Kharon Posted July 13, 2022 Share Posted July 13, 2022 Vaihdoinpa Karmanniin öljyt ja tietenkin huonot kupariprikat olivat vuotaneet, kaikki. Kaivelin miljoonalaatikosta oikein vanhoja kuperiprikkoja, hehkutin ne ja pistin uusien tiivisteiden kera paikalleen, saa nähdä auttaako öljyvuotoon. Niitä tietty oli vain kolme, kolme noista vuotavista piti laittaa takaisin, toki hehkutettuna mutta silti. Pitää seurailla ja vaihtaa kaikki alumiinisiin josko ei pidä. Momenttiin vetäessä (10Nm) vielä kaksi kupumutteria korkkasi, voi huoha. Olihan se halpa setti (mistä lie tullut, ei jaksa muistaa), mutta kyllä nyt nimellismomentti pitäisi kestää. Pitää hakea autotarvikkeesta/rautakaupasta kunnollisia tilalle. Jos taas ei ole momentissa, niin paperitiivisteetkään eivät pida, pakko olla kiinni asti. Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted July 13, 2022 Share Posted July 13, 2022 Osta silikooniset, niin eitartte muutako pestä ja pistää takasin. Oon käyttänyt jo reilu 20:ntä vuotta. https://www.csp-shop.com/en/engine/gasket-setoil-strainer-silicone-198-031-113s-22885a.html Quote Link to comment
-tipi- Posted July 14, 2022 Share Posted July 14, 2022 Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon... 2 Quote Link to comment
peruskallio Posted July 14, 2022 Share Posted July 14, 2022 15 hours ago, Kharon said: Momenttiin vetäessä (10Nm) vielä kaksi kupumutteria korkkasi, voi huoha. Olihan se halpa setti (mistä lie tullut, ei jaksa muistaa), mutta kyllä nyt nimellismomentti pitäisi kestää. Pitää hakea autotarvikkeesta/rautakaupasta kunnollisia tilalle. Jos taas ei ole momentissa, niin paperitiivisteetkään eivät pida, pakko olla kiinni asti. Momenttihan riippuu onko mutteri 8.8 vai jotain muuta. Silti luulisi tuon 10nm kestävän, toki aika helposti tulee pinnpultitikin kampikammiosta ulos. Quote Link to comment
Kharon Posted July 15, 2022 Share Posted July 15, 2022 (edited) On 7/14/2022 at 10:19 AM, peruskallio said: Momenttihan riippuu onko mutteri 8.8 vai jotain muuta. Silti luulisi tuon 10nm kestävän, toki aika helposti tulee pinnpultitikin kampikammiosta ulos. Toki siis momentti on VW:n manuaalista, vakiomutterit järjestään ovat 8.8 -luokituksella. Samoin kuin pultitkin tietty. Hain sitten Motonetistä hattumutterit (rosteria kun ei muita sopivia ollut,voivoi) ja nätisti kiristyivät tuohon 10Nm momenttiin, ei mitään ongelmia. Paitsi tietty että myytiin 5kpl pussissa, ei ollut oikein kätevä määrä ja nyt on sitten 4 ylimääräistä. No, 3e/pussi että eihän ne kalliita olleet, varsinkin suhteessa M6 kupariprikkoihin, joista M halusi 99c/kpl(!). Huh. On 7/13/2022 at 7:33 PM, pahanapuhallin said: Osta silikooniset, niin eitartte muutako pestä ja pistää takasin. Oon käyttänyt jo reilu 20:ntä vuotta. https://www.csp-shop.com/en/engine/gasket-setoil-strainer-silicone-198-031-113s-22885a.html Ajatus ei ole lainkaan huono, juu. Toki kilometrejä tulee niin vähän että selviää yhdellä vaihdolla per vuosi. On 7/14/2022 at 7:03 AM, -tipi- said: Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon... Tottakai. :) Nämä eivät tartu että ihan pelkkää rautaa ne eivät olleet. Mutta epäillään että syy oli kuitenkin pahasti vajaassa momentissa: Nyt kun oli uusia muttereita kädessä, niin koitin vääntää vanhoja muttereita oikeasti 10 newtoniin (momenttiavaimella) eikä vain rannemittarilla ja loputkin 4 korkkasivat kierteensä, luokatonta kuraa. Voi huoh, Edited July 15, 2022 by Kharon Quote Link to comment
Marko Posted July 16, 2022 Share Posted July 16, 2022 12 hours ago, Kharon said: Hain sitten Motonetistä hattumutterit (rosteria kun ei muita sopivia ollut,voivoi) ja nätisti kiristyivät tuohon 10Nm momenttiin Toivottavasti saat ne myös auki. Rosterin kun kiristää mustaan sopivasti niin palasina joutuu ottamaan pois :) Quote Link to comment
Marko Posted July 16, 2022 Share Posted July 16, 2022 On 7/14/2022 at 2:03 PM, -tipi- said: Tarkastitko tarttuuko "kuparirikat" magneettiin. Niitäkin on kiinanpojan tekemänä markkinoilla paljon... Töissä saa nostella kiinan SS pultteja, muttereita ja prikkoja magneetilla lattialta 😀 1 Quote Link to comment
Kharon Posted July 16, 2022 Share Posted July 16, 2022 11 hours ago, Marko said: Toivottavasti saat ne myös auki. Rosterin kun kiristää mustaan sopivasti niin palasina joutuu ottamaan pois :) Noissa on vaan 10Nm ja jos oikein jämähtää niin pinnapulttejahan ne ovat, tulevat moottorin pohjasta mukana. :) Quote Link to comment
metake Posted July 16, 2022 Share Posted July 16, 2022 Laita sellainen öljypohjan kansi jossa on öljytulppa, niin muuttuu öljynvaihto paljon helpommaksi kun ei tarvii niitä pikkumuttereita joka kerta aukoa..Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kharon Posted July 16, 2022 Share Posted July 16, 2022 2 hours ago, metake said: Laita sellainen öljypohjan kansi jossa on öljytulppa, niin muuttuu öljynvaihto paljon helpommaksi kun ei tarvii niitä pikkumuttereita joka kerta aukoa.. Sellainen siinä on, mutta olenpa putsannut siivilän aina öljynvahdon yhteydessä. Ei välttämättä tarvitsisi, useampi oljynvaihto on jo mennyt moottoriremontin jälkeen ilman että siivilään on jäänyt mitään. Voi olla että siirryn avaamaan sen kokonaan vain joka toisen öljynvaihdon kohdalla ellei mitään ihmeellistä satu, säästää vähän vaivaa. Quote Link to comment
metake Posted July 17, 2022 Share Posted July 17, 2022 Sellainen siinä on, mutta olenpa putsannut siivilän aina öljynvahdon yhteydessä. Ei välttämättä tarvitsisi, useampi oljynvaihto on jo mennyt moottoriremontin jälkeen ilman että siivilään on jäänyt mitään. Voi olla että siirryn avaamaan sen kokonaan vain joka toisen öljynvaihdon kohdalla ellei mitään ihmeellistä satu, säästää vähän vaivaa.Joskus auoin sitä itsekin, mutta kun se oli aina puhdas niin lopetin moisen. Varmaan 40 tuhatta jo menty viimeisen avaamisen jälkeen...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla 1 Quote Link to comment
Jooo Posted July 17, 2022 Share Posted July 17, 2022 Eka startti, nyt vaan säädöt ja nippuun ja Ruopurolle😄😄 VID-20220717-WA0020.mp4 3 Quote Link to comment
Kharon Posted July 24, 2022 Share Posted July 24, 2022 (edited) Olipa joutilas sunnuntaipäivä mökillä niin ropasin Tunturia ja lähtihän se käyntiin. :) Se on edellisen kerran ollut käynnissä joskus 1980-luvun alussa (vm. 1978) että hiukan oli aikaa vierähtänyt ja kaasutin, bensatankki ja bensahana olivat kaikki tuhannen tukossa + ei kipinää. Bensalinjan putsasin jo talvella, nyt oli enää kipinävajaus ja hiukan hapettuneista kärjistähän se johtui: Contact cleaneria ja pahvinpalalla pientä hierontaa kärkiin ja kärkien ylimenovastus tipahti nollille ja tulppaan ilmestyi kipinä. ;) SItten ajelin talon ympäri hiukan vajaatehoisella Tunturi Maxilla, kivaa oli. :) Koho jumitti, joten bensanpinta oli vähän mitä sattuu ja kulku sen mukaan hiukka nihkeätä, bensahana vuotaa ja ilmanputsarille menevä kumilurtsa on kova kuin kivi, ei mene takaisin paikalleen mitenkään. Hommataan uusia, nuo eivät paljoa maksa. Edited July 24, 2022 by Kharon + kuva 5 Quote Link to comment
PZQ Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 Muuten oikein hieno mutta näin pussihousu museo miehenä ei pysty kattomaan tota kuvaa kun noi vaijerit menee noin. Korjaa ne tai en saa nukuttua ! Quote Link to comment
Kharon Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 2 hours ago, PZQ said: Muuten oikein hieno mutta näin pussihousu museo miehenä ei pysty kattomaan tota kuvaa kun noi vaijerit menee noin. Korjaa ne tai en saa nukuttua ! Ööh ... tosiaan, tankin allahan niiden pitäisi olla, eikö? Piti vain äkkiä kasata että pääsee kokeilemaan että toimiiko. :) Tuosta vielä referenssiksi kuva siitä miten ne olivat edellisen omistajan jäljiltä: http://kharon.suomiforum.com/www/tunturi/IMG_0354.jpg Maalipinta on nyt oikein hyvä tankissa ja ei-yhtään-hyvä joka paikassa muualla, joutunee maalaamaan loputkin eli kaikki irti rungosta ja uutta maalia. Tulikin entisöintiprojekti, vaikka alunperin piti vain maalata tuo tankki uusiksi: Vuodet näkyvät punaisessa maalissa aika tehokkaasti. Quote Link to comment
Jawa Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 Siisti Maxi ja jos entisöintiprojektiksi menee ,niin sit istuin myös alkuperäseen kuosiin. Tuolta kuvia ja tietoa vuosimallin mukaan ja mahdollisuus tilata kopio alkuperäisestä tehtaan lähetyslistasta https://ama-ry.com/ Quote Link to comment
Kharon Posted July 26, 2022 Share Posted July 26, 2022 13 hours ago, Jawa said: Siisti Maxi ja jos entisöintiprojektiksi menee ,niin sit istuin myös alkuperäseen kuosiin. Tuolta kuvia ja tietoa vuosimallin mukaan ja mahdollisuus tilata kopio alkuperäisestä tehtaan lähetyslistasta https://ama-ry.com/ Tuttu paikka ja kopion tilaaminen on ollutkin tehtävien töiden listalla. Mittarissa on vain reilu 3000km ja tiettävästi se on se mitä sillä on ajettu, olen toinen omistaja ja edellinen omistaja osti sen vanhoilla päivillään kun ei saanut enää auton ajokorttia. Keravalla kun asui niin ei niitä kilometrejä niin hirveästi ehtinyt kertyä, kaupungissa kaikki on kohtuullisen lähellä. Quote Link to comment
PZQ Posted July 26, 2022 Share Posted July 26, 2022 Eikö toi kannattas jättää ihan entisöimättä kun noin hyvin säilynyt ? Satulan entrais, muuten näyttää ihan siistiltä. Quote Link to comment
Kharon Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 21 hours ago, PZQ said: Eikö toi kannattas jättää ihan entisöimättä kun noin hyvin säilynyt ? Satulan entrais, muuten näyttää ihan siistiltä. Tämä on kysymys johon ei ole minullakaan vastausta, kahden vaiheilla ollaan oltu jo pidemmän aikaa. Voisi ehkä yhrittää vanhentaa tankin maalauksen samaan tapaan haalistuneeksi kuin lopunkin ja sitten se olisi taas yksivärinen. Quote Link to comment
x-pj Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 26 minutes ago, Kharon said: Tämä on kysymys johon ei ole minullakaan vastausta, kahden vaiheilla ollaan oltu jo pidemmän aikaa. Voisi ehkä yhrittää vanhentaa tankin maalauksen samaan tapaan haalistuneeksi kuin lopunkin ja sitten se olisi taas yksivärinen. Oletko kokeillut vanhaan maaliin kliineriä. Aika hyvin palauttaa alkuperäisen sävyn. 1 Quote Link to comment
jarkki86 Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 (edited) Kliinerillä saa kyllä yllättävän hyvin ja helposti palautettua sävyt haalistuneille pinnoille. Tuo on pyyhitty käsin vaikka tuo laikka kuvaan on jäänytkin. Edited July 27, 2022 by jarkki86 2 Quote Link to comment
Kharon Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 2 hours ago, x-pj said: Oletko kokeillut vanhaan maaliin kliineriä. Aika hyvin palauttaa alkuperäisen sävyn. Joo, ehdottomasti on kokeiltava ensin, jarkin havainnekuvan innoittamana. 1 Quote Link to comment
Aku Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 Operaatio "Ghia vedenpitäväksi" edistyy. Tänään saatiin tiiviste tuulilasin ympärille, seuraavaksi vuorossa C-listan viritys. Oletteko asentaneet listan tiivisteeseen tässä vaiheessa vai tuulilasi autossa kiinni? Quote Link to comment
Kharon Posted July 28, 2022 Share Posted July 28, 2022 C-listalle on tarjottu helpommaksi asentaa se kun lasi on irti ja sitten koko setti pakettina autoon. T-listalle taas päinvastoin, lista viimeiseksi. Tekee miten päin vain, C-lista on inhottava asennettava ja kannattaa teipata kiinni sitä mukaa kun/jos saa sitä paikalleen. Isot pojat kertoivat että apurista on hyötyä. Niin inhottava että tuulilasiliike lupasi vaihtaa tuulilasin tunnissa, mutta listan asentamiseen koko päivän veloitus, 8h. 1 Quote Link to comment
Jyrki Toivanen Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Juu minäkin laittelin c-listan tiivisteeseen ennen autoon asentamista. Laitoin uraan sopivan narun ja vedin sillä paikalleen. Kuulemma ei kannata liukasteita käyttää tässä vaiheessa että pysyy paikallaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 On 7/28/2022 at 4:47 PM, Kharon said: C-listalle on tarjottu helpommaksi asentaa se kun lasi on irti ja sitten koko setti pakettina autoon. T-listalle taas päinvastoin, lista viimeiseksi. Tekee miten päin vain, C-lista on inhottava asennettava ja kannattaa teipata kiinni sitä mukaa kun/jos saa sitä paikalleen. Isot pojat kertoivat että apurista on hyötyä. Niin inhottava että tuulilasiliike lupasi vaihtaa tuulilasin tunnissa, mutta listan asentamiseen koko päivän veloitus, 8h. Kyllä se t-listakin kannattaa laittaa ennen lasin asennusta. Taasen poikkeuksena nämä jälkiasennuslasien listat wiima yms. joihin on ihan oma työkalunsa listanasennukseen. 1 Quote Link to comment
mapping Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 Ehjien, mutta likaisten paksutolpan pahvien puhdistusta ja liimausta. Pohjan loppuun kasausta. Sitten pääsis kopan ulkopuolen kimppuun.Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla 3 Quote Link to comment
Ketsa Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 (edited) Tälläinen pistehitsi tuli hommattua tuossa 90-luvun loppupuolella ja nyt se jo siirtyi talliin. Enää tarttis saada pistotulppa ja jäähdytysletkut asennettua… Edited August 6, 2022 by Ketsa 6 Quote Link to comment
Tanhis Posted August 8, 2022 Share Posted August 8, 2022 On 8/6/2022 at 11:33 PM, Ketsa said: Tälläinen pistehitsi tuli hommattua tuossa 90-luvun loppupuolella ja nyt se jo siirtyi talliin. Enää tarttis saada pistotulppa ja jäähdytysletkut asennettua… Väittäisin että perus autotallikäytössä jäähdytysletkut aikalailla turhia. 1 Quote Link to comment
Kharon Posted August 12, 2022 Share Posted August 12, 2022 (edited) Kävin pari päivää mökillä ja turasin Tunturiin nipun uusia osia ja sehän herkesi kulkemaan, ainakin jotenkin ... kakkosella hyytyy mäkeen, että ihan kaikki ponivoimat eivät ole kotona, mutta tasaisella vauhtia tulee varmaan sen verran mitä pitääkin, ainakin metelin ja kierrosten perusteella. Vaikea sanoa koska nopeusmittari ei toimi. Mittarivaijerin alapään otin irti ja se näytti ihan toimivalta, mutta yläpää jäi avaamatta, kun en äkkiseltään keksinyt miten se valokotelo (tai mittari) purkautuu. Takajarru ei myöskään tee mitään kun jarrukilven vipu on ihan pohjassa, hämärä juttu: Kävin tänään paikallisessa venerannassa/rantakahvilassa ja siellähän oli tämän vihreä veli, Maxi oli sekin. Heti vakoilin että sen takajarru ei näyttänyt lainkaan tuommoiselta, tuossa on joku vika. Piilotin johdot tankin alle, ruuvailin sivukopat paikalleen ja satulaa purkaessa huomasinkin että sen päällä olikin vain irtosuoja, sen alta löytyi alkuperäinen, ihan hyväkuntoinen satula. :) Hyvin kävi ja nyt on sitten ylimääräiset satulan verhoilut (poikkiraidoilla) jos joku tarvitsee. Edited August 12, 2022 by Kharon Lisätty kuvat & muokattu teksti vastaavasti Quote Link to comment
DOODAH Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Maalasin ton rd jammun pakoputken ulkona oven vieres. 7 2 Quote Link to comment
Kharon Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 (edited) Kävin katsastamassa Karmannin ja jostain kumman syystä toisen puolen käsijarru ei pitänyt yhtään, puhdas nolla. Käyttöjarru toimi OK, että ei se vika voi itse jarrussa olla ja auton alla kun oltiin konttorilla, niin nyittiin vaijeriakin että ei se tunnu poikkinaiselta. Asiaa ei auttanut takarummun avaaminen yhtään, siellä ei ollut mitään näkyvää vikaa: Kaikki palikat paikallaan ja vaijeri liikkuu kun nykii kahvasta. Sitten älysin että säädetäänpä nämä kengät ja säätöruuvejahan saikin kieritellä pitkän aikaa että rumpu pysähtyi. Sitten pari naksua takaisinpäin ja kas kummaa, käsijarrukin toimi kuin ei mitään. Hetken kun pällisteli sitä jarrua niin selvisi mikä oli vika: Käsijarru liikuttaa kenkiä paljon vähemmän mitä käyttöjarru ja siis lakkaa pitämästä ensimmäisenä. Olisi taas pitänyt säätää jarrut ensin ja mennä sitten leimalle, höh. 2 vuoden leimaväli vielä pahentaa tilannetta. Säätötarve olisi kyllä pitänyt älytä jo siitäkin että poljin alkoi lähestyä lattiaa: Säädön jälkeen se ei liiku viittä senttiä enempää vaikka miten ruttaa. Aina oppii jotain, tässä teillekin niin ei tarvitse aina kantapään kautta. ;) Edited August 19, 2022 by Kharon Poljinjuttu lisätty Quote Link to comment
metake Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Sitten älysin että säädetäänpä nämä kengät ja säätöruuvejahan saikin kieritellä pitkän aikaa että rumpu pysähtyi. Sitten pari naksua takaisinpäin ja kas kummaa, käsijarrukin toimi kuin ei mitään.Ja muistithan sen, että käsijarruvaijerit pitää löysätä ennen takakenkien säätöä...Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Kharon Posted August 20, 2022 Share Posted August 20, 2022 11 hours ago, metake said: Ja muistithan sen, että käsijarruvaijerit pitää löysätä ennen takakenkien säätöä... Jovain muistin. Pientä jumppaa aina siinäkin. 1 Quote Link to comment
Kharon Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Hyvin kävi, säädön jälkeen käsijarrussa eroa 25% ja käyttöjarrutkin ok, leima tuli. :) Quote Link to comment
Lasse Posted August 23, 2022 Share Posted August 23, 2022 (edited) Nurjallapuolen maalia Edited August 23, 2022 by Lasse 2 Quote Link to comment
mikan Posted August 24, 2022 Share Posted August 24, 2022 Lasse, mitä, mitä, mitä? Vaihtuuko väri kaikkien näiden vuosien jälkeen? Quote Link to comment
Lasse Posted August 27, 2022 Share Posted August 27, 2022 On 8/24/2022 at 9:20 AM, mikan said: Lasse, mitä, mitä, mitä? Vaihtuuko väri kaikkien näiden vuosien jälkeen? Ei vaihdu, kännykamera ja tallin loisteliaat valot vääristää. L54D edelleen. Quote Link to comment
Stidi Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 1776 kone mun -63 kuplaan rupeaisi kohta olemaan nipussa. Seuraavaksi pitäisi löytää pulverimaalari Uudeltamaalta moottoripelleille. 2 Quote Link to comment
wp Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Pyöräytin polykarbonaatista lätkän palotilan mittausta varten. 48.3cc palotila, männän laki +16cc ja dekki 1.4mm antoi 98x86 sylinterimitoilla puristussuhteeksi terveet 16.1. Mäntien venttiilikoloja joutuu kuitenkin vielä syventämään joten lopulliset numerot eivät jää noin korkeiksi. Pääasia on että kansia ei tarvinnut enää laskea, loppu on hienosäätöä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.