Jump to content

Talleissa tapahtuu?


Recommended Posts

Posted (edited)

Ekat protot saatu mitotus testausta varten. Nämä siis made-in-mummola.  Pinnan laatu paikallisesri vielä mitä sattuu.  Mutta hienoa että jotkut ikuisuus projektit menee eteenpäin :)

16632387956531340407741114179808.jpg

Edited by P_Valtonen
  • Like 5
  • 2 weeks later...
Posted

Muutaman kesän jaksoin kuunnella GT-pakoputkiston pörinää Karmannissa ja sitten tuli mitta täyteen ja kävin hakemassa vakiovaimentimen siihen. Meteli ainakin väheni neljännekseen, eilen sain paikalleen. Kunhan ajokausi alkaa niin selviää että miten pahasti tuo rajoittaa virtauksia kun on 1915 cc kone. Voi olla että pitää etsiä vielä jotain muuta.

 

GT oli sen verran avara että ei pahemmin rajoittanut, ei virtauksia eikä ääntä. Muuten kyllä ihan asiallinen putkisto, istui paikalleen kuin siihen tehtynä ja tukevaa tekoa, käärmeenpesämalli vielä tasoitti virtauksiakin.

Posted
1 hour ago, Kharon said:

Muutaman kesän jaksoin kuunnella GT-pakoputkiston pörinää Karmannissa ja sitten tuli mitta täyteen ja kävin hakemassa vakiovaimentimen siihen. Meteli ainakin väheni neljännekseen, eilen sain paikalleen. Kunhan ajokausi alkaa niin selviää että miten pahasti tuo rajoittaa virtauksia kun on 1915 cc kone. Voi olla että pitää etsiä vielä jotain muuta.

 

GT oli sen verran avara että ei pahemmin rajoittanut, ei virtauksia eikä ääntä. Muuten kyllä ihan asiallinen putkisto, istui paikalleen kuin siihen tehtynä ja tukevaa tekoa, käärmeenpesämalli vielä tasoitti virtauksiakin.

Laita tuo, riittää 90hp.

https://www.csp-shop.com/en/exhaust-heating/csp-high-flow-exhaust-251-001-030hf-30494b.html

  • Like 1
  • 4 weeks later...
Posted
On 12/23/2020 at 12:04 AM, arvuuttaja said:

Jatko jalostettuna näkyy noin 25v vanha käyttämätön mahlen ja nykypäivän Sillverlinen erot.. Nykyään ei vissiin käytetä "punametallia" missään..

IMG_20201222_235552.jpg

Tästä kuvasta meinasin kysyä joskus jo ,että tuo modaus Kiina akselinko takia et saa kiertokanget paremmin öljyä?  Kuinka isot reijät teit ja onko käyttökokemusta sen jälkeen? 

Posted

Vanhemmissa esim. KS merkkisissä laakereissa oli öljyura sisäpuolella, joten öljyä meni koko ajan kiertokangille. Type-4 laakereissa edelleen ura sisäpuolella. Reiän koko olisko 4-5milliä muistaakseni ja vakioakselille tuli toi.

  • 3 weeks later...
Posted

Tallissa tapahtui… En ollut itse näkemässä, mutta taidan jatkossa latailla akut jossain peltikaapissa.

1053B9DE-7404-4727-A9DD-6EC8B9BA5183.jpeg

  • Confused 4
Posted
Quote

Tallissa tapahtui… En ollut itse näkemässä, mutta taidan jatkossa latailla akut jossain peltikaapissa.

Oho? Mimmonen laturi oli?

Posted
On 11/18/2022 at 11:13 AM, jrasi said:

Tallissa tapahtui… En ollut itse näkemässä, mutta taidan jatkossa latailla akut jossain peltikaapissa.

1053B9DE-7404-4727-A9DD-6EC8B9BA5183.jpeg

Kyllä akun kansia räjähteli joskus aikoinaan autokorjaamolla akkuhuoneessa, kun niitä ladattiin ilman tuuletusta. Ladatessa  nesteakkua syntyy räjähdysherkkää kaasua, ja jos akun huonouden tai jännitteellisen laturin irrotuksessa saa kipinän aikaseksi niin se akun kansi tulee päin näköö. Jos lataa hyvin tuuletetussa paikassa ei ongelmaa juurikaan tule, mutta aina olisi hyvä irrottaa/kytkeä laturi vain kun se ei ole jännitteessä.

Posted

Näin nyt teoriatasolla jos akkua lataa liikaa ja nesteet alkaa haihtumaan niin että levyt eivät ole enää nesteen peitossa niin kait se kipinöinti voi aiheutua myös akun sisällä. Tietty voihan se olla että jo lähtötilanteessa akkunesteet olleet vähissä joko akun kaatumisen johdosta tai vaikka vanhan ylilataamisen takia.

 

Jokatapauksessa onni onnettomuudessa ettei ole rikkihappoliuosta silmissä tuollaisen insidentin jälkeen.

Posted

Tai palanut koko talli, tutulla syttyi koppikärryssä ollut moottorikelkka tallissa sisällä palamaan. Sitä miksi syttyi en tarkemmin tiedä, mutta lataukseen se oli joku hetki aiemmin laitettu. Oli lähtenyt jotain osaa hakemaan ja takaisin tullessa talli täyden palon vaiheessa. 
 

palokunta ehti rakennuksen pelastamaan, mutta sisältä meni enemmän ja vähemmän kaikki. Vähintään ihan kaikkeen pahat nokivahingot ja ruostui käsityökalut. Yhtään monimutkaisemmat laitteet oli entisiä.

 

palokunnalla tiedän useammankin akun räjähtäneen, kun ovat aina latauksessa tallissa ollessaan, vaikka nykyään älylatureita ovat.

Posted
On 11/20/2022 at 9:19 PM, Pepe said:

Oho? Mimmonen laturi oli?

CTEKin älymyslaturi. 

Oli tuo 4v vanha akku elvytyksessä, 

 

On 11/21/2022 at 12:09 PM, peruskallio said:

palokunnalla tiedän useammankin akun räjähtäneen, kun ovat aina latauksessa tallissa ollessaan, vaikka nykyään älylatureita ovat.

Niin se oli tässäkin tapauksessa ollut useamman päivän laturissa kiinni, nyt selvittiin onneksi siivouksella ja tulipahan sitä tälläkin iällä vielä opittua jotakin.

  • 3 weeks later...
Posted (edited)
10 hours ago, Jagz said:

137 päivää vappuun. Pientä pohdintaa mitä tehdään ja mitä ei.

 

Sehän onkin vappu jo noin lähellä👍

Minkälaiseen ratkaisuun päädyit neuvoantavan jälkeen?

Edited by höpö heka
Posted
11 hours ago, höpö heka said:

Sehän onkin vappu jo noin lähellä👍

Minkälaiseen ratkaisuun päädyit neuvoantavan jälkeen?

Öljyvuodoille on tehtävä jotain ja nurkkakaasarit on varmaan laitettava, koska budjetti ei riitä ahtamiseen tällä hetkellä. Paruzzilta varmaan empin 34 valmis setti.

Ja sit tietysti katottava että mikä tuol kytkimessä meni kesällä rikki,kunhan saa ton koneen irti..

  • Like 1
Posted

Modasin meijerituotteiden alusvaunusta tollasen alustan moottorille, niin on helpompi pyöritellä sitä tallissa. Lisäöljypohja (pikku sumppu) mahtuu just hyvin noiden pitkittäisten rautojen väliin.

20221215_205709.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Piti keksiä joku systeemi millä mutterimopon ja tulevaisuuden laajennukset saa fiksummin säilöttyä ettei pyöri pöydällä/ lattialla niin väsäsin sitten tuollaisen roikottimen.

Btw. Taustalla myös vasarateline aka magneetti.

20230102_142417.jpg

  • Like 4
  • 2 weeks later...
Posted
5 minutes ago, mikan said:

Mielenkiintoisen näköinen työpöytä/teline.

 

Kansien porttaukseen tehty, pystyy säätämään kallistusta tarpeen mukaan. Mitoitettu siten että 2 volkkarin kantta sopii rinnakkain telineeseen. Pöydän syvennys toimii lastukaukalona, aiemmin pohjassa oli liitäntä myös pölynpoistoimurille. Se jäi kuitenkin pois, en juurikaan käytä enää hiomatuotteita kansien viimeistelyyn. Imurista huolimatta pölyongelma oli todellinen riesa.

  • Like 1
Posted
11 hours ago, wp said:

Näistä jotain kun ehtii, tilaajan toiveita kartoitettu.

 

 

IMG_20230116_215715_1.jpg

 

Tein myös aikanaan golffin kannelle sopivan telineen  ja kuplan kansille oman viilapenkkiin kiinnitettävän telineen. Golffin kannen kun nakkaa telineessä miratelineeseen ja alle lastukaukalon on lastut suurin piirtein kaukalossa. Kuitenkin ihan surkeesti tarttis olla täysin oma nurkkansa vinkuhommiin. Tilanpuutteen vuoksi ei moinen ainakaan tällä järjestelyllä onnistu. 

Perus v pukit tarttis tehdä, kun helpottais montaakin työtä eri kansien kanssa.

  • Like 1
Posted (edited)

Odotteleeko Lasse kuivaa pakkaskeliä, että voi tarttua maaliruiskuun?

 

Tuleeko kesällä samanlainen kuva, mutta siinä näkyy varpaat ja kuplassa kiiltävä maalipinta? 😉

Edited by mikan
Posted

Hankin digitaalisen kulmamittarin venttiilinohjarin pystysuunnan asetusta varten. Pöydän kallistuskulma mäntien venttiilikolojen koneistusta varten mitattu kansista, tästä jatketaan myöhemmin välysten mittauksen jälkeen. Kokeilin myös ohjarin keskipisteen paikannusta mittakellon avulla, testi vaikutti lupaavalta istukoiden jyrsintätarkkuuden parantamiseksi.

 

 

IMG_20230128_141808.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...