Jump to content
Timppa

Talleissa tapahtuu?

Recommended Posts

Posted (edited)

Tallissa tai enemmänkin sen ulkopuolella tapahtuu... Mummon punaisen -65 kuplan läpikäymistä, pesemistä, putsaamista ja ihmettelemistä että mihin sitä on tullut sotkeudutta taas kerran.

 

Tämähän siis kerkesi pari talvea viettämään tallin takana pressukatoksessa omaa vuoroaan odotellen...

 

Mummon_punainen-65.jpg

Edited by NO H2O
  • Like 1

Share this post


Link to post
Posted (edited)

On se nyt häänöö pimmeessä värkätä valaan kituksia.. pittää olla tinasoltun kaa varovainen ku ei tuokaan lamppu luomia piä ylläällä..

IMG_20190815_011601.jpg

Edited by Urbantoy
  • Like 2

Share this post


Link to post

Ajokauden aikana pikkuhomma. Varapyörän vanteen siistiminen. Vuotava venttiili tuli vaihdettua myös. Vannetta oli tuhrittu keltaisella miranolilla etenkin takaa. Nitromors näköjään puree vielä ainakin alkydiin.

Käsittääkseni '70 kuuluu olla noin hopea reunoilta ja musta keskeltä😅  Pikkuhomma, mutta tuli ihan hyvä mieli.

DSC_0530.jpg-.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Loman aikana mm. tehty uusi kattoteline. Edellinen omatekele myyty.

Vanteita tuunattu ja asennettu Veglia Borletti merkkinen kierroslukumittari.

 

20190826_154202.jpg

20190828_134638.jpg

20190828_134545.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post

8 vuotta -58 kupla seisonu tallissa oston jälkeen ja viime talvena purettu osiin. Nyt pohjalevyn paloittelu ja ruostehommia, jos tämän saisi vihdoinkin ajoon. Etukolmiossa pään vaivaa. Poikittaisvahvike ja ratsupaikka puoli laikattu irti, kun ulkoreunassa oli vain hyvää peltiä soiro.  Toiselta puolelta ratsupaikan kohdalla iso reikä.  Tallissa  tilattuna tuo etukolmion pohja, mutta ei tietenkään ihan heittämällä sovi tuohon -58 etukolmion pohjaan. Korjauspelti yhtä palaa ja tuossa alkuperäisessä nuo siivet ja poikittainen vahvike erillisiä, ja näin ollen hieman mittaeroja tietenkin. Kannattaako tuo pohja avata nyt kokonaan ja sovitella kokonaan uusi pohjapala, mikä ei liene herkullinen homma. Tuota toista siipipalaa ei mistään taida saada? Tuo poikittaisvahvike ilmeisesti Virtasen kategoriassa. Onko vinkkejä miten korjata/sovittaa tuo uusi korjauspala?

IMG_20190827_151727.jpg

IMG_20190827_151734.jpg

IMG_20190828_221508.jpg

Share this post


Link to post

Näyttää sen verran helpolta palalta työstää itse että ei tuota nyt ihan hirveästi lähtisi etsimään.

Share this post


Link to post

Tuli kehiteltyä tuollainen yksinkertainen osa lattaraudasta, jos vaikka tarvitsee lisäjäähdytystä matkalla. Kiinnittyy yhdellä m6 pultilla ja konepellin salpa toimii normaalisti.

 

20190831_161421.jpg

20190831_161546.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Vähän lisää Lebensraumia uuteen talliin

 

CD33411E-88C5-4E3E-8AC5-0EAD358DDEFD.jpeg

374D0C4A-C45F-4518-9AFE-33E85ADF17EC.jpeg

Edited by Mäki
  • Like 1

Share this post


Link to post
14 minutes ago, Mäki said:

Vähän lisää Lebensraumia uuteen talliin

 

Tallivirityksiä on kyllä mukava katella miten kukanenki toimivan tekee 

Share this post


Link to post

Toiseen topiciin viitaten. Puhkaisin eilen illalla kiinan imusarjan jyrsimellä. Kappale pääsi pyörähtämäään irti kiinnityksestään.

Tästä syntyi pieni alumiinihitsaustarve.  Olen jossain asioissa hiukan puritaani, joten en halunnut käyttää kemiallista metallia ym.

Ehkä kerran ennen räkinyt alumiinia puikolla elämässä. Odotusarvo ei ollut korkealla. Hain puikot 2,5mm 5kpl puuilosta hintaan 11,90e. Koneena toimi Kempin valovirta Minisystem.

 

Kokeilin ensin toiseen rautaan.. ei kun siis alumiiniin yhden puikon verran. Huomiot;  Virtaa enemmän mitä raudoille ja prosessi on hyvin nopea. Täytyy olla hereillä. Maakaapelin hyvä kontakti myös erittäin tärkeä.

Yllätyin täysin hitsin laadusta ja siitä ettei tullut yhtään huokosia ym. Tosiaan elämäni ekoja alumiinihitsejä. Toki hitsaus ei ole muuten lajina vieras.

 

DSC_0566.JPG

DSC_0588-.jpg

DSC_0590-.jpg

DSC_0592-.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post

 

Jotain pientä taas kehitteillä. Suojaputket pitäisi väsätä, ulkohalkaisija 28mm ja molempiin päihin wasserin isommat tiivisteet.

 

 

IMG_20190729_174634.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Brittifirmasta tilatun 2x Weber 34 ICT nurkkakaasarisetin asennus valmistui. Ekat ajot takana.

Vedot on aika makoisat, eli kalenterista voidaan alkaa pikkuhiljaa luopua😀 

Synkronisointi Bilteman mittareilla ei ollut herkkua, jotka näytti jo alkujaan pieleen, mutta kovin kaukana ei olla. Tyhjäkäyntiseos  varmaan aikalailla rikkaan puolella. Joutui myös tekemään aika hassuja ruuvimeisseleitä säätöön.  Ajattelin viedä Sarangolle ja tukea vähän paikallista.

Pystyy katsomaan kunnon laitteilla putkesta kummankin puolen.

Huohotus hieman kysymyksen alla. Voisi johtaa putsarien päälle. Semmoinen virhe sentään kävi, että yksi 0,2mm shimmilevy unohtui puhallinpyörän alta😁  Ei ota silti  kiinni. Vasemman puolen kiihdytyspumpun käyttö törmäsi polttoaineputkeen. Sitä piti ohjata putkikiinnikkeellä.

En voi sanoa keksineeni pyörää, mutta ihan jees fiilikset taas. Ensi kesänä on ainakin vähän hauskempaa ja sateella vähän tarkempaa😅

DSC_0627-.jpg

DSC_0653.JPG

DSC_0654.JPG

DSC_0619.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ettei projektit käsiin valmistuisi niin puretaan välillä jo kasaan saatua. Ohjauksen muututtua hammastanko malliseksi totesin että napoleonin hatun etupuolelle ei sitten jäänyt mitään ovaalin alkuperäis osaa. (koekasaus, tulee vielä maalattavaksi) 

IMG_20190917_183939.jpg

  • Like 7

Share this post


Link to post

Talli alkaa etäisesti näyttämään autotallilta

2019-09-15.jpg

  • Like 9

Share this post


Link to post

Elämäni ekaa siviilioxy tuli nostettua tänään kuplan perälle. Liian myöhään tajusin, että lohkossa ei ole kierrettä kuskin puolen ylemmälle kiinnityspultille ja käsi ei todellakaan mahtunut mistään suunnasta väliin. Magneetilla ja wi-fi kameralla pelleilyllä selvisi kuoten kohtuu näppärästi 🙂

E6CB7D33-8B62-4D34-A4FD-3F5D6E2AE714.jpeg

5C5B002C-7E28-46F4-A390-57D7241B36A5.jpeg

  • Like 4

Share this post


Link to post

Kerrankin ei ahdista: Harrastekalustolle saatu lämmin talli ja autot & moottoripyörä saatu sullottua talliin. Ennen ensimmäistä lumisadetta (täällä etelässä). Eipä ole vuosiin tapahtunut. Bonusyllärinä käyttöautokin tuli katsastettua ilman että tarvitsi korjata, taas saa ajaa ensi kesään asti. Rasti seinään.

 

Volkkari siitä mukava harrasteauto että yhden auton talliin (vähän isonpuoleiseen,3,70m leveä) menee kaksi Volkkaria rinnakkain ja kulu per auto tipahtaa merkittävästi. Hiukan jumppaa vaati että pääsi autosta ulos ikkunan kautta, kun ovesta seinään oli alle 10cm eikä ikkunastakaan paljoa yli 20cm.

 

Karmannissa on onneksi isot ikkunat ja kaareva kylki, Kuplasta ei olisi onnistunutkaan. Tosin se on kapeampi koko auto että olisi ehkä päässyt jopa ovesta ulos.

 

Kuten tuosta saattaa arvata niin tallissa ei mahtunut tekemään muuta kuin nostamaan akun konehuoneesta pois, vaan ei ollut tarkoituskaan: Pääasia on että on lämmin talli talveksi. Autojen takana on vähän toista metriä tyhjää pituussuunnassa, siinä voi jotain pientä tehdä. Mutta hylly osille ja vähän  lattiaa renkaille yms. riittää hienosti.

Share this post


Link to post

Kupla odottelee vielä mökillä kotitalliin siirtämistä, niin askarrellaampa välissä vaikka tollanen ”mopo viritys”, mitä näkyy maailmalta löytyvän 😅 Moottoriksi tulossa B&S 5hv puutarhajyrsimen moottori.

 

031AFF16-C34A-43FE-8C4B-3C1AB185FA50.jpeg

  • Like 9

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Laitoin jo piikkipyörät alle

 

 

20191007_190808.jpg

Edited by x-pj

Share this post


Link to post
On 10/5/2019 at 6:40 PM, Repeat said:

Kupla odottelee vielä mökillä kotitalliin siirtämistä, niin askarrellaampa välissä vaikka tollanen ”mopo viritys”, mitä näkyy maailmalta löytyvän 😅 Moottoriksi tulossa B&S 5hv puutarhajyrsimen moottori.

 

 

Eikös tuosta kannattaisi tehdä sähköllä liikkuva ns. kevyt sähköajoneuvo, eli sähköpotkulauta? Sellaisen osia, kuten takapyörä sähkömoottorilla, ohjausyksikkö ym. on maailmalla myytävänä ja sitten saisi ajella ihan polkupyörän tapaan liikenteessä ilman kypärää ja vaikka pikku hönössä...

  • Haha 1

Share this post


Link to post
41 minutes ago, Essi said:

Eikös tuosta kannattaisi tehdä sähköllä liikkuva ns. kevyt sähköajoneuvo, eli sähköpotkulauta? Sellaisen osia, kuten takapyörä sähkömoottorilla, ohjausyksikkö ym. on maailmalla myytävänä ja sitten saisi ajella ihan polkupyörän tapaan liikenteessä ilman kypärää ja vaikka pikku hönössä...

 

Ei taida kannattaa sähköllä ajella hönössä jos ei ole polkimia kaverina, ja käsitykseni mukaan sähköpotkulaudat ovat lain näkökulmasta polkupyöriä.

 

"Ajoneuvolaissa polkupyörä määritellään tarkkaan. Sähkömoottori sallitaan, mutta sen on oltava renki, ei isäntä. Polkupyöräksi katsotaan enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori avustaa vain poljettaessa. Vauhti ei myöskään saa moottorin avulla nousta liian kovaksi: sähkömoottorin on kytkeydyttävä toiminnasta nopeuden saavuttaessa viimeistään 25 kilometriä tunnissa."

Share this post


Link to post
19 minutes ago, Tanhis said:

 

Ei taida kannattaa sähköllä ajella hönössä jos ei ole polkimia kaverina, ja käsitykseni mukaan sähköpotkulaudat ovat lain näkökulmasta polkupyöriä.

 

"Ajoneuvolaissa polkupyörä määritellään tarkkaan. Sähkömoottori sallitaan, mutta sen on oltava renki, ei isäntä. Polkupyöräksi katsotaan enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori avustaa vain poljettaessa. Vauhti ei myöskään saa moottorin avulla nousta liian kovaksi: sähkömoottorin on kytkeydyttävä toiminnasta nopeuden saavuttaessa viimeistään 25 kilometriä tunnissa."

Ei tarvita polkimia. Äänimerkinantolaite tarvitaan ja pimeällä pitää olla valo - esim. otsalamppu riittää. 25 kmh saa kulkea ja kulkevat kovempaakin, kunhan rajoitetaan poliisisedän koeajon ajaksi. Pikku hönöstä on haittaa vain kolarin seuraamuksia selvitettäessä. En toki missään nimessä suosittele liikenteeseen humalassa, mutta kyllä sillä iltakaljalla uskaltaa käydä lähipubissa.  

Share this post


Link to post

🤔🤔🤔🤔 pitääpäs laittaa mietintämyssy päähän tuon moottorin suhteen. Tai siis tuossahan on oiva versiopäivitys, kun tuo moottorikin tuli jo tähän vartavasten hommattua. Tuolla kyllä sais sähkömoottorilla varustettuna ajettua kesällä työmatkat, joten hyvinkin mahdollinen päivitys 😊

 

Sais tuolla ainakin ihmisten päät kääntymään liikenteessä 😂

Share this post


Link to post
3 hours ago, Mikko82 said:

https://www.tuontitukku.fi/tuote/honda-type-sahkovaihtomoottori-48v-1000w-uutuus-sahkoista-monkija--crossi/6438471000788/                Tuollainen moottori ja joku kiinakrossin tai monkeyn runko aihioksi.

 

 

Prkl tämähän menee liian helpoksi rakentaa sähköllä kulkevaksi ja vielä lailliseksi vekottimeksi 😂

 Tuosta olis näköjään 500W versiota hyllyssäkin 😬

https://www.tuontitukku.fi/tuote/sahkomoottorisarja-500w-48v-kit-muunna-menopelisi-sahkoiseksi/6438471000931/

 

Minkähänlaiset akut/laturisysteemit tollanen vaatis että olis edes järkevä ja pääsis jossain jonkinlaisen mutkan ajamaan 🤔

 

Rungon ajattelin tehdä itse huonekaluputkesta kun sitä on kotonakin, ohjukseen ja penkin kiinnitykseen taas leikkaan jonku pyörän sopivaksi niin pääsee helpolla.

Share this post


Link to post

Vielä näitä löytyy muutaman kilometrin päästä kotoa..... enempää ei passaa löytyä ku ei talliin mahu...

 

20191013_140758.thumb.jpg.383eff48ec37a57a80230297eeedb7de.jpg

 

20191013_150912.thumb.jpg.e6ba9421d570b6be01c0581463f1522f.jpg

  • Like 11

Share this post


Link to post

Aiemmasta jutusta jäi kuva tallista kun ei sellaista vielä ollut, täyteen tuli minunkin tallini.

http://kharon.suomiforum.com/www/412/PA122126.jpg

 

Vaan nyt on mukava odotella kevättä, kalustolle on kuiva ja lämmin paikka. :)

Edited by Kharon
linkki linkiksi korjaten
  • Like 1

Share this post


Link to post

Tölkin lämmityslaitteen päivitys volkkaripalsta uskottavammaksi menossa. Oulun suuntaa vielä kiitokset päivitysosista 🙂

409DF730-3222-47DB-B47C-C683ACBAD5FA.jpeg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Tallissa asennettu premium sytytysjohdot.Taas ryöstäytyi remontin korjaukseksi.Kaasuttimen puhdistus ja neulaventtiilin vaihto.Kierteet meni uimurikammion kiinnitysruuvista.Pidempää ruuvia vaan niin alkoi pitää.Puolan vaihto.Entinen lyhyt oli hyvin vähän sulanut,huonouttaan varmaan. Sininen pitkä tilalle ja teksti sisään päin.Oikein päin oli väärin päin.Pakokaasuvuodon tarkistus, vuoti pienestä lämmönvaihtimesta.Suojapellin irroitus ja kiinnitys.Välillä lankakauppaan vesivessalla. Imusarja kahdella esilämmitysputkella joten sovittelua riitti.Sytytystulpat piti tutkia, lämpöarvo vähän lämmin kuten ennenkin.Moottori käyntiin pilotilla, onneksi ostin urakkapullon.Takajarru ruostunut kiinni yön aikana.Kauppaan vesivessalla. Muistin sytytysjohtojen asennusjärjestyksen, 2143. Korjaamon ohjeaikaan meni ,6.25 h.Tästäkään ei opi mitään. 

Share this post


Link to post

Autoa uuteen maaliin olisi tarkoitus jatkaa talven aikana..Vuorossa A-pilarin etupuoli. Katsotaan, mihin päästään.

Etupellissä oli mätää ritilän kohdalla, joutui hieman kirurgisoimaan ja sitten taas sitä hiomista. Aika vauhdikkaasti mennään jo ennen lumia.

 

Monimerkkiharrastus saattaa vaikuttaa. Kaikenlaisia kuumotuksia on nyt ilmassa muitakin.

DSC_0806.jpg

DSC_0729.jpg

DSC_1087.JPG

DSC_1090.JPG

Share this post


Link to post

 

Sadepäivän riemuksi pyöräytin imu-ja pakoventtiilit sorvissa ja hiomakoneessa.

Kansien istukat seuraavaksi niin pääsee mittaamaan palotilojen vetoisuuden.

Imuventtiilit 48mm ja pakoventtiilit 38.5mm, isompia ei saanut sopimaan 

siirtämättä venttillinohjaimia. Imuissa kapea 30 asteen kulma ennen pitopintaa

 

 

IMG_20191026_141658.jpg

IMG_20191026_183622.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post

Ei ny ihmeempää ku talvisäilöön viedessä unohtu Keisarikuntaan työkalut jokunen viikko sitten, piti ajalla uudemman kerran hakeen akku veks ja tyhjätä kosteudenimijä.. eiköhän tuo nyt selviä talviunilla kevvääseen..

Lähti käyntiin ku palmun alta..

 

IMG_20191103_163804.jpg

Edited by Urbantoy
  • Like 4

Share this post


Link to post

Tein kattoverhoilun uudestaan koska ostamani geelimäinen kontaktiliima ei pitänyt alkuperäistä vinyyliverhoilua kiinni kuin muutaman päivän vaikka laitoin liimaa molempiin pintoihin.

Ei auttanut kuin repiä koko kattoverhoilu irti ja puhdistaa liimajäämät. Tein verhoilun uudestaan kunnon liimalla ja huovalla. Nyt on hyvä:)

20191104_185506 (1024x576).jpg

20191104_185436 (1024x576).jpg

20191104_185528 (1024x576).jpg

  • Like 8

Share this post


Link to post
On 11/3/2019 at 6:37 PM, Urbantoy said:

Ei ny ihmeempää ku talvisäilöön viedessä unohtu Keisarikuntaan työkalut jokunen viikko sitten, piti ajalla uudemman kerran hakeen akku veks ja tyhjätä kosteudenimijä.. eiköhän tuo nyt selviä talviunilla kevvääseen..

Lähti käyntiin ku palmun alta..

 

IMG_20191103_163804.jpg

Mitä tuo valkoinen töhnä tuolla palmun alla on?  onko ihan kovinkin tuore kuva.....?

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...