7/14/2022 at 2:03 PM, -tipi- said:

Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon...

Töissä saa nostella kiinan SS pultteja, muttereita ja prikkoja magneetilla lattialta 😀

  • Like 1
Posted
11 hours ago, Marko said:

Toivottavasti saat ne myös auki. Rosterin kun kiristää mustaan sopivasti niin palasina joutuu ottamaan pois :)

Noissa on vaan 10Nm ja jos oikein jämähtää niin pinnapulttejahan ne ovat, tulevat moottorin pohjasta mukana. :)

Posted

Laita sellainen öljypohjan kansi jossa on öljytulppa, niin muuttuu öljynvaihto paljon helpommaksi kun ei tarvii niitä pikkumuttereita joka kerta aukoa..

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
2 hours ago, metake said:

Laita sellainen öljypohjan kansi jossa on öljytulppa, niin muuttuu öljynvaihto paljon helpommaksi kun ei tarvii niitä pikkumuttereita joka kerta aukoa..

Sellainen siinä on, mutta olenpa putsannut siivilän aina öljynvahdon yhteydessä.  Ei välttämättä tarvitsisi, useampi oljynvaihto on jo mennyt moottoriremontin jälkeen ilman että siivilään on jäänyt mitään.

 

Voi olla että siirryn avaamaan sen kokonaan vain joka toisen öljynvaihdon kohdalla ellei mitään ihmeellistä satu, säästää vähän vaivaa.

Posted
Sellainen siinä on, mutta olenpa putsannut siivilän aina öljynvahdon yhteydessä.  Ei välttämättä tarvitsisi, useampi oljynvaihto on jo mennyt moottoriremontin jälkeen ilman että siivilään on jäänyt mitään.
 
Voi olla että siirryn avaamaan sen kokonaan vain joka toisen öljynvaihdon kohdalla ellei mitään ihmeellistä satu, säästää vähän vaivaa.
Joskus auoin sitä itsekin, mutta kun se oli aina puhdas niin lopetin moisen. Varmaan 40 tuhatta jo menty viimeisen avaamisen jälkeen...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 1
Posted (edited)

Olipa joutilas sunnuntaipäivä mökillä niin ropasin Tunturia ja lähtihän se käyntiin. :) Se on edellisen kerran ollut käynnissä joskus 1980-luvun alussa (vm. 1978) että  hiukan oli aikaa vierähtänyt ja kaasutin, bensatankki ja bensahana olivat kaikki tuhannen tukossa + ei kipinää.

 

Bensalinjan putsasin jo talvella, nyt oli enää kipinävajaus ja hiukan hapettuneista kärjistähän se johtui: Contact cleaneria ja pahvinpalalla pientä hierontaa kärkiin ja kärkien ylimenovastus tipahti nollille ja tulppaan ilmestyi kipinä.  ;)

 

SItten ajelin talon ympäri hiukan vajaatehoisella Tunturi Maxilla, kivaa oli. :)

 

Koho jumitti, joten bensanpinta oli vähän mitä sattuu ja kulku sen mukaan hiukka nihkeätä, bensahana vuotaa ja ilmanputsarille menevä kumilurtsa on kova kuin kivi, ei mene takaisin paikalleen mitenkään. Hommataan uusia, nuo eivät paljoa maksa.

 

P7233405.thumb.JPG.82dfa468fd16ebaeefd94254e818e2f6.JPG

 

Edited by Kharon
+ kuva
  • Like 5
Posted

Muuten oikein hieno mutta näin pussihousu museo miehenä ei pysty kattomaan tota kuvaa kun noi vaijerit menee noin.

Korjaa ne tai en saa nukuttua !

Posted
2 hours ago, PZQ said:

Muuten oikein hieno mutta näin pussihousu museo miehenä ei pysty kattomaan tota kuvaa kun noi vaijerit menee noin.

Korjaa ne tai en saa nukuttua !

Ööh ... tosiaan, tankin allahan niiden pitäisi olla, eikö? Piti vain äkkiä kasata että pääsee kokeilemaan että toimiiko. :)

 

Tuosta vielä referenssiksi kuva siitä miten ne olivat edellisen omistajan jäljiltä:

http://kharon.suomiforum.com/www/tunturi/IMG_0354.jpg

 

Maalipinta on nyt oikein hyvä tankissa ja ei-yhtään-hyvä joka paikassa muualla, joutunee maalaamaan loputkin eli kaikki irti rungosta ja uutta maalia. Tulikin entisöintiprojekti, vaikka alunperin piti vain maalata tuo tankki uusiksi: Vuodet näkyvät punaisessa maalissa aika tehokkaasti.

Posted

Siisti Maxi ja jos entisöintiprojektiksi menee ,niin sit istuin myös alkuperäseen kuosiin.  Tuolta kuvia ja tietoa vuosimallin mukaan ja mahdollisuus tilata kopio alkuperäisestä tehtaan lähetyslistasta

https://ama-ry.com/

Posted
13 hours ago, Jawa said:

Siisti Maxi ja jos entisöintiprojektiksi menee ,niin sit istuin myös alkuperäseen kuosiin.  Tuolta kuvia ja tietoa vuosimallin mukaan ja mahdollisuus tilata kopio alkuperäisestä tehtaan lähetyslistasta

https://ama-ry.com/

Tuttu paikka ja kopion tilaaminen on ollutkin tehtävien töiden listalla.

 

Mittarissa on vain reilu 3000km ja tiettävästi se on se mitä sillä on ajettu, olen toinen omistaja ja edellinen omistaja osti sen vanhoilla päivillään kun ei saanut enää auton ajokorttia. Keravalla kun asui niin ei niitä kilometrejä niin hirveästi ehtinyt kertyä, kaupungissa kaikki on kohtuullisen lähellä.

Posted

Eikö toi kannattas jättää ihan entisöimättä kun noin hyvin säilynyt ? Satulan entrais, muuten näyttää ihan siistiltä.

Posted
21 hours ago, PZQ said:

Eikö toi kannattas jättää ihan entisöimättä kun noin hyvin säilynyt ? Satulan entrais, muuten näyttää ihan siistiltä.

Tämä on kysymys johon ei ole minullakaan vastausta, kahden vaiheilla ollaan oltu jo pidemmän aikaa.  Voisi ehkä yhrittää vanhentaa tankin maalauksen samaan tapaan haalistuneeksi kuin lopunkin ja sitten se olisi taas yksivärinen.

Posted
26 minutes ago, Kharon said:

Tämä on kysymys johon ei ole minullakaan vastausta, kahden vaiheilla ollaan oltu jo pidemmän aikaa.  Voisi ehkä yhrittää vanhentaa tankin maalauksen samaan tapaan haalistuneeksi kuin lopunkin ja sitten se olisi taas yksivärinen.

Oletko kokeillut vanhaan maaliin kliineriä. Aika hyvin palauttaa alkuperäisen sävyn.

  • Like 1
Posted (edited)

Kliinerillä saa kyllä yllättävän hyvin ja helposti palautettua sävyt haalistuneille pinnoille. Tuo on pyyhitty käsin vaikka tuo laikka kuvaan on jäänytkin.

20200906_185202_copy_2016x1512.thumb.jpg.604b33c33fc8cd2f50b2f6739cb6d206.jpg

 

20200906_161538_copy_2016x1512.thumb.jpg.bffc98aa4efbc9c325f170351a579963.jpg

Edited by jarkki86
  • Like 2
Posted
2 hours ago, x-pj said:

Oletko kokeillut vanhaan maaliin kliineriä. Aika hyvin palauttaa alkuperäisen sävyn.

Joo, ehdottomasti on kokeiltava ensin, jarkin havainnekuvan innoittamana.

  • Like 1
Posted

Operaatio "Ghia vedenpitäväksi" edistyy. Tänään saatiin tiiviste tuulilasin ympärille, seuraavaksi vuorossa C-listan viritys.

 

Oletteko asentaneet listan tiivisteeseen tässä vaiheessa vai tuulilasi autossa kiinni?

 

 

GhianTuulilasi.jpg

Posted

C-listalle on tarjottu helpommaksi asentaa se kun lasi on irti ja sitten koko setti pakettina autoon.

T-listalle taas päinvastoin, lista viimeiseksi.

 

Tekee miten päin vain, C-lista on inhottava asennettava ja kannattaa teipata kiinni sitä mukaa kun/jos saa sitä paikalleen. Isot pojat kertoivat että apurista on hyötyä.

 

Niin inhottava että tuulilasiliike lupasi vaihtaa tuulilasin tunnissa, mutta listan asentamiseen koko päivän veloitus, 8h.

  • Like 1
Posted

Juu minäkin laittelin c-listan tiivisteeseen ennen autoon asentamista. Laitoin uraan sopivan narun ja vedin sillä paikalleen. Kuulemma ei kannata liukasteita käyttää tässä vaiheessa että pysyy paikallaan. 

Posted
On 7/28/2022 at 4:47 PM, Kharon said:

C-listalle on tarjottu helpommaksi asentaa se kun lasi on irti ja sitten koko setti pakettina autoon.

T-listalle taas päinvastoin, lista viimeiseksi.

 

Tekee miten päin vain, C-lista on inhottava asennettava ja kannattaa teipata kiinni sitä mukaa kun/jos saa sitä paikalleen. Isot pojat kertoivat että apurista on hyötyä.

 

Niin inhottava että tuulilasiliike lupasi vaihtaa tuulilasin tunnissa, mutta listan asentamiseen koko päivän veloitus, 8h.

Kyllä se t-listakin kannattaa laittaa ennen lasin asennusta. Taasen poikkeuksena nämä jälkiasennuslasien listat wiima yms. joihin on ihan oma työkalunsa listanasennukseen.

  • Like 1
Posted

Ehjien, mutta likaisten paksutolpan pahvien puhdistusta ja liimausta. Pohjan loppuun kasausta. Sitten pääsis kopan ulkopuolen kimppuun.20220802_203554.jpg20220802_211014.jpg

Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla

  • Like 3
Posted (edited)

Tälläinen pistehitsi tuli hommattua tuossa 90-luvun loppupuolella ja nyt se jo siirtyi talliin. Enää tarttis saada pistotulppa ja jäähdytysletkut asennettua…

AF046A2F-7B8B-4D25-9ADD-1744CC1B9601.jpeg

Edited by Ketsa
  • Like 6
Posted
On 8/6/2022 at 11:33 PM, Ketsa said:

Tälläinen pistehitsi tuli hommattua tuossa 90-luvun loppupuolella ja nyt se jo siirtyi talliin. Enää tarttis saada pistotulppa ja jäähdytysletkut asennettua…

AF046A2F-7B8B-4D25-9ADD-1744CC1B9601.jpeg

Väittäisin että perus autotallikäytössä jäähdytysletkut aikalailla turhia.

  • Like 1
Posted (edited)

Kävin pari päivää  mökillä ja turasin Tunturiin nipun uusia osia ja sehän herkesi kulkemaan, ainakin jotenkin ... kakkosella hyytyy mäkeen, että ihan kaikki ponivoimat eivät ole kotona, mutta tasaisella vauhtia tulee varmaan sen verran mitä pitääkin, ainakin metelin ja kierrosten perusteella. Vaikea sanoa koska nopeusmittari ei toimi. Mittarivaijerin alapään otin irti ja se näytti ihan toimivalta, mutta yläpää jäi avaamatta, kun en äkkiseltään keksinyt miten se valokotelo (tai mittari) purkautuu.

 

Takajarru ei myöskään tee mitään kun jarrukilven vipu on ihan pohjassa, hämärä juttu:

P8113512.thumb.JPG.38ae023fd4db30ffce17ed64ce89a3f7.JPG

 

Kävin tänään paikallisessa venerannassa/rantakahvilassa ja siellähän oli tämän vihreä veli, Maxi oli sekin. Heti vakoilin että sen takajarru ei näyttänyt lainkaan tuommoiselta, tuossa on joku vika.

 

Piilotin johdot tankin alle, ruuvailin sivukopat paikalleen ja satulaa purkaessa huomasinkin että sen päällä olikin vain irtosuoja, sen alta löytyi alkuperäinen, ihan hyväkuntoinen satula.  :)

 

P8113511.thumb.JPG.ddfbd26daa86f6aa0ac01deb518f84c2.JPG

 

 

P8113513.thumb.JPG.bc12420600ddadb2b580a54fe6d3c4e5.JPG

 

Hyvin kävi ja nyt on sitten ylimääräiset satulan verhoilut (poikkiraidoilla) jos joku tarvitsee.

 

Edited by Kharon
Lisätty kuvat & muokattu teksti vastaavasti
Posted (edited)

Kävin katsastamassa Karmannin ja jostain kumman syystä toisen puolen käsijarru ei pitänyt yhtään, puhdas nolla. Käyttöjarru toimi OK, että ei se vika voi itse jarrussa olla ja auton alla kun oltiin konttorilla, niin nyittiin vaijeriakin että ei se tunnu poikkinaiselta.

 

Asiaa ei auttanut takarummun avaaminen yhtään, siellä ei ollut mitään näkyvää vikaa: Kaikki palikat paikallaan ja vaijeri liikkuu kun nykii kahvasta.

 

Sitten älysin että säädetäänpä nämä kengät ja säätöruuvejahan saikin kieritellä pitkän aikaa että rumpu pysähtyi. Sitten pari naksua takaisinpäin ja kas kummaa, käsijarrukin toimi kuin ei mitään.

 

Hetken kun pällisteli sitä jarrua niin selvisi mikä oli vika: Käsijarru liikuttaa kenkiä paljon vähemmän mitä käyttöjarru ja siis lakkaa pitämästä ensimmäisenä.  Olisi taas pitänyt säätää jarrut ensin ja mennä sitten leimalle, höh. 2 vuoden leimaväli vielä pahentaa tilannetta.

 

Säätötarve olisi kyllä pitänyt älytä jo siitäkin että poljin alkoi lähestyä lattiaa: Säädön jälkeen se ei liiku viittä senttiä enempää vaikka miten ruttaa.

 

Aina oppii jotain, tässä teillekin niin ei tarvitse aina kantapään kautta. ;)

Edited by Kharon
Poljinjuttu lisätty
Posted



Sitten älysin että säädetäänpä nämä kengät ja säätöruuvejahan saikin kieritellä pitkän aikaa että rumpu pysähtyi. Sitten pari naksua takaisinpäin ja kas kummaa, käsijarrukin toimi kuin ei mitään.


Ja muistithan sen, että käsijarruvaijerit pitää löysätä ennen takakenkien säätöä...

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Posted
11 hours ago, metake said:

Ja muistithan sen, että käsijarruvaijerit pitää löysätä ennen takakenkien säätöä...

Jovain muistin. Pientä jumppaa aina siinäkin.

  • Like 1
Posted

Hyvin kävi, säädön jälkeen käsijarrussa eroa 25% ja käyttöjarrutkin ok, leima tuli. :)

Posted
On 8/24/2022 at 9:20 AM, mikan said:

Lasse, mitä, mitä, mitä? Vaihtuuko väri kaikkien näiden vuosien jälkeen?

Ei vaihdu, kännykamera ja tallin loisteliaat valot vääristää. L54D edelleen.

Posted

1776 kone mun -63 kuplaan rupeaisi kohta olemaan nipussa. Seuraavaksi pitäisi löytää pulverimaalari Uudeltamaalta moottoripelleille.

448E6002-6022-41F4-8759-028DE01701F4.jpeg

  • Like 2
Posted

Pyöräytin polykarbonaatista lätkän palotilan mittausta varten. 48.3cc palotila, männän laki +16cc ja dekki 1.4mm antoi 98x86 sylinterimitoilla puristussuhteeksi terveet 16.1. Mäntien venttiilikoloja joutuu kuitenkin vielä syventämään joten lopulliset numerot eivät jää noin korkeiksi. Pääasia on että kansia ei tarvinnut enää laskea, loppu on hienosäätöä. 

IMG_20220904_143624_1.jpg

IMG_20220904_145625_1.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...