Jump to content

Palstalaisten muut projektit?


Recommended Posts

Koskapa ne omakotitalot valmiita olisi.

Kunhan saadaan talo sisältä iskuun, aloitetaan tallin muuttaminen puuverstaasta autotalliksi...
...sitten rantasaunan pintaremontti....
.. terassin rakennus..
..laiturin kunnostus...

Kotimaan tapahtumia kierrän tänäkin kesänä niin paljon, kun mahdollista. DWL-stä aloitetaan.

  • Like 2
Link to comment
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Välillä jotain muutakin ku volsua.. piirongin entrausta.. monet maalikerrokset veks ja alta paljastus puuvaha/joku petsi tai vastaava.. millä nyt siihen aikaan noita piironkeja on käsitelty.. aikalukua ei tietoo miltä on, mutta emännän mummon peruja eli mennään sinne soan jälkimainikeihin.. ei kestä ikea piironki näin pitkään, silloin osattu tehdän kunnon kaluja.. 

IMG_20190811_183654.jpg

  • Like 3
Link to comment

Traktori tuli ajamalla löytöpaikastaan kotiin(80 metriä)

 

Tästä sitä taas lähdetään siihen loputtomalta tuntuvaan rakentamisen kurimukseen.

 

Rekisteritietoja ei löytynyt enää trafilta, ex-omistaja muisteli että seisoi jo 80-90 lukujen taitteessa saunan vierellä sammalta kasvaen. 20 vuotta oli hänen omistuksessaan ja reilu 10 vuotta sitten ajettu tuonne latoon.

 

Positiivista sentään se että kone ja syöttöpumppu on rempattu täydellisesti ennen seisontaa, lähti hipaisusta käyntiin.

 

Jos joku sattuu vahingossakaan tietämään mistään ehjähköä takarunkoa ja hyviä etulokareita niin saa vinkata.

20190812_090609-1612x1209.jpg

20190812_104621-1612x1209.jpg

  • Like 2
Link to comment
On 8/12/2019 at 2:14 PM, jarkki86 said:

Traktori tuli ajamalla löytöpaikastaan kotiin(80 metriä)

 

Tästä sitä taas lähdetään siihen loputtomalta tuntuvaan rakentamisen kurimukseen.

 

Rekisteritietoja ei löytynyt enää trafilta, ex-omistaja muisteli että seisoi jo 80-90 lukujen taitteessa saunan vierellä sammalta kasvaen. 20 vuotta oli hänen omistuksessaan ja reilu 10 vuotta sitten ajettu tuonne latoon.

 

Positiivista sentään se että kone ja syöttöpumppu on rempattu täydellisesti ennen seisontaa, lähti hipaisusta käyntiin.

 

Jos joku sattuu vahingossakaan tietämään mistään ehjähköä takarunkoa ja hyviä etulokareita niin saa vinkata.

20190812_090609-1612x1209.jpg

20190812_104621-1612x1209.jpg

No Englannista ainakin löytyy, mutta löytyykö Lohjalta, pitää kysyä

  • Like 2
Link to comment

Jaa täällä oli maasturihommia.

Viime talvena tuli tehtyä koritöitä oman osaamisen äärirajoilla..Kohteena pikku Suzuki.

80:lla kaadettu, 90:llä isäni ostama ja korjaama. Nyt katon takakulmalle ei enää voinut tehdä muuta kuin leikata pois. Siinä oli isoja  mittavirheitä ja ruoste oli pesitynyt saumaan katon ja kyljen saumaan  ja kitteihin. Lokarinkaaren tein samalla suorasta pellistä uuden.

Sikäli palkitsevaa että nämä ovat kadonneet täysin, joten edes tämän kuntoiset ovat aikamoisia harvinaisuuksia. Värikooditon metallihohtomaali oli oma suonsa. Tekniikan osalta pelaa edelleen kuin kuin kello. Levyjarrut laitoin eteen muutama vuosi sitten ja vaihdoin kaasarin SU:hun.

 

DSC_2667.jpg

DSC_2668.jpg

DSC_2679.jpg

 

 

DSC_0010-.jpg

DSC_2701 (1).jpg

Edited by MS940
väärä järjestys ym.
Link to comment

Piti kans kaivaa naftaliinista yksi pitkäaikainen projekti. Ollut viimeiset 15 vuotta enemmän ja vähemmän heitteillä. Ulkosäilytystä pressun alla ynnä muuta autolle hyvää tekevää. No nyt sai katoksessa seisomisen jälkeisten herättelyjen päälle vielä oikein pesun.. Edellisestä taitaa olla 10 vuotta.. Josko tästä vähän kerrassaan saisi tekniikan taas toimivaksi. Tekniikkana tämmöisessä herkussa on 1,6 turbo joka on kanssa aikoinaan jo kertaalleen rakennettu uusiksi mutta sitten jäänyt seisomaan ja ei se hyvää ole tehnyt koneelle. Eikä millekään muulle. Autot tykkää kun niillä ajetaan..

 

 

 

60D94FE0-14B1-4CAB-8B7F-CA70A3DCCB2A.jpeg

Link to comment
  • 1 month later...

Talven sivuprojektina olisi tarkoitus askarrella moponkuljetuskärry bussin perään. Nyt olisi mädät rälläköity pois aihiosta. Rouva toi pastilleja kun näki mitä pihassa seisseelle kärrylle oli kauppareissun aikana tapahtunut 😄

 

IMG_0262.thumb.jpg.c9e8a50942299b2f55b0f273127e1e9c.jpg

Edited by KimmoH
  • Like 6
  • Haha 1
Link to comment
  • 2 weeks later...
On 8/18/2019 at 10:56 AM, maza323 said:

Piti kans kaivaa naftaliinista yksi pitkäaikainen projekti. Ollut viimeiset 15 vuotta enemmän ja vähemmän heitteillä. Ulkosäilytystä pressun alla ynnä muuta autolle hyvää tekevää. No nyt sai katoksessa seisomisen jälkeisten herättelyjen päälle vielä oikein pesun.. Edellisestä taitaa olla 10 vuotta.. Josko tästä vähän kerrassaan saisi tekniikan taas toimivaksi. Tekniikkana tämmöisessä herkussa on 1,6 turbo joka on kanssa aikoinaan jo kertaalleen rakennettu uusiksi mutta sitten jäänyt seisomaan ja ei se hyvää ole tehnyt koneelle. Eikä millekään muulle. Autot tykkää kun niillä ajetaan..

 

Onko oikein neliveto säädettävillä iskunvaimentimilla?

 

Toveri harrastajalla on sellainen ja kestoaihe on että haluaa tietää muitakin joilla on.

Link to comment
16 hours ago, Kharon said:

 

Onko oikein neliveto säädettävillä iskunvaimentimilla?

 

Toveri harrastajalla on sellainen ja kestoaihe on että haluaa tietää muitakin joilla on.

 

 

Ei ole valitettavasti, kyseessä etuvetoinen GTS versio. Joskus aikanaan etsin GTX nelikkoa kun tuo sitten tuli vastaan ja jäi loppujen lopuksi käteen.

Jonain päivänä sen nelikonkin kyllä vielä hommaan.

  • Like 1
Link to comment

Tuollasella digiuunilla tuli tehtyä jakajan kansi, jossa anturi nokkatietoa varten ja suojakansi anturille.

ABS-muovia, kestää lämpöä ja kestävää. Myöhemmin saa ASA joka taas kestää vielä enemmän lämpöä ja UV-säteitä.

Pääsee nypräileen kaikkia pikku kannakkeita  tai no miksei suppiloita tai muuta mielikuvituksellisia tulosteita.

 

MB.thumb.jpg.71dd15b0c09b5d72c0e5be3093a0fa4c.jpgDIST_CAP.thumb.jpg.55e4183c3da6ea86331836784760d7e2.jpgDIST.thumb.jpg.617e6a6921c3637e3726d50b3a06904d.jpg

  • Like 6
Link to comment
11 hours ago, Mäki said:

Kannattaa muuten miettiä kahdesti tuota tekniikan vaihtoa. Kohtuu harvinainen malli, josta rahamiehet tykkää. 

Eikös se just sillo ole paras vaihtoehto? Paitsi tietty jos on ”harrastaja” sijoitus mielessä..

  • Like 2
Link to comment
49 minutes ago, jori said:

Eikös se just sillo ole paras vaihtoehto? Paitsi tietty jos on ”harrastaja” sijoitus mielessä..

Lähtökohtaisesti VW-harrastus on samaa kuin heittäisi rahaa ulos ikkunasta. Kukaan ei maksa näistä autoista sitä, mitä niihin on tuhlattu rahaa. Tonnin auto, tonnin osat, tuhat tuntia töitä ja tonni voittoa.

Rahamies voi ostaa sadan tonnin auton, sijoittaa siihen sata tonnia ja saada vielä sata tonnia voittoa. 

Se vaan riippuu, miltä kantilta asiaa katsoo.

Itse en ole edes uskaltanut laskea, kuinka paljon tallissa makaaviin neljään splittiin on mennyt rahaa, mutta voittoa niistä ei kyllä tule, vaikka myisi mihin päin maailmaa tahansa. 

 

Edited by Mäki
Link to comment
3 hours ago, Mäki said:

Lähtökohtaisesti VW-harrastus on samaa kuin heittäisi rahaa ulos ikkunasta. Kukaan ei maksa näistä autoista sitä, mitä niihin on tuhlattu rahaa. Tonnin auto, tonnin osat, tuhat tuntia töitä ja tonni voittoa.

Rahamies voi ostaa sadan tonnin auton, sijoittaa siihen sata tonnia ja saada vielä sata tonnia voittoa. 

Se vaan riippuu, miltä kantilta asiaa katsoo.

Itse en ole edes uskaltanut laskea, kuinka paljon tallissa makaaviin neljään splittiin on mennyt rahaa, mutta voittoa niistä ei kyllä tule, vaikka myisi mihin päin maailmaa tahansa. 

 

 

Viimeisen 20v aikana Kuplien hinnat ovat nousseet kuin hississä että jos on ostanut hyvän Kuplan 20v sitten, ajellut ja pitänyt kunnossa, niin nyt myydessä ei ainakaan tappiolle jää. Rakentelusta olen samaa mieltä, omaan makuun rakennettu auto ei yleensä sen arvoa nosta, vaan ennemmin laskee. Paitsi tietenkin jos löytää ostajan joka on täysin ihastunut, sillon tilanne on toinen.

 

Toki kunnossapito maksaa, mutta halvempaa se Kuplan pitäminen kunnossa on kuin monen muun auton.

 

Sonderbussit alkavat olla siinä hintaluokassa että jos ostaa raadon 10 tonnilla ja korjaa sen niin jää vielä jotain käteenkin. Splititkin ovat jo kymmenissä tuhansissa, ainakin museokuntoiset. Sinänsä harmillista, budjetti ei kummankaan ostamiseen veny mitenkään ja oma Kastenikin on noussut niin paljon (17v aikana) että välillä hirvittää ajella sillä, kun eihän sitä mikään vakuutus korvaa todellisesta arvosta (siis toisen osapuolen, kasko toki korvaa sovitusta arvosta josko itse sössii).

 

Oikea aika ilmajäähdytteisen ostamiseen oli tietenkin 1980-luvun alkupuoli, minäkin maksoin ajokuntoisesta ja leimatusta -66 Kuplasta 600 markkaa, suunnilleen viikon nettopalkka kesäharjoittelijalle.  Sitten joskus myöhemmin rahapulassani myin sen, ei pitäisi tehdä sellaista. Sonderbusseja olisi saanut parilla tonnilla, siis markkaa. Ei vaan osannut ostaa vaikka rahaakin olisi aina välillä ollut, vaan ostin moottoripyörän. Toki Nokian osake samaan aikaan olisi ollut vielä parempi investointi. Jälkiviisastelu on sellaista.

 

2000-luvulle tultaessa Sonderit olivatkin jo kymmenissätuhansissa vaikka markoista olikin kyse, kovaa vauhtia menossa Karmannin ohi hinnoissa ja nyt ammattimiehenkään viikkonettopalkalla ei saa Kuplaa enää, menee koko kuukausipalkka.

 

Juuri tänään katselin kun Nettiautossa joku pyysi ihan latolöydön näköisestä -66 Kleinbussista 32 000 euroa, se oli jotenkin jo optimistista. Entisöidystä sonderista olisin voinut vielä tajuta, mutta ihan tavallisesta (arpakuntoisesta?) bussista se on kovin paljon.

 

Saa nähdä meneekö boomi ohi, kun talous aikanaan taas sakkaa ... viimeksihän näin kävi 90-luvun alun lamavuosina.

 

Realiteettihan on että junakeula on kokolailla brutaali laitos: Pyörille nostettu peltipurkki jossa on mopon "moottori" tuuppaamassa vauhtia.   Käyttöautona tuo olisi aivan kamala, mutta aurinkoisena kesäpäivänä kun ajelee kotoa rannalle ja takaisin (5km) niin tunnelma on kohdallaan ja sitähän ei saa rahallakaan mistä vaan.

Link to comment
2 hours ago, Kharon said:

 

Realiteettihan on että junakeula on kokolailla brutaali laitos: Pyörille nostettu peltipurkki jossa on mopon "moottori" tuuppaamassa vauhtia.   Käyttöautona tuo olisi aivan kamala, mutta aurinkoisena kesäpäivänä kun ajelee kotoa rannalle ja takaisin (5km) niin tunnelma on kohdallaan ja sitähän ei saa rahallakaan mistä vaan.

 

Samaa voi sanoa tosta fordista. Eilen tuumin tallissa mitenkähän toi lättis sitä kuljettaa kun painoa on lähelle kolme tonnia ja heppoja 100. Pelkkiä runkoaisojen vahvikkeita ostin reilu 150kg. Tuleva pensalasku pakottaa kyllä miettimään vaihtoehtoisia polttoaineita.

Link to comment
On 10/10/2019 at 11:18 PM, Mäki said:

Lähtökohtaisesti VW-harrastus on samaa kuin heittäisi rahaa ulos ikkunasta.

 

Mutta jos asiaa ajattelee niin että jotkut maksaa siitä, että menee katsomaan kun toiset harrastaa, niin asia alkaa kääntyä jo vähän järkevämmäksi. Edellä mainituksi lasken vaikka liput urheilumatsiin tai jollekkin musakeikalle. Sieltä lähdettyäsi ei sulla ole mitään, mutta jos harrasteautoon laitat jotain, niin se sulla vielä on. Tarkoitus ei ole väheksyä niitä pelaajia tai soittajia, mutta onhan se toisinaan hullua maksaa lippuja selkeästi amatööripuuhasteluun.

 

Mutta harrastus on harrastus ja sillä se. Mun mielestä Volkkariharrastuksen viehätystä vähentää ne jotka laskee ja kalkuloi maksimaalista voittoa autoista ja nippeleistä. Jos itselle tekee niin pääasia että tekee.

  • Like 13
Link to comment
  • 4 weeks later...
47 minutes ago, mikko k said:

Muista käyttää kypärää, jääkiekkomolarin naamaria ja luotiliiviä. Ja mielellään siirry naapurikämppään.. Ainakin ellet kiinnitä tuota akselia paremmin. 😊

En nyt ole mikään tasapainoitus expertti, mutta eiköhän se tuossa paikallaan pysy jos ei ihan banaani ole. Tehdastekosissa laitteissa taitaa suurin ero olla että pyöritys tapahtuu hihnalla runkolaakerinkohdalta. Mutta eikait tuollaista keskeneräistä voi vielä edes tuomita.

 

Laitetaas tähän vielä kuva vankkatekoisesta tehdaslaitteesta.

Crankshaft_Balancing_Tech_P2-4.jpg

Link to comment
On 11/8/2019 at 6:16 PM, mikko k said:

Pieni varoituksen sananen vain. Kaikki tekee tyylillään..

 

Oon kyllä nähny sellaisen tehdastekoisenkin jossa runkolaakerit ”lukitaan” yläpuolella olevilla kuulalaakereilla. Huonosti selitetty enkä jaksa netistä kuvaakaan etsiä.

Kiitos varotuksesta. Näitä lukituksia nähty tehdas laitteissa.

Lisätään lukitus kun eka painotettava paketti siirtyy ääntä nopeammin tangentin suuntaan 😄

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...